Ik bouwde vanmiddag 256Mb extra geheugen in mijn pc bij boot en ineens vallen er 2 gloeiende buisjes uit mijn pc naar benden, en zitten er stroken grijze roet om mijn chipset cooler. Ik dacht dat word een nieuw mobo halen maar het viel mee, alles werkt nog! Kan ik er nu nog gewoon mee doorwerken? is het gevaarlijk ofzo? kan je het op de lange termijn voor problemen zorgen?
Er komt rook van mijn moederbord. Is 'ie nu stuk?
Dit klinkt niet goed. Heb je pics en/of een beter beschrijving van die 'gloeiende buisjes'
Dit klinkt niet goed. Heb je pics en/of een beter beschrijving van die 'gloeiende buisjes'
Oslik blyat! Oslik!
geen pics maar wel een beschijving, 1 is rond 2mm breed en ong 5 mm land de ander meer vierkant en ook 2 mm breed 5 mm lang. Ze vielen van een plek op het moederboard echt ver van waar ik gewerkt had.
owja er was bestwel wat rook ontwikkeling en een scherpe lucht.
owja er was bestwel wat rook ontwikkeling en een scherpe lucht.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 01:42 ]
Een condensator en een FET
Neem eens een pic van hetzelfde mobo als jij hebt van een andere site en cirkel (met paint ofzo) aan welke onderdelen het betreft, want met deze beschrijving valt weinig te beginnen...
Oslik blyat! Oslik!
Dit lijkt me niet best, en als je mobo het nog doet heb je echt geluk, ik zou zo (nog) niet weten waar het aan ligt, maar als ik jou was zou ik die mobo niet meer aan zetten, wie weet kan je het onderdeel van de "naar benede gevallen buisjes" repareren en dan dat het weer goed werkt. En als je je mobo kapot aan zet dat de hele zooi doorfikt of weet ik veel wat!
Ik ben nog bezig met uitzoeken waar nr 2 vandaan komt maar ik heb een verschil gevonden met voor het vuurwerk: mijn casefans draaien niet meer.
Ik ontdek net dat mijn vid kaart coolertje ook stil staat! gf3 Ti500, maar alles werkt gewoon? Is mijn voeding stuk? erg raar.
Het buisje dat er uit is gevallen ziet er het zelfde uit als verschillende op mijn mobo maar heb nog niet kunnen ontdekken waar hij vandaan komt.
Het buisje dat er uit is gevallen ziet er het zelfde uit als verschillende op mijn mobo maar heb nog niet kunnen ontdekken waar hij vandaan komt.
Mmm, die GF zal het ook niet lang maken zonder actieve koeling... Nog meer vallende buisjes en rookontwikkeling...
Datzelfde geldt waarschijnlijk nog veel meer voor de processor
Misschien heb je ergens een schroefje laten liggen of zit je mainboard niet correct meet in de kast.
Het is misschien mosterd na de maaltijd maar zou je het sleutelen aan de pc niet beter kunnen overlaten aan iemand die het wat vaker bij de hand heeft?
Datzelfde geldt waarschijnlijk nog veel meer voor de processor
Misschien heb je ergens een schroefje laten liggen of zit je mainboard niet correct meet in de kast.
Het is misschien mosterd na de maaltijd maar zou je het sleutelen aan de pc niet beter kunnen overlaten aan iemand die het wat vaker bij de hand heeft?
[ Voor 9% gewijzigd door Leader98 op 22-03-2003 13:46 ]
mja, keb de hele pc ook zelf in elkaar gezet, dit was gewoon routine een beetje geheugen erbij en ineens een vuurwerk show op miniatuur grote.
alleen de chipset van en de cpu fan werken nog.
alleen de chipset van en de cpu fan werken nog.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 13:50 ]
Tip: als je meerdere keren achter elkaar iets te melden hebt kun je de edit
knop gebruiken. Dat staat een stuk overzichtelijker dan drie keer een nieuwe post.
Als de fans het niet doen klinkt het alsof de 12V rail compleet aan gort is (een Athlon trekt stroom van de 5V of 3.3V lijn als ik me niet vergis (itt de P4 die 12V gebruikt), vandaar dat de CPU (nog) niet getroffen is. Maar ik zou om twee redenen ABSOLUUT niet meer dit systeem gebruiken:
- geen fans=geen airflow dus kans op schade door overhitting
- je mobo is ernstig beschadigd door onbekende oorzaak. Totdat je die oorzaak ontdekt kun je niet uitsluiten dat andere delen ook kapot gaan, met mogelijk funeste gevolgschade voor CPU, RAM en andere delen.
Mijn gok is dat je terwijl je de RAM installeerde ergens per ongeluk sluiting maakte (misschien een Molex van de voeding op een paar pinnen op de mobo ofzo) en dat dat het 'vuurwerk' veroorzaakte.
Maar voor de derde keer, post eens een pic van dat mobo (welk mobo, trouwens
) met een cirkeltje of pijltje naar de getroffen delen...
Als de fans het niet doen klinkt het alsof de 12V rail compleet aan gort is (een Athlon trekt stroom van de 5V of 3.3V lijn als ik me niet vergis (itt de P4 die 12V gebruikt), vandaar dat de CPU (nog) niet getroffen is. Maar ik zou om twee redenen ABSOLUUT niet meer dit systeem gebruiken:
- geen fans=geen airflow dus kans op schade door overhitting
- je mobo is ernstig beschadigd door onbekende oorzaak. Totdat je die oorzaak ontdekt kun je niet uitsluiten dat andere delen ook kapot gaan, met mogelijk funeste gevolgschade voor CPU, RAM en andere delen.
Mijn gok is dat je terwijl je de RAM installeerde ergens per ongeluk sluiting maakte (misschien een Molex van de voeding op een paar pinnen op de mobo ofzo) en dat dat het 'vuurwerk' veroorzaakte.
Maar voor de derde keer, post eens een pic van dat mobo (welk mobo, trouwens
Oslik blyat! Oslik!
Ik zit nu op een andere pc.
Uhm ja dat is het hem juist ik kan niet vinden waar vandaan, er zitten geen zwarte of brand plekken op het moederboard(ben meerdere malen mar zaklamp het moederboard van onder naar boven af gegaan) maar die dingetjes die er van af zijn gevallen zien er wel het zelfde uit als die 'buisjes' op het mobo.
Als de 12v kapot zou zijn zou de hd ook niet meer opstarten en die doet het nog gewoon zonder problemen. Dat asus coolertje(standaart) zit gewoon op 5v.
MSI KT3 Ultra-ARU.
Vcore 1,75
+5.0V 4.92
+12V 11.984
-12V 12.564
-5V 4.926
Battery 3.28
+5V SB 4.921
edit: de fans die het niet doen alsk ze gewoon op een 12v aansluit doen het wel als ik ze op een PSFAN1(ofzo) aansluiting direct op het moederboard doe.
Uhm ja dat is het hem juist ik kan niet vinden waar vandaan, er zitten geen zwarte of brand plekken op het moederboard(ben meerdere malen mar zaklamp het moederboard van onder naar boven af gegaan) maar die dingetjes die er van af zijn gevallen zien er wel het zelfde uit als die 'buisjes' op het mobo.
Als de 12v kapot zou zijn zou de hd ook niet meer opstarten en die doet het nog gewoon zonder problemen. Dat asus coolertje(standaart) zit gewoon op 5v.
MSI KT3 Ultra-ARU.
Vcore 1,75
+5.0V 4.92
+12V 11.984
-12V 12.564
-5V 4.926
Battery 3.28
+5V SB 4.921
edit: de fans die het niet doen alsk ze gewoon op een 12v aansluit doen het wel als ik ze op een PSFAN1(ofzo) aansluiting direct op het moederboard doe.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 17:13 ]
Allereerst, definieer 'buisje'- het klinkt als een condensator, maar er zijn ook andere dingen die het zou kunnen zijn. Post een pic van een 'buisje'. Condensatoren horen namelijk niet normaal te 'gloeien'.
Ten tweede, ben je zeker dat het van de mobo afgevallen is en niet vanuit de voeding
Dit klinkt ergens als exploderend condensator syndroom (hebben MSI en Abit vaker last van), maar meestal is de 'explosie' beperkt tot het bol gaan staan en lekken van een paar condensatoren rond de CPU, rondvliegende gloeiende condensatoren en FET's (Field Effect Transistor) zijn wel erg extreem...
Hier is trouwens een pic van een oudere MSI mobo met rechts in beeld 4 zwarte condensatoren en links twee groene, met 2 FET's ertussen (zwart vierkantje met drie aansluitpinnen).

Zijn dit ze
Toevallig doet dit me denken aan een verhaal die ik meekreeg op de helpdesk (we moesten o.a. deze MSI-6309 ondersteunen), waar een FET zodanig doorbrandde dat het een gat dwars door de mobo smolt...
Ten tweede, ben je zeker dat het van de mobo afgevallen is en niet vanuit de voeding
Dit klinkt ergens als exploderend condensator syndroom (hebben MSI en Abit vaker last van), maar meestal is de 'explosie' beperkt tot het bol gaan staan en lekken van een paar condensatoren rond de CPU, rondvliegende gloeiende condensatoren en FET's (Field Effect Transistor) zijn wel erg extreem...
Hier is trouwens een pic van een oudere MSI mobo met rechts in beeld 4 zwarte condensatoren en links twee groene, met 2 FET's ertussen (zwart vierkantje met drie aansluitpinnen).

Zijn dit ze
Toevallig doet dit me denken aan een verhaal die ik meekreeg op de helpdesk (we moesten o.a. deze MSI-6309 ondersteunen), waar een FET zodanig doorbrandde dat het een gat dwars door de mobo smolt...
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb een foto van het mobo gevonden maar ik kan geen pics plaatsen (geen webspeez).
Toch denk ik eerder aan de voeding, dat maakt eerder vuurwerk. Heb je geen vreemde geluiden van tevoren gehoord ofzo iets van een kapotte fan.
PS. als iemand die foto kan serven dan mail ik hem wel even.
Toch denk ik eerder aan de voeding, dat maakt eerder vuurwerk. Heb je geen vreemde geluiden van tevoren gehoord ofzo iets van een kapotte fan.
Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060
ja zulke zoals die zwarte(condensatoren) maar dan kleiner, ong net zo hoog als dat groene ding met koperdraad erom heen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 18:05 ]
neem deze maar,Smht schreef op 22 March 2003 @ 17:39:
Ik heb een foto van het mobo gevonden maar ik kan geen pics plaatsen (geen webspeez).
http://www.theforumisdown.com/upload/upload.php
Pagina: 1