[win2ksrv AD probleem]

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Dribble
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 12:56
heb 2 servers staan beide met win2ksrv.
server A draaid AD met domein naam domein.lan en dns.
server B draaid gewoon als member server in het domein mee, nu wil ik via Dcpromo server B toevoegen aan de domaintree en zo ook een AD domein controller maken, zodat ze nu samen de AD dragen zeg maar.

maar op het moment dat ik dc promo run gebeurt het volgende:

ik klik next, selecteer additional domain controller for an existing domain, vervolgens vul ik de credentials in, er staat nu onder bij domein: domein.lan

klik op next, krijg ik een foutmelding: domein.lan is geen ad domein of de domaincontroller for this domain cannot be contacted (dat laatste is het probleem)
vul ik vervolgens bij domain name: domain in (dus zonder ".lan") dan gaat hij wel door. vervolgens vraagt hij mij de volledige dns name in te vullen van het domain wat we gaan joinen. ik tik dus hier in domein.lan . klik op next zegt hij domain "domain.lan" could not be contacted. dus vul ik weer alleen domain in.
dan zegt hij : the domain name "domain" refers to the domain "domain.lan" is that wat you intended. dan klik ik yes (anders kom ik weer in het vorige menu) vervolgens geef ik depaden vood de AD op etc... gaat allemaal goed , sysvol folder, nogmaals een password, en dan gaat hij aan de gang om de AD over te nemen etc. en krijg ik de foutmelding: Active Dir installation failed because: failed finding a suitable domain controller for the domain "domain.lan" the specified domain either does not exist or could not be contacted.

het probleem is waarschijnlijk opgelost als ik AD op serverA overnieuw inricht en dan alleen domain als domein naam gebruik en niet de extensie ".lan" maar ja dan ben ik alle users etc kwijt.

dus ik moet het waarschijnlijk in de DNS hoek gaan zoeken dat hij die domain.lan en domain als gelijke ziet ofzo.

heeft iemand enig idee dit op te lossen.

overigens op Server C krijg ik het zelfde aan foutmeldingen

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 21:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

eigenlijk klinkt het gewoon alsof je dns niet (goed) ingesteld staat
kun je wel pingen naar de voledige servernaam ?

en afaik kun je de ad niet opgeven zonder een extensie. wan MS wil de AD dns compatible houden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dr.Dribble
alles werkt perfect al tijden, met de servers onderling en de clients ook, alleen het toevoegen van een domaincontroller zorgt voor problemen. zoals ik schrijf geef ik uiteindelijk 2x de domein naam zonder extensie op maar dan stopt hij met de laatste foutmelding op een gegeven moment... pingen etc is dus geen probleem, aanloggen profielen, users, etc allemaal goed werkend...

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Waar run je dc promo ? Op A of op B?

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Dr.Dribble
dcpromo op serverB en ook op ServerC (natuurlijk)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DNS replicatie uitgevoerd? staan de 2 te promoten servers op hun eigen IP te kijken naar DNS of naar het IP van de GC?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dr.Dribble
GC?

server B en C gebruiken als primary dns het adres van Server A. als je dat bedoelt
DNS hoef ik niet te repliceren want serverA is de enige die DNS draaid.

btw bedenk even dat dit zooitje met servers al een jaartje draaid maar nu ik ze wel promoten doen ze gek...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Global Catalog. Eerste machine die DC is een domain

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Dr.Dribble
hoe kon ik het vergeten. GC = ServerA

• Dr.Dribble
't vreemde is dat als ik een pc in het domein hang ik altijd "domein" moet opgeven, want als ik domein.lan aangeef dan kan hij die ook niet vinden. dus er moet toch in mijn dns een verkeerde verwijzing staan... iemand enig idee waar ik dat kan vinden, heb al van alles door gespit.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

open eens nslookup op de domainb machine. tik daar in domain.lan dan moet je je ip adres terug krijgen van de DC. Als je dit niet krijgt is je DNS verrot en moet je je dns gaan repareren.Heb je wel een PTR record voor je DOMAIN.LAN? ook veel voorkomend probleem dat die niet aangemaakt wordt(is nodig don't ask me why)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat is je NETBIOS domeinnaam. Dat is helemaal niet vreemd; overal waar jij inlogt zal je dat tegenkomen. Als dalijk je dcpromo is gelukt em je hebt bijv X.domein.lan moet je als je op dat domein wil inloggen bij de domeinnaam X zetten.
;)

• Dr.Dribble
mutsje schreef op 22 maart 2003 @ 21:10:
open eens nslookup op de domainb machine. tik daar in domain.lan dan moet je je ip adres terug krijgen van de DC. Als je dit niet krijgt is je DNS verrot en moet je je dns gaan repareren.Heb je wel een PTR record voor je DOMAIN.LAN? ook veel voorkomend probleem dat die niet aangemaakt wordt(is nodig don't ask me why)
als ik het domein ping dan gebeurt er niets.
zodra ik een Host record aan maak domein.lan met ip van de DC dan krijg ik wel een reply, ik heb aangevinkt de PTR record gelijk te laten maken dus dat zou ook gelijk gedaan worden. maar dan lukt het nog niet.

is het mogelijk alle users etc of eigenlijk de hele AD over te zetten naar een nieuwe AD? users, permissies en groepen zijn eigenlik het belangrijkste.

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Dr.Dribble schreef op 23 maart 2003 @ 20:44:
[...]
is het mogelijk alle users etc of eigenlijk de hele AD over te zetten naar een nieuwe AD? users, permissies en groepen zijn eigenlik het belangrijkste.
Als je die member DC on-air kunt brengen gebeurt dit automatique, dat heet replica :)

• Dr.Dribble
ja lijkt me logisch maar nu wil ik het van domein 1 naar domein 2 over zetten
want het promoten van een member naar dc gaat niet lukken zo.
tenminste zolang dat DNS probleem niet opgelost word...

Verwijderd

Ik ben ook bezig met een installatie van 2 servers met win2k server. Hier werd gezegd dat men dns kon controleren via nslookup. Ik denk doe even mee aangezien dit ook mijn eerste win2k server installatie is.

Ik open nslookup, geef de dns naam in corp.*.nl
Ik krijg als reactie:

> corp.*.nl
Server: UnKnown
Address: 10.0.0.1

Name: corp.*.nl
Address: 10.0.0.1

Waarbij * natuurlijk even nvt is. 10.0.0.1 is de server en heeft de naam dataserver.
Weet iemand waarom deze niet vermeld staat? Naamresolutie werkt wel vanaf client stations welke ingelogd zijn.

Dit is natuurlijk helemaal offtopic en ik begrijp het wanneer deze post verwijdert word. Toch bedankt voor enig commentaar.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ff tussendoor: Je kan alleen machines pingen en niet een domeinnaam. Tip: bij de advanced properties op je netwerkkaart bij tab DNS: register this connection in DNS aanvinken, de DNS suffix invullen (domeinnaam op dns basis (dus niet op NETBios basis)) en bij de netwerk identificatie de domeinnaam invullen (Op de DC staat ie al vast) Je weet natuurlijk wat je computernamen zijn (NETBios) type in je CMD prompt X:\documents and settings> ping computernaam. Als je DNS goed is ingesteld krijg je reply van machine.domein.xxx + ip adres. NSlookup en de achterliggende ged8e is helemaal zo makkelijk niet. bovenstaande werkt prima.

Verwijderd

als je in je dns kijkt zie je dan 4 _dirs staan?
Pagina: 1