[asp&mysql] Toevoegen van datum in db: 22-3-2022

Pagina: 1
Acties:

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Nou ik heb het volgende voor 'voormekaargekregen'.
Ik heb een tabel waarin een datum veld in staat en ik voeg een nieuw record in die tabel aan met dus ook dat datum veld (ja dit heb ik gecontroleerd):

datum = date()
insert into tabel (datumveld) values ('" & datum & "');

enfin, dat toevoegen is niet het probleem, echter wat ie toevoegd wel. Voor vandaag (22-3-2003) voegt ie er doodleuk 20-3-2022 in. Ik heb mn systeemdatum al gecontroleerd en daar is niks mis mee, met een response.write date() geeft ie mooi de huidige datum correct weer.

Nou denk ik zelf dat het probleem ligt bij het invullen van de datum aangezien in de mysql doc staat dat de date in yyyy-mm-dd formaat is aangegeven. Ook leuk, maar waarom geeft ie dan alleen het jaargetal fout?

Heeft iemand een idee waardoor dit probleem zich voordoet?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

siggy schreef op 22 March 2003 @ 19:08:
Nou denk ik zelf dat het probleem ligt bij het invullen van de datum aangezien in de mysql doc staat dat de date in yyyy-mm-dd formaat is aangegeven. Ook leuk, maar waarom geeft ie dan alleen het jaargetal fout?
Hij doet ook de dag fout, heh slimmerd :)

Datum wordt als string geparsed. Ipv 22 neemt 'ie 2003 voor de dag, alleen de 1e 2 chars passen, dus dag=20. Voor jaartal neemt 'ie 22, dus 2022.

Je moet dus blijkbaar ddmmyyyy opslaan, en date geeft yymmdd - conversie dus. Check http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html voor meer info.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Rataplan schreef op 22 maart 2003 @ 19:14:
[...]
Hij doet ook de dag fout, heh slimmerd :)

Datum wordt als string geparsed. Ipv 22 neemt 'ie 2003 voor de dag, alleen de 1e 2 chars passen, dus dag=20. Voor jaartal neemt 'ie 22, dus 2022.

Je moet dus blijkbaar ddmmyyyy opslaan, en date geeft yymmdd - conversie dus. Check http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html voor meer info.
aaargh, bedankt! 8)7

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

NP. Ik ben allang blij dat je het niet eergisteren geprobeerd - en gepost - hebt. Dan was het aanzienlijk lastiger geweest :D

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Rataplan schreef op 22 March 2003 @ 19:26:
[...]
NP. Ik ben allang blij dat je het niet eergisteren geprobeerd - en gepost - hebt. Dan was het aanzienlijk lastiger geweest :D
:+ Was handiger geweest als het nog gewoon de 20ste eeuw was geweest ;)