UTP als luidsprekerverlengkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Wij hebben vanavond een huisfeestje, maar de speakers die we willen gebruiken zit een te kort snoertje aan. Ik heb wel een doos UTP kabel, maar is dat te gebruiken hiervoor? Geen idee hoeveel spanning er eigenlijk op een box staat, of hoeveel UTP mag hebben...

Volgens mij zitten er 6 8 draadjes in een UTP kabel, zou het werken als ik gewoon twee paren van drie maak en daarmee de boel verleng?

[ Voor 5% gewijzigd door smokalot op 22-03-2003 13:20 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In een UTP kabel zitten 8 draadjes ;)

edit: en per 2 zijn ze om elkaar getwist :)

[ Voor 39% gewijzigd door Vinnie op 22-03-2003 13:19 ]

C:\>_

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Vinnie schreef op 22 March 2003 @ 13:18:
In een UTP kabel zitten 8 draadjes ;)

edit: en per 2 zijn ze om elkaar getwist :)
Ja, per twee en daarna ook nog eens de paren om elkaar gedraaid toch? enne, 8 bedoelde ik natuurlijk :X

Verwijderd

Ja dat kan als je de kwaliteit vergelijkbaar met een russische radio uit de jaren '20 aanvaarbaar vindt.

Verwijderd

als je gewoon een leuk klein versterkertje hebt kun je het best doen.

Niemand die ook maar kwaliteit verschil zal horen. (en spanningen zijn niet hoog, en stroom ligt aan je versterker, maar die is normaal ook niet zo hoog)

Je zou bijv. 2x2 draadjes kunnen nemen, dan kan het zonder enig probleem

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 maart 2003 @ 13:25:
Ja dat kan als je de kwaliteit vergelijkbaar met een russische radio uit de jaren '20 aanvaarbaar vindt.
denk dat jij het verschil niet zal horen :)

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
k denk dat het wel kan maar je kan natuurlijk altijd gewone stroomkabel gebruiken, die heeft toch ook iedereen wel in huis en dat werkt 100% zeker perfect...

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Dit is wellicht een interessante link:

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 13:27:
als je gewoon een leuk klein versterkertje hebt kun je het best doen.

Niemand die ook maar kwaliteit verschil zal horen. (en spanningen zijn niet hoog, en stroom ligt aan je versterker, maar die is normaal ook niet zo hoog)

Je zou bijv. 2x2 draadjes kunnen nemen, dan kan het zonder enig probleem
De versterker stelt niet zo veel voor, boxen ook niet echt. Kwaliteit is niet zo heel erg belangrijk. (er staan geen audiofielen op de gastenlijst :P)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
alwinh schreef op 22 March 2003 @ 13:37:
k denk dat het wel kan maar je kan natuurlijk altijd gewone stroomkabel gebruiken, die heeft toch ook iedereen wel in huis en dat werkt 100% zeker perfect...
Het gaat om 4 boxen die ongeveer 5 meter verlengd moeten worden. Dat heb ik dus niet in huis. Wel stukjes van 1-3 meter, maar dat schiet niet op.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 20:06
Is het ook niet zo dat een UTP-kabel voor internet (modem -> netwerkkaart) slechts van een aantal aders van de kabel gebruik maakt?

Zoja, welke aders worden niet gebruikt en zijn die aders (tegelijk met de internetverbinding) te gebruiken als audio-kabel. Slechte geluidskwaliteit is niet zo'n punt, ik wil het gebruiken als wachtmuziekje op de telefooncentrale :9~

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Winnetou
  • Niet online
Ow ja logisch je kunt ze natuurlijk ook gewoon allemaal aan elkaar maken, dus gewoon 2 kabels gebruiken voor + en - en dan alle aders erin aan elkaar, je hebt dan een normale dikte kabel en van die twist heb je ook geen last meer.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 11:48
alwinh schreef op 22 March 2003 @ 13:41:
[...]
... je hebt dan een normale dikte kabel en van die twist heb je ook geen last meer.
Ehm eh wat versta jij onder "een normale dikte kabel" :?
Dat is niet vastgelegd hoor :9

Verwijderd

alwinh schreef op 22 March 2003 @ 13:41:
[...]

Ow ja logisch je kunt ze natuurlijk ook gewoon allemaal aan elkaar maken, dus gewoon 2 kabels gebruiken voor + en - en dan alle aders erin aan elkaar, je hebt dan een normale dikte kabel en van die twist heb je ook geen last meer.
Ja klopt.

Ik persoonlijk heb mijn bedenkingen bij de kwaliteit, maar zoals gezegd is dat niet echt van belang. Dus dan is het gewoon de vraag of zulke kabels het aankunnen.

Ik heb het niet geprobeerd maar het lijkt mij wel, natuurlijk is dit wel afhankelijk van de stroom die je door het kabeltje jaagt. Maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

Het zal in ieder geval niet zo klinken als waardeloos radio geluid.

Ikzelf heb ooit schemerlamp kabel aangesloten gehad aan een paar van mijn luidsprekers en dat was kwalitatief niet bedroevend. Sterker nog het geluid in het hoog vond ik beter als met officieel luidsprekerdraad.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 20:06
Westereinder schreef op 22 maart 2003 @ 13:45:
[...]

Ehm eh wat versta jij onder "een normale dikte kabel" :?
Dat is niet vastgelegd hoor :9
offtopic:
Westereinder

lol

wat is de wereld toch klein :)

[ Voor 5% gewijzigd door yohan op 22-03-2003 13:51 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Winnetou
  • Niet online
ja normale dikte uhu gewoon dat het een lekker in de hand liggend kabeltje is :p alhoewel die geile 380V kabeltjes nog leuker zijn :D
Probeer het gewoon zou ik zeggen en luister hoe het klinkt. Zo moeilijk is het niet te maken.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
alwinh schreef op 22 March 2003 @ 13:54:
ja normale dikte uhu gewoon dat het een lekker in de hand liggend kabeltje is :p alhoewel die geile 380V kabeltjes nog leuker zijn :D
Probeer het gewoon zou ik zeggen en luister hoe het klinkt. Zo moeilijk is het niet te maken.
Maar ik vern**k er wel meters CAT5e kabel mee, is toch een beetje zonde als het niet werkt dan...

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga gewoon naar een doe-het-zelf-zaak die op zaterdag open is en haal jezelf een spoeltje 0.75 mm² 'lampendraad' van ongeveer 10 meter en je bent gesteld. Dat zal voor een audiofiel misschien niet zo'n mooie oplossing zijn, maar voor uw toepassing ruimschoots voldoende en spotgoedkoop zonder dat je moet knoeien aan je UTP-kabels.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

utp kabel dient prima als luidspreker kabel..zelfs uitstekent (en 1 van de betere zelfs :D )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

Exigence

dnkroz

Yohan schreef op 22 March 2003 @ 13:51:
[...]

offtopic:
Westereinder

lol

wat is de wereld toch klein :)
offtopic:
Echt heel klein, want ik kom ook uit die buurt :) (Twijzeleheide _/-\o_ )

• RepoMan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 12:26
Ik vind het ook best interessant om te weten of het nou goed werkt via UTP kabels :D
Heb je het al geprobeerd inmiddels?
Hoe was het resultaat?

• JvS
  • Laatst online: 20:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zal je vertellen: het werkt prima, en zal waarschijnlijk onhoorbaar anders zijn, tenzij je wat anders wil horen :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• satcp
  • Niet online
In principe zijn alle kabels die een voldoende grote diameter hebben om het vermogen te geleiden en een lage soortelijke weerstand hebben bruikbaar. Maar aangezien de persoon het blijkbaar toch wel ietwat zonde vindt van z'n UTP-kabels denk ik toch dat ie best af is met een klein goedkoop spoeltje lampendraad. Dat is tenslotte nooit weggegooid. Als ie nog eens een feestje heeft... :)

[ Voor 2% gewijzigd door satcp op 22-03-2003 20:11 . Reden: typo ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Het hangt nu, en werkt perfect...

Ik heb 4 boxen opgehangen, met twee boxen over 1 UTP kabel (dus twee kabels, vier draadjes per kanaal). Kwaliteit is niks op aan te merken.

Als mensen t zelf willen komen horen: www.huisfeestje.tk

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:43
ik heb eens een keer tv coax van 75 ohm er tussen gehangen werkt ook perfect

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

shure-fan schreef op 22 maart 2003 @ 22:14:
ik heb eens een keer tv coax van 75 ohm er tussen gehangen werkt ook perfect
Da's inderdaad waar, coax werkt echt goed als speaker kabel :D D'r zijn zelf mogelijkheden om die spullen kant en klaar te kopen:
http://www.smarthome.com/851101.html

Of als je het zelf wil maken:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

[ Voor 13% gewijzigd door Yngwie- op 23-03-2003 13:14 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 17:12
Hier zijn een aantal threads over op het HTForum. Je kunt dan het beste wel per speaker 3 of 6 utpkabels gebruiken. Als je niet gaat bi-wiren moet je er 3 gebruiken. Je moet de kabels namelijk gaan vlechten en dat kan alleen met 3 kabels. Je maakt dan alleen gebruik van 2 kabels, de 3e dient alleen voor het vlechten. Je moet dan wel zorgen dat je tot het eind getwiste kabels hebt, dus op het einde de buitenkabel van de utp eraf halen en dan door blijven draaien tot het einde waar de koperkabels gestript zijn en vanuit daar aangesloten worden. Je kan ook gebruik maken van banaan-pluggen. Het schijnt een beter resultaat te geven dan een gewone luidsprekerkabel, volgens een aantal echt verbluffend. Moet i kthuis ook maar eens uitproberen, maar tot nu toe geen tijd gehad :(.

Verwijderd

Als dat maar eenmalig is kan je dat zonder probleem doen zonder vlechten en zo..

gewoon de 8 adertjes in 2 groepjes splitsen (+ en -)
en klaar

Het vlechten dient om storingen weg te werken , en is bedoelt om dure ls-kabel te evenaren met laag budget.

• Venxir
  • Laatst online: 10-08 16:29
tis la 23 maart feesie was gister , lama :P

If it aint broke, fix it till it is!

• satcp
  • Niet online
Ik vraag me toch af in welk opzicht coax-kabel goed bruikbaar is als luidsprekerkabel. De eindtrappen van je versterker zijn zeer laag-ohmig om een optimale overdracht te verkrijgen met 2/4/8 Ohm luidsprekers (doorgaans is de eindtrap geoptimaliseerd voor een bepaalde impedantie). Wanneer je daar een 50/75 Ohm coax-kabel tussen gaat hangen dan klopt de impedantie totaal niet meer. Misschien handig om zeer laag-ohmige luidsprekers aan een versterker te hangen die dit normaal niet aankan, maar of het ook praktisch nut heeft bij normale opstellingen?

Anyway, als puristen schrijven dat een enorm verschil hoorbaar is dan betekent dat doorgaans gewoon dat ze denken dat het beter is, maar in werkelijkheid is er meettechnisch geen verschil of is het zelfs slechter :)

Verwijderd

SatCP schreef op 27 March 2003 @ 12:16:
Ik vraag me toch af in welk opzicht coax-kabel goed bruikbaar is als luidsprekerkabel. De eindtrappen van je versterker zijn zeer laag-ohmig om een optimale overdracht te verkrijgen met 2/4/8 Ohm luidsprekers (doorgaans is de eindtrap geoptimaliseerd voor een bepaalde impedantie). Wanneer je daar een 50/75 Ohm coax-kabel tussen gaat hangen dan klopt de impedantie totaal niet meer. Misschien handig om zeer laag-ohmige luidsprekers aan een versterker te hangen die dit normaal niet aankan, maar of het ook praktisch nut heeft bij normale opstellingen?

Anyway, als puristen schrijven dat een enorm verschil hoorbaar is dan betekent dat doorgaans gewoon dat ze denken dat het beter is, maar in werkelijkheid is er meettechnisch geen verschil of is het zelfs slechter :)
Het gaat hierbij vooral om de capacitaire weerstand, welke bij een goede coax (aircell 7 ofzo) zeer gering is tov een niet coaxiale speaker kabel.

• satcp
  • Niet online
Dat geldt enkel als de belastingsweerstand gelijk is aan de impedantie van de coax-kabel. Iets wat dus niet het geval is wanneer je 2/4/8/16 Ohm luidsprekers aansluit op een coax-kabel met 50/75 Ohm karakteristieke impedantie. Wanneer de belastingsweerstand lager is dan de karakteristieke impedantie van de transmissielijn dan krijg je reflecties op de lijn met tegengestelde fase. Je hebt dan ongewild een dempingsschakeling gemaakt. Het lijkt me toch erg onwaarschijnlijk dat je zoiets wil hebben...

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 10:36

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb de TNT Twisted Twins op basis van CAT5 zelf gemaakt.

Het resultaat is goed,

en het is altijd beter als gewoon stranded 2.5mm² naar je speakers

• satcp
  • Niet online
Er is niets mis met doodgewone 2.5mm² draad als luidsprekerbekabeling (tenzij de afstand groot is). De verschillen die men hoort zitten puur tussen de oren...

Er gaan hardnekkige "feiten" door het audiopuristen-wereldje die in werkelijkheid gewoon fabeltjes zijn.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

SatCP schreef op 28 March 2003 @ 12:09:
Er is niets mis met doodgewone 2.5mm² draad als luidsprekerbekabeling (tenzij de afstand groot is). De verschillen die men hoort zitten puur tussen de oren...

Er gaan hardnekkige "feiten" door het audiopuristen-wereldje die in werkelijkheid gewoon fabeltjes zijn.
mwha... valt mee.. de effecten worden gewoon overdreven.. en een grote nadruk op overdreven

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

[oftopic]
smokalot je naam komt me bekent voor :P jij hield toch ook eerst een punk feest ofzo :?
[/oftopic]

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
senater schreef op 28 March 2003 @ 16:21:
[oftopic]
smokalot je naam komt me bekent voor :P jij hield toch ook eerst een punk feest ofzo :?
[/oftopic]
Klopt, dat was het huisfeestje van vorig jaar :)

Ik heb je toen volgens mij uitgenodigd in #huiskamer...

www.huisfeestje.tk staan de fotos van vorig jaar nog ;)

* smokalot ziet er wel een beetje verschrikkelijk uit daar (was geschminkt) :X

[ Voor 6% gewijzigd door smokalot op 29-03-2003 15:30 . Reden: ruzie met tags ]

• hplos.nl
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

ik heb ook een keer UTP gebruikt voor speakers ...

gewoon alle gekleurde draatjes voor de plus en alle witte voor de min ... :)

werkte perfect en geen storing oid ... :)

pc | server | laptop | pda

Pagina: 1