Toon posts:

[Win 95] Permanente internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar uur aan het rommelen geweest om een Pentium 90 aan te sluiten op het internet, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als jonge luie Microsoftgebruiker ben ik het gemak van wizards gewend, van Windows 95 heb ik dan ook niet zoveel kaas gegeten. :X

Ik zoek de instellingen/ manier om een, zoals dat in XP heet :Y) , Permanente internetverbinding te realiseren. Via de wizard in 95 om internet in te stellen lukt het niet. De netwerkkaart is echter wel goed geinstalleerd, en er knipperen vrolijk enkele groene lampjes. B)

Ik heb deze verbinding nodig om het computertje ook aan het netwerk vand e router te verbinden, om zo nog meer huisgenootjes gebruik te kunnen laten maken van Wonderwel Wanadoo :)

Ik neem aan dat deze vraag heel snel te beantwoorden is, gek genoeg hielp de faq me niet echt veel verder, en ik schaam me een beetje om het te moeten vragen :D

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ehm.. vertel eens wat meer over je internetverbinding, wat voor type verbinding is het (kabel/dsl waarschijnlijk), is je internet gedeeld door een router of heb je een pc die als router fungeert, of wil je juist deze bak als router gebruiken?

Wat zijn je instellingen van TCP/IP protocol in Windows?

Kortom: geef eens informatie over hetgeen je hebt ingesteld, en over de situatie.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Als je een achter een router zit kun hoef je verder niks in te stellen. Je moet alleen voor zorgen dat je een instellingen van je netwerkkaart bij de tcp/ip settings op automatisch ipnummer staat

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 maart 2003 @ 16:19:
Als je een achter een router zit kun hoef je verder niks in te stellen. Je moet alleen voor zorgen dat je een instellingen van je netwerkkaart bij de tcp/ip settings op automatisch ipnummer staat

Alleen als die router beschikt over een DHCP server functie he ;) Maar dat doen de meeste routers wel, gelukkig :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om een Pentium 90 computertje, met Windows 95 + Internet Explorer. Zojuist, althans, vandaag heb ik er een Realtek 8139 NIC in gestopt, de drivers geinstalleerd en de UTP kabel erin gestopt. Zoals gezegd is hardwarematig geloof ik alles in orde, dat de PC verbinding heeft met de router valt te zien aan de lampjes op de router zelf, en aan de lampjes op de netwerkkaart.

De router is een Sweex-geval. Deze regelt al die moeilijke instellingen waar ik al helemaal geen verstand van heb om het Wanadoo Premium Cable gebeuren netjes te sharen in het studentenhuis.

De reden waarom ik vraag naar het instellen van een permanente internetverbinding is omdat dit ook het enige is wat nodig is op de andere computers in het netwerk om op internet tekeer te kunnen gaan, bij de wizards klik ik een paar keer ( Internetverbinding instellen, handmatig instellen, permanente verbinding instellen, klaar) Automatisch IP verkrijgen staat ook in 95 aan, de router kent het IP toe.

Dit is ook de reden dat ik het idee heb dat ook dit probleempje zeer simpel op is te lossen, ik weet het alleen niet, en waardeer het daarom des te meer dat een mod me hier mee wil helpen :)
Verwijderd schreef op 22 maart 2003 @ 16:19:
Ja, klopt, zo zou het moeten werken. Wellicht is het teveel gevraagd, maar zou je me stap voor stap kunnen vertellen hoe ik dan dus een permanente verbinding in 95 voor elkaar krijg ? Het enige netwerkgebeuren dat ik in 95 kan vinden is gezever over proxy-servers, dat is mij al te gek :D 8)7
blackd schreef op 22 maart 2003 @ 16:20:

[...]

Alleen als die router beschikt over een DHCP server functie he ;) Maar dat doen de meeste routers wel, gelukkig :)
Ja, deze ook hoor :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 16:31 ]

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 16:27:
De router is een Sweex-geval. Deze regelt al die moeilijke instellingen waar ik al helemaal geen verstand van heb om het Wanadoo Premium Cable gebeuren netjes te sharen in het studentenhuis.

Zoals hierboven al aangegeven, indien je een router hebt, kun je volstaan met het invullen van de mogelijkheden van DHCP. Je moet dan in TCP/IP instellingen (configuratiescherm -> netwerk -> dan de "TCP/IP -> Realtek" en daar de eigenschappen van) op automatisch verkrijgen zetten.

Daardoor zul je een IP adres,Subnetmask, DNS adressen en gateway adres krijgen van de router. Deze kun je controleren door start -> run / uitvoeren -> winipcfg uit te voeren. Kies dan wel de juiste netwerkkaart.

Daarna kun je in de eigenschappen van Internet Explorer volstaan dat je een verbinding via het LAN wilt, proxyserver e.d. hoef je verder niet in te stellen, je hoeft ook geen dialup verbindingen te configureren.

Overigens staan veel van bovengenoemde stappen denk ik wel in Hoe deel ik Internet ? of de link hoe je een thuisnetwerk maakt (guide).

That should do it.

[ Voor 8% gewijzigd door blackd op 22-03-2003 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik dacht ook dat het zo simpel zou zijn. Helaas valt dat dus een beetje tegen. Ik snap niet wat er mis is, wanneer ik de router via een andere PC benader om de situatie van dat moment te bekijken, geeft hij ook aan dat de Win95 PC aangesloten is. Maar internetten op die Pc, ho maar, domein dit / domein dat wordt niet gevonden.

• blackd
  • Niet online
Kijk je instellingen dan eens na middels winipcfg, vergelijk deze met de andere pc's :?

Windows Operated Systems -> Network Troubleshooting

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet in de TCP/IP eigenschappen bij je netwerkkaart op het tabblad DNS het adres van de DNS server van je ISP.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Bij windowsXP kun je een netwerkdiskette maken die je vervolgens weer op die P90 kunt doorlopen :).
En anders zet je toch gewoon WinXP op dat ding? :P Als je het allemaal een beetje 'verlelijkt' loopt het er toch nog redelijk op. :) Hoeveel ram zit erin?

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de hulp tot nu toe, ik werd alleen helaas zojuist gebelt met de vraag of ik zo snel mogelijk kon komen, ik vrees dat ik dit probleem even moet laten liggen.

Vanavond, of morgen zal ik alle tips en controles hier gegeven gaan doorvoeren en de bevindingen hier posten, ik hoop dat het dan opgelost is.
ShotGun schreef op 22 March 2003 @ 16:42:
Bij windowsXP kun je een netwerkdiskette maken die je vervolgens weer op die P90 kunt doorlopen :).
En anders zet je toch gewoon WinXP op dat ding? :P Als je het allemaal een beetje 'verlelijkt' loopt het er toch nog redelijk op. :) Hoeveel ram zit erin?
XP is geen optie, Windows 98 lukt wel ( 1,2 Gb, 32 Mb) en daar krijg ik het gegarandeerd wel aan de slag. Maar onder 95 moet het wel gewoon lukken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik wil nog even melden dat het gelukt is.

In 95 zit er een hokje "DHCP gebruiken om verbinding te configureren".

Na dit aangevinkt te hebben, deed alles het zoals het hoort. Al eerder wrdt hier gefluistert dat dit protocol nodig was om de boel draaiende te krijgen, en ik wist dat ook, het was alleen even kijken waar het stond.

In ieder geval allen bedankt, en groetjes van mijn huisgenootje dat nu ook vrolijk zit te internetten ! :)

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

als je wanadoo inet hebt heb je als het goed is een pppoe protocol dus moet je ff raspppoe instaleren en anders beschouw je deze post maar als niet gezien
Pagina: 1