Toon posts:

15Volt voeding voor autoradio ---> slecht ??

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laats heb ik 2 mission M71 speaker gekocht voor mijn computer, ter vervanging van mijn noname pc-speaker. Deze heb ik via een autoradio (sherwood XR-2501) aangesloten op mijn line out van mijn soundkaart. De voeding is een laptop-adapter van 15 Volt 3,3 Ampere.

Normaal gesproken werken de autoradio's op 12 Volt.
Zou het niet schadelijk zijn (op langere termijn) voor mijn autoradio om op 15 Volt te laten werken????

Mijn autoradio gaat gewoon aan en geluid die uit de speaker komt is formidabel :) :) :) ter vergelijken met mijn oude noname speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 16:59
denk niet dat het schadelijk is; een accu is ook nooit perfect 12 V.
In het radioo'tje zelf zal trouwens wel nog een spanningregulator zitten.

Betrouw je het zaakje niet? Zet er dan zelf een spanningsregulator bij. bv de 7812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

I386DX schreef op 22 maart 2003 @ 21:32:
denk niet dat het schadelijk is; een accu is ook nooit perfect 12 V.
In het radioo'tje zelf zal trouwens wel nog een spanningregulator zitten.

Betrouw je het zaakje niet? Zet er dan zelf een spanningsregulator bij. bv de 7812
Dat zal met alleen een 7812 nooit goed gaan, die dingen kunnen maximaal maar 1A leveren.
Een autoaccu wordt geladen met 14,8V, en die spanning krijgt de radio dus ook.
15V overleeft hij wel. (met goede koeling)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dynamo spanning mag in principe niet over de 14,4V komen (je dat er dicht bij Resistor).
Ik denk dat het er een beetje om hangt, het kan jaren goed gaan, het kan kort goed gaan. Afhanklijk van de kwaliteid van de electronica en gebruikte componenten. De levensduur verkorten doet het denk ik wel, de vraag is hoeveel?

Maarja, de tijd zal het leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1 of 2 diodes (type 1n5404) lost het probleem van een te hoge spanning wel op.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 22 maart 2003 @ 22:44:
[...]

Dat zal met alleen een 7812 nooit goed gaan, die dingen kunnen maximaal maar 1A leveren.
Een autoaccu wordt geladen met 14,8V, en die spanning krijgt de radio dus ook.
15V overleeft hij wel. (met goede koeling)
Als de accu al met 14,8 V wordt geladen dan zit ik dus wel save.
Mijn sherwood XR-2501 is ook niet zo nieuw meer.

Heeft btw iemand hetzelfde gedaan als ik, dus normal hifi-speaker icm autoradio naar de PC aangesloten???

Het geluid is echt goed....................tering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 00:02:
[...]

Heeft btw iemand hetzelfde gedaan als ik, dus normal hifi-speaker icm autoradio naar de PC aangesloten???
Is niet zo gebruikelijk dit zo te doen.......
A: een auto radio levert te weinig vermogen om een leuke luidspreker aan te sturen. Waar de auto radio's max 16/17 watt RMS geven geeft een beetje thuisversterker 80 watt RMS. Dit hoor je in de klank van het geluid.

B: Wil je dit echt goed doen dan heb je een veel te dure voeding om dit aan te sturen.

Het is dus een goedkope oplossing voor de hobby-ist; dus lekker doorgaan....

Volgens mij heb ik in een grijs verleden trouwens ook een Sherwood 2501 gehad....... the good old days..... me and my first car & first radio ... 8)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn maar weinig 'thuisversterkers' die 80 watt aan 8 ohm leveren. En als je de muziek op een x aantal dB's laat draaien zonder dat de amp clipped of op 5% THD zitten kun je het verschil in klank tussen de verschillende versterkers niet aan het potentiele vermogen toeschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 19:19:
Er zijn maar weinig 'thuisversterkers' die 80 watt aan 8 ohm leveren. En als je de muziek op een x aantal dB's laat draaien zonder dat de amp clipped of op 5% THD zitten kun je het verschil in klank tussen de verschillende versterkers niet aan het potentiele vermogen toeschrijven.
Ik ben nou aan het kijken voor een tweedehandse receiver/versterker.
2x 25Watt RMS receiver/versterker moet toch genoeg zijn toch voor mijn
Mission M71. ...................of niet?!
Pagina: 1