Toon posts:

FreeBSD howto Backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een server samenstellen voor een stichting.

Deze heeft verschillende hoofd taken:

1) VPN Server voor toegang van buitenaf op het lokale netwerk.
2) Gateway, zodat de computers lokaal op internet kunnen.
3) File server d.m.v. Samba

Daarnaast zal de server voorzien worden van o.a. firewall, virus scanner, ssh server etc etc.

FreeBSD zal het o.s. worden van dit systeem. (versie 4.7 of 5.0)

Ik weet alleen nog niet wat voor hardware ik moet kopen voor het realiseren
van een betrouwbare back-up (minimaal 1x in de week). Daarbij behorend heb ik ook nog geen keus gemaakt voor de software voor de back-up.

Zelf dacht ik aan een tape drive, ik kan alleen geen tapedrive vinden waarvan vast staat dat deze geschikt is voor FreeBSD.

Heeft iemand hier ervaring mee of advies?

(De datagrote waarvan een back-up moet worden gemaakt zal naar mijn inschatting zal tussen de 5 en 15 gig liggen.)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Raid 1 is misschien een optie.

Voordeel: Je hebt er geen omkijken naar en het is voor je pc geen extra taak.
Nadeel: Eigenlijk vangt een dergelijk backup systeem slechts een crash in de hardware op. Om eigen gemaakte fouten of inbreuken door virussen (op BSD ?) ) en hackers te voorkomen heb je er niets aan.

Over de backup software:
Een simple cron taak met dd|gzip -c9 is voor jouw doelen al perfect.
Een standaard installatie van FreeBSD (+tapedrive) en een beetje handwerk, levert je al een betrouwbaar backup systeem.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op 22 March 2003 @ 13:03:
Raid 1 is misschien een optie.

Voordeel: Je hebt er geen omkijken naar en het is voor je pc geen extra taak.
Nadeel: Eigenlijk vangt een dergelijk backup systeem slechts een crash in de hardware op. Om eigen gemaakte fouten of inbreuken door virussen (op BSD ?) ) en hackers te voorkomen heb je er niets aan.
Die optie is idd handig maar niet voldoende,
ik had in mijn topic mischien erbij moeten vermelden dat de back-up buiten het systeem moet worden opgeslagen.
Over de backup software:
Een simple cron taak met dd|gzip -c9 is voor jouw doelen al perfect.
Een standaard installatie van FreeBSD (+tapedrive) en een beetje handwerk, levert je al een betrouwbaar backup systeem.
Dit is idd waar ik ook aan denk,
ik wil alleen wel een betrouwbare tape drive. Wat ik momenteel b.v. kan kopen is een Onstream tape drive. Maar nu heb ik al zoveel geluiden gehoord dat dat niet echt lekker werkt, zodat ik hier voorlopig maar van afzie.

Het mooist zal zijn als iemand ervaring heeft met fbsd + tape drive waarvan het goed werkt en waarvan het model tape drive momenteel in de winkel te koop is.