Veel vastlopers sinds Sapphire 9700

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd ontzettend veel vastlopers, eigenlijk toen ik de kaart net had en had overgeclocked geen problemen. Maar sinds ik de omega drivers heb gebruikt, blijft het zooitje in D3D maar vastlopen.

Heb deinstall gedaan van alle drivers, control panel, settings gereset, rage3d eraf gegooid, standaard drivers weer gebruikt en standaard clock speeds... Maar niets helpt.

Kent iemand dit probleem?

Verwijderd

Heb je ook al eens een format geprobeert? Het kan nu een zootje zijn met de drivers.

Verwijderd

OS?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Win XP PRo

Format vind ik zelf erg lame oplossing Masera dat doe ik echt alleen in het aller aller uiterste geval. Wat mij wel opvalt is dat de kaart erg warm aanvoelt en dan ook echt overal dus ook het PCB. Is dat normaal bij een 9700 :?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb al een aantal mensen geholpen, ook met 9700 (pro) door te wijzen op het feit dat het ding veel stroom zuipt (40 watt voor de 9700, 53 watt voor de 9700 Pro).

Dat betekent 2 dingen:

- Je moet een goeie voeding hebben, minstens een 300 watt A-merk, maar liever nog 350 of meer, van een goed merk. Kan je voeding niet genoeg stroom leveren (vooral op de 3,3 en 5 volt rails) dan hang je, en je PC. Voedingen van slechte kwaliteit maar wel 350+ watt kunnen vaak niet genoeg vermogen op 3,3 en 5 volt leveren.

- Naast je CPU, die al 60-70 watt aan stroom verstookt komt er nu nog 40 of 53 watt bij. Voeg dat toe aan de 20-30 watt die je moederbord gebruikt, de 10-20 watt van je geheugen, en nog 20 watt voor de rest (HD, PCI kaarten) en je zit op meer een warmteproduktie in je kast, te vergelijken met 2, zo niet 3, gloeilampen!.

Vertrouwen op warmteafvoer via je voeding is dus niet genoeg, je moet extra ventilatie regelen. De simpelste test, die je meteen kan doen: je PC kast open zetten voor betere warmteafvoer en kijken of er dan geen crashes optreden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb een Chieftec kast met 360Watt voeding. Ik weet dat deze voedingen vrij goed zijn en niet het probleem kunnen zijn. Ik ga nu even voorlopig maar met open kast testen (was ik nu al aan het doen)... Als dit het probleem is, is het toch vrij lame... ik heb een redelijke airflow en de meeste groentjes die een pc uit de winkel kant en klaar halen zullen dan nooit ever een stabiele PC hebben...

Mocht deze kaart echt zo gevoelig zijn voor warmte, is het gelijk mijn eerste en laatste ATI kaart

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat je ook kan proberen is eens je kaar underclocken, en kijken oftie dan wel stabiel is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Uhm ik ga geen 305 Euro uitgeven om vervolgens mijn kaart op een lagere perf. te laten lopen dan "hoort" ;)

• Leader98
  • Laatst online: 12:54
Heb je de Windows installatie erop gezet toen je de 9700 al had of is die er later ingekomen?
Als dat laatste het geval is zou een herinstallatie toch resultaten kunnen boeken (en je kan je originele installatie toch even ghosten oid?).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Geef eens specs van je systeem dan ? CPU, CPU koeler, mobo, ram, etc. en, als je temps weet, wat voor kast en CPU temperaturen heeft je PC bij zwaar gamen ?

En daarnaast, beschrijf eens HOE die vastlopers plaatsvinden. Knal je terug naar windows ? Krijg je exception errors ? Herstart je PC ? Bevriest je PC, met het geluid in een loop, en het beeld dat blijft hangen ?

Ik heb een P4 2,66 met intel koeler, in een AOpen H600B met 350 watt voeding en een gewone 9700. Die H600B kast komt standaard met casefan. Die wilde ik in het begin uitlaten. Foute boel dus. Na stevig gamen, met videokaart en CPU @ full load ging m'n systeem gewoon onderuit. Na het aansluiten van de casefan gaat alles weer vlekkeloos.

Verder: het is veel te kort-door-de-bocht om nu al je ATi te veroordelen. Het is absolute waanzin om te denken dat je wel even 120 tot 160 watt aan warmte in je PC kast kan dumpen zonder afvoer en dan verwachten dat alles vlekkeloos draait.

Als voorbeeld: AMD heeft niet voor niets de eis dat een "AMD approved" PC kast een case fan moet hebben.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Ramon
  • Nu online
n00bs schreef op 22 March 2003 @ 13:46:
Uhm ik ga geen 305 Euro uitgeven om vervolgens mijn kaart op een lagere perf. te laten lopen dan "hoort" ;)
als dat wel werkt dan weet je iig dat het een hitteprobleem is en je dus extra koeling moet aanbrengen, zonde om eerst koeling te kopen en dan te merken dat de kaart gewoon kapot is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Dat is waar TAMPIE, daarom test ik nu ff met kast open :)

Jumpstart... hoe die hangt, tja in ieder geval bij het starten van een D3D app (zoals 3dmark) of tijdens games... het is niet altijd, alleen sinds de omega drivers erop hebben gestaan is het VEEEEL erger. PC freezed gewoon, muis kan ik nog wel gebruiken en geluid gaat vrolijk door, zelfs afspelen van MP3 gaat gewoon op de 8ergrond door als is het na een tijd met haperingen :?

Vreemde hangers dus, want bij een GPU die te heet wordt, hangt gewoon het hele systeem en reageert helemaal niet meer. Ik krijg geen BSOD's (not yet anyway)

Sys.:
CHIEFTEC TX-10-BL-D, Middle Tower , blauw, 360 Watt
ASUS A7V133 (moet nog geupgrade worden)
2*256 PC 133 CAS Infinion (moet nog geupgrade worden)
Sapphire 9700
AMD TB 1.33 met Swiftech MC 462
2* Maxtor DM +60 in RAID 0
SB Live!
SB 128PCI
Lite on 16x48DVD
Lite on 48x CD RW

de rest lijkt mij niet belangrijk...

Verder nog een intake fan voor mijn HDD's en outtake achter CPU

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Mooi, je hebt een Asus plank. Installeer dan PCprobe eens ?

Dat is een motherboardmonitor achtig programma, voor Asus borden, en het mooie is dat je temperaturen en dergelijke kan loggen (recording) zodat je het verloop kan zien tijdens gamen. Zie meuktracker: Asus PC-Probe 2.19.07

Koeling zou wel in orde moeten zijn. Hoe zit het met moederbord BIOS versies, VIA 4-in-1 drivers en latency patch ? Ik zie dat je de beruchte VIA chipset / SB Live! combinatie hebt...

Verwijderd

als je eerst een geforce kaart had en die vervangn hebt voor deze 9700 dan ben ik toch echt bang dat je een format moet uitvoeren omdat de drivers van je geforce nog ergens in windows weggestopt zitten.
Dit is dus geen lame antwoord zoals jij al wel eerder aangeeft ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Nog zoiets: Als je nou Quake 3 Arena speelt, of in ieder geval een spel in OpenGL mode, gaat het dan ook fout ?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Geen id heb geen Open GL games ;)
Ik kan wel temps monitoren maar het chipset en CPU temps blijven altijd wel stabiel dus dat kan het probleem niet zijn ;) TEMP van Sapphire kan ik niet meten helaas...

Latency Patch wel eens ooit geprobeerd... niets anders dan probs daarmee en slechte perf. Ik heb ACPI uitstaan en alles heeft een eigen IRQ nu. Via 4in 4.38 vind ik zelf het meest stabiel.

Tja beruchte combo i know ;) verder nooit probs mee gehad, had hiervoor een gainward GF4 MX440. En ja Enigma die drivers zullen er wel nog zijn, maar kan me niet voorstellen dat het probs zou kunnen geven... :?

Daarnaast heb ik op dit moment niet echt zin in een format etc. Omdat ik nog aan het zoeken ben naar een nieuw MOBO, dus dan kan ik strax weer opnieuw beginnen ;) En heb nog zat dit weekend te doen voor studie

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

n00bs schreef op 22 maart 2003 @ 14:41:
[...]

Daarnaast heb ik op dit moment niet echt zin in een format etc. Omdat ik nog aan het zoeken ben naar een nieuw MOBO, dus dan kan ik strax weer opnieuw beginnen ;) En heb nog zat dit weekend te doen voor studie
Dan zul je gewoon maar even moeten wachten tot je mobo, CPU en RAM vervangt...

Wat enigma zegt klopt wel! Als je eerst detonator drivers gebruikt hebt, en dan ineens overgaat op Catalyst drivers, dan kunnen er inderdaad driver conflicten roet in het eten gooien.

Officieel moet je eerst: Detonator drivers de-installeren, dan de standaard VGA drivers installeren, dan de kaart wisselen, en dan pas Catalyst drivers erop zetten. Maar een 'fresh install' is hoe dan ook een beter idee.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zo als je zei heb ik ook gedaan... netjes deinstall doe ik altijd :) reg. cleanen en dan install...

Anyway tja anders w8en op nieuw mobo, maarja aangezien ik niet weet welke zal dat nog wel lang duren en vooral omdat mijn draadjes over mobos dichtgetrapt worden, omdat de mods niet goed kijken wat ik bedoel met die draadjes maar al goed...

• EfBe
  • Niet online
Weer verschillende mensen die adviseren om WinXP opnieuw te installeren.

DAT HOEFT NIET

Je adviseert met die re-install mensen wel dat ze wellicht 2 dagen bezig zijn hun PC opnieuw in te richten, terwijl het totaal onnodig is!

Als jij nvidia drivers hebt geinstalleerd, en je installeert een ati kaart, dan laadt winxp eerst die nvidia driver, die wil niet, want joh, er zit een ati kaart in, winxp laadt dan de vga driver en gaat dan de hw-autonumbering weer in om te kijken of er wat veranderd is. Hij vindt de ati kaart en gaat drivers proberen te installeren.

De nvidia drivers zijn dan _WEG_ uit de currentcontrolset. Die dingen worden dan ook NIET MEER geladen. Je installeert dan de ati driver, die wordt als actieve driver geinstalleerd in de currentcontrolset van windows xp en die driver met zn files wordt dan geladen. ATi drivers laden geen nvidia files, en nvidia files hebben ook geen dezelfde naam als een ati driver file, dus conflicten ZIJN ER NIET.

Een re-install is onzin in deze situatie. Kunnen de mensen die dit telkens adviseren eens ophouden met dat tegen jan en alleman te roepen? Dank u.

[edit]Nadat je een ati kaart hebt geinstalleerd kun je via add/remove software de nvidia drivers incl. software uninstallen. Je bent dan ook de nvcpl troep kwijt die in je runkey staat van local machine. Echter schadelijk is dat niet, de drivers draaien immers niet en die programmaatjes kappen er meteen mee wanneer ze worden opgestart (tijdens boot/login).

[ Voor 14% gewijzigd door EfBe op 22-03-2003 17:15 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
LOL :)

ok, kijk reinstall kan wel vaak perf. verbeteren :) maar dat heeft ook vele andere factoren... anyway nu nog geen vastloper gehad staat al de hele tijd aan... I'll keep ya posted

Hmz ik hoorde ook iets over de driving strength en AGP Volt. wat misschien aangepast moet worden... zou wel handig zijn als dan ergens de juiste waardes te vinden zijn voor driving strength :)

Verder kan ik geen AGP volt aanpassingen maken, maar stottering met D3D corrupted beeld willekeurig (wat ik ook al heb gezien) en vastlopers schijnens volgens Rage3D 95% van de gevallen door AGP volt te komen die op 1.7 moet

[ Voor 60% gewijzigd door n00bs op 22-03-2003 17:24 ]

Pagina: 1