USB Controller i.c.m Pentium 166

Pagina: 1
Acties:

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:20
OK, ik heb het volgende probleem:
Een kennis van mijn vader heeft vorige week een nieuwe printer/kopiermachine/scanner in 1 gekocht(die van de aldi).
Nu heeft hij nog een vrij oude pc(166), maar voor alleen tekstverwerken en internetten loopt dit nog prima.
Alleen moest de printer worden aangesloten op een usb poort, en die had deze computer nou net niet.
Dus toen heb ik eergisteren een usb1.1 controllertje uitgeprobeerd op een 133 die ik hier nog had liggen, en daar werkte hij perfect op.
Toen hebben we het geprobeerd op de computer van de kennis, maar daar kon hij de NTKEYPROD.VXD bestanden niet vinden, waardoor dus de root hub niet werkte.
Bij Norrod werd mij al verteld dat het installeren onder Windows 98 problemen kon opleveren,hiervoor zouden we ipv een 1.1 beter een 2.0 controller kunnen kopen.
Dus toen zijn we vanmorgen naar Norrod geweest om hem om te ruilen(service he)
Maar als deze kaart in een willekeurig PCI slot geplaatst word, gaat de computer niet meer aan d.w.z er komt niks op het beeld en hij gaat niet verder.
Toen nog eens geprobeerd op onze 133 en daar kregen we hetzelfde effect.
Nu denken we zelf dat de 2.0 controller gewoon te nieuw is.

Wat mijn vroeg nu dus is:
Waarom pakt de 133 de controller wel en de 166 niet?
de 133 draait Windows 98 SE en de 166 Windows 98, maar zou hier het probleem kunnen liggen?

Verwijderd

je moet win 98 se hebben pas dan doet usb het goed ik heb zelf usb werkend gehad op een 166 met win 98 se.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 22 maart 2003 @ 17:08:
je moet win 98 se hebben pas dan doet usb het goed ik heb zelf usb werkend gehad op een 166 met win 98 se.
op 98 eerste editie werkt het trouwens ook hoor.
USB 2.0 werkt hier echter niet onder.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

de 133 heeft minder hardware ingebouwd ?
Dus heeft/had nog een vrij interrupt ?
En die usb-controller-kaart wil een interrupt voor zich alleen /
En dan nog misschien een interrupt die al bezet is door ander ehardware in de 166 ?
etc.
gewoonte/aanbeveling: plaats de configuratie in detail bij problemen

eagle

• Eddos
De 133 en 166 hebben vergelijkbare hardware erin hangen.
Alleen de 166 heeft een modem, en de 133 een netwerkkaart(10mbit).
Voor de rest is alles hetzelfde.
@chefke:dus na een update vanaf 98 --> 98 se zou de kaart het moeten doen, of moet ik een clean install van 98 se doen?

Verwijderd

verse install ruimt wel alle onnodige rommel op ;) tis net wat KAN je ook he

• Eddos
Als het me eigen pc was, deed ik sowieso een clean install, alleen hijs niet van mij.
Ik probeer morgen of dinsdag wel ff of een upgrade werkt.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Windows 98 heeft geen usb 2.0 support maar ik dacht dat M$ een update hier voor heeft uit gebracht. volgens mij gevonden http://www.microsoft.com/...eetext=usb&DisplayLang=en.

[ Voor 43% gewijzigd door Meneer aard op 24-03-2003 13:04 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Eddos
Ik heb er dus ff een Windows 98 SE cdtje heen gebracht, alleen werkte dit niet omdat mijn 98 SE een OEM versie is, en dus niet wil upgraden.
En meneer aard, ik ga de kaart weer omruilen voor een usb 1.1 controller, omdat hij helemaal niets deed met de 2.0 kaart.
Dus bedankt voor de link, maar ik heb er weinig meer aan ;)

Verwijderd

Heb je merk en type van de USB kaart, en weet je heel misschien van 1 van de 2 PC's welk moederbord het is?

• Eddos
USB controller is van Q-Tec en ik kijk vanmiddag wel ff wat voor type dat is.
Mobo weet ik zo niet van de 166, maar daar kijk ik vanavond wel ff naar als ik de 1.1 controller weer in ga bouwen.

Verwijderd

Ik heb even op de site van Q-tec gekeken en daar stond het volgende bij de USB2.0 controller:
System requirements
Pentium CPU
One free PCI slot (version2.2)
16 MB of system memory
10 MB free HDD space
Windows 98, ME, 2000, XP
Dit verklaard misschien waarom je PC niets meer doet als je de kaart erin doet. Waarschijnlijk hebben de beide moederborden een PCI 2.1 revisie.

Verwijderd

Ik heb na een schone install van W98SE , de Q-tec USB 2.0 controller van Norrod aan de praat gekregen op een P166 MMX.
Mijn buurman zit nu lekker met USB-modem van Wanadoo te ADSL'en.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 09:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 09:11:
Ik heb na een schone install van W98SE , de Q-tec USB 2.0 controller van Norrod aan de praat gekregen op een P166 MMX.
Mijn buurman zit nu lekker met USB-modem van Wanadoo te ADSL'en.
Klngt dus als of je een IRQ conflict had welke door de herinstallatie is opgelost

Bij het installeren van nieuwe hardware wordt er alleen voor die kaart welk IRQ het moet nemen, als er dus geen vrij is gaat het sharen en als dat met de verkeerde hardware is hangt de boel
Windows is niet zo handig dat het bij het plaatsen van nieuwe hardware alle hardware opnieuw indeelt zodat er zo min mogenlijk wordt geshared

• Eddos
[quote]Dit verklaard misschien waarom je PC niets meer doet als je de kaart erin doet. Waarschijnlijk hebben de beide moederborden een PCI 2.1 revisie.[/qoute]
De 133 pakt die 1.1 controller juist wel, dus ik denk dat het probleem bij Windows ligt.
Ik ga er vanavond of morgen heen met een andere hdd, kwak ik daar windows 98 se op, en dan kijken of dat werkt ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:03
Tja, heb afgelopen weekend in een Pentium 200MMX met een VIA VP1 chipset nog een Opti USB kaartje bijgeprikt voor hetzelfde doel: windows booten, windows CD opvoeren en klaar. Had dit kaartje nog liggen, simpel safeway geval.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een USB2.0 kaartje in een Asus P2L-B moederbord AT gehangen. Het effect: USB2 vraagt 5V en dat kan AT niet aan maar ATX weer wel. Mijn Logitech Optical muis geen licht en bij mijn Asus Notebook muis deed die het wel maar Windows 2000 zag hem niet en Windows 98 ook niet. USB 1.1 deed het wel dus maar USB1.1 kaartje ingestopt. USB2 kaartje in mijn A-Open Intel 815 moederbord geprikt. Nu lekker daar 8(4x2.0 en 4x1.1) USB poorten op. Daar doet die perfect op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

[quote]Eddos schreef op 25 March 2003 @ 15:05:
Dit verklaard misschien waarom je PC niets meer doet als je de kaart erin doet. Waarschijnlijk hebben de beide moederborden een PCI 2.1 revisie.[/qoute]
De 133 pakt die 1.1 controller juist wel, dus ik denk dat het probleem bij Windows ligt.
Ik ga er vanavond of morgen heen met een andere hdd, kwak ik daar windows 98 se op, en dan kijken of dat werkt ;)
Ja, dat 1.1 kaartje zal idd software zijn, maar ik haalde het 2.0 kaartje en met als resultaat dat de PC niet meer aan ging.
Succes met installeren ;)

Verwijderd

itsalex schreef op 25 maart 2003 @ 20:32:
Ik heb een USB2.0 kaartje in een Asus P2L-B moederbord AT gehangen. Het effect: USB2 vraagt 5V en dat kan AT niet aan maar ATX weer wel. Mijn Logitech Optical muis geen licht en bij mijn Asus Notebook muis deed die het wel maar Windows 2000 zag hem niet en Windows 98 ook niet. USB 1.1 deed het wel dus maar USB1.1 kaartje ingestopt. USB2 kaartje in mijn A-Open Intel 815 moederbord geprikt. Nu lekker daar 8(4x2.0 en 4x1.1) USB poorten op. Daar doet die perfect op.
AT voeding leverd toch ook gewoon 5 volt :?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik had laatst ook een usb 2.0 kaartje wat een heel systeem blokkeerde, ook met alle andere kaarten er uit.

was een k6-2-500 op een ali based bordje op een atx voeding. de usb controller was een sweex met een via chip. heel vaag allemaal.

• Eddos
Het probleem is opgelost, de persoon die het probleem had is gewoon naar een computer zaak gegaan en heeft een Pentium 4 2,66ghz gekocht.:)
Pagina: 1