Ik heb een kennis met een ABit NF7 en AMD XP 2100+ . Hij gebruikt Apacer PC2700 (2x 256 mb) en een ABit OTES gf4 TI 4200 en win xp pro als os. Met zijn systeem is er iets raar aan de hand. Uiteraard hebben we de fsb op 133 en de multiplier op default gezet. De pc geeft na verloop van tijd aan dat er een AMD XP 1500 in zit. We moeten dat dus keer op keer herinstallen in het bios. Wat kan dit zijn is het een probleem met het bios (al verscheidene nieuwe versies geflasht), De hardware matige thermal protection van het abit mobo of nog iets anders ?
Heb je al het BIOS batterijtje en de juiste stand van de CMOS Clear jumper gecheckt?
Springen de andere instellingen ook terug @default wanneer dit voorkomt?
Springen de andere instellingen ook terug @default wanneer dit voorkomt?
Het bord is nog maar 2 weken oud, ik heb nog niet gedacht aan een lege batterij (maar ik denk niet dat dat de oorzaak van een zichzelf veranderende multiplier is)
De Clearcmos jumper staat normaal goed (maar dan zouden de ander settings ook moeten veranderen). Ik dacht eerst ook nog aan een fsb jumper (zoals op zovele nforce mobo's) maar dat heeft deze abit niet
De Clearcmos jumper staat normaal goed (maar dan zouden de ander settings ook moeten veranderen). Ik dacht eerst ook nog aan een fsb jumper (zoals op zovele nforce mobo's) maar dat heeft deze abit niet
Verwijderd
Als ik 't zo goed lees, is 't niet de multiplier die zich reset, maar de FSB.
Immers een XP2100+ loopt op 1,73GHz en heeft een MP van 13 en een FSB van 133MHz. Als nu de FSB 100MHz wordt, loopt de proc dus op 1,3GHz en dat is ongv de snelheid van een XP1500+...
Ik ken 't moederbord niet, maar ik heb 't vermoeden dat je 't bord op een FSB van 100MHz staat ingesteld, en dat je 'm overclocked naar 133MHz...(Als je 'm per MHz kan instellen weet ik 't vrijwel zeker) En dat dat steeds terugschiet (bij hangen bv?)
Kijk eens of er niet een jumper of biossetting is om de fsb op 133MHz vast te zetten.
Immers een XP2100+ loopt op 1,73GHz en heeft een MP van 13 en een FSB van 133MHz. Als nu de FSB 100MHz wordt, loopt de proc dus op 1,3GHz en dat is ongv de snelheid van een XP1500+...
Ik ken 't moederbord niet, maar ik heb 't vermoeden dat je 't bord op een FSB van 100MHz staat ingesteld, en dat je 'm overclocked naar 133MHz...(Als je 'm per MHz kan instellen weet ik 't vrijwel zeker) En dat dat steeds terugschiet (bij hangen bv?)
Kijk eens of er niet een jumper of biossetting is om de fsb op 133MHz vast te zetten.
Kijk eens of je moederbord een functie heeft die de BIOS gedeeltelijk reset als je gelijk na het aanzetten van de pc 'm weer uit zet.
De Asus moederbordjes die ik heb (gehad) hebben deze (uitstekende) functie namelijk wel, en als je dan op reset drukt en daarna (per ongeluk) gelijk weer op reset drukt dan wordt de FSB standaard weer op 100MHz gezet.
Kijk ook eens of er toevallig een 100/133 FSB jumper op het moederbord zit, en zet die dan eens op 133 als die bestaat en op 100 staat...
De Asus moederbordjes die ik heb (gehad) hebben deze (uitstekende) functie namelijk wel, en als je dan op reset drukt en daarna (per ongeluk) gelijk weer op reset drukt dan wordt de FSB standaard weer op 100MHz gezet.
Kijk ook eens of er toevallig een 100/133 FSB jumper op het moederbord zit, en zet die dan eens op 133 als die bestaat en op 100 staat...
Nee die jumper is niet aanwezig dus er is enkel het bios om die fsb setting vast te zetten .
Die soort "ik heb m'n pc te ver overgeclockt" beveiling daar dacht ik ook aan. Ik heb z'n pc nu bij me thuis staan (spijtig genoeg zonder mobo handleiding) Ik check het even uit op de site van abit want na het verwijderen van een paar pci kaarten ben ik nog een rij vage jumpers tegen gekomen.
>Na de manual te hebben doorlezen blijken die jumpers voor de aansluiting van abit's media xp module te zijn.
Die soort "ik heb m'n pc te ver overgeclockt" beveiling daar dacht ik ook aan. Ik heb z'n pc nu bij me thuis staan (spijtig genoeg zonder mobo handleiding) Ik check het even uit op de site van abit want na het verwijderen van een paar pci kaarten ben ik nog een rij vage jumpers tegen gekomen.
>Na de manual te hebben doorlezen blijken die jumpers voor de aansluiting van abit's media xp module te zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 17:16 . Reden: update ]
Als het goed is, is je multiplier gelocked en reset alleen de fsb op het moment dat je de CMOS gaat resetten...Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 16:31:
Nee die jumper is niet aanwezig dus er is enkel het bios om die fsb setting vast te zetten .
I got a problem-solver and its name is revolver
Nu staat de pc al een dag te draaien bij me thuis. Ik heb hem nog maar eenmaal zien terug gaan naar een XP 1500 door herhadelijk de reset button in te duwen zoals BioWEB hier boven vermelde. Maar het is niet zo dat dat iedere keer gebeurd als ik het probeer. Echt vreemd maar eigelijk niet een probleem eenmaal je het weet. Is er niemand die soortgelijke ervaringen heeft met een nforce bordje of de ABit NF7?
verder: ik had graag de topic titel veranderd (bios reset fsb). ik ben niet zo'n die hard poster op GOT, kan iemand me zeggen hoe dat moet?
verder: ik had graag de topic titel veranderd (bios reset fsb). ik ben niet zo'n die hard poster op GOT, kan iemand me zeggen hoe dat moet?
Pagina: 1