[WC/EL] Flowcontrol op waterpomp mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Zou het mogelijk zijn om in een watergekoeld systeem electrisch danwel electronisch de waterdoorvoer van je pomp electronisch te regelen? Om op die manier de effekten van de flow op je koeling te kunnen meten en evt aan te passen. Misschien zijn er pompen die dit al doen/kunnen, dan heel graag een link! Lijkt me nl. leuk om hier iets mee te gaan doen.

:)
THNX

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je zult een pomp moeten hebben die je kan dimmen en een schakeling die dat mogelijk maakt. Hier heb ik naar gezocht en dit is knap lastig. Daarnaast heb je een flow-meter nodig om te meten hoeveel water er nu werkelijk door de slag gaat of een temperatuurcensor om te kijken hoe warm de proc is en of die meer gekoeld moet zijn.

Bedenk wel dat sommige pompjes _erg_ veel lawaai gaan maken (zoemen) bij lage toerentallen. En bij sommige toerentallen heeft het nieteens zin dat de pomp draait omdat (de pomp staat meestal onderin) er dan niet genoeg krijgt in zit om het water omhoog te krijgen zegmaar,

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Alle Sicce pompjes, en de Eheim Compact's, kan je regelen in waterflow.. Bij de Sicce Idra bijvoorbeeld kan je van 400 tot 1300 l/u. Helaas werkt het geintje enkel als je je pomp in een reservoir gebruikt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Om een 230V pomp langzamer te laten draaien is een zeer ingewikkelde schakeling nodig. Voor gelijkspanning kan het makkelijk, maar is de flow afhankelijk van de weerstand in de slangen. Dan moet je idd nog een flowmeter erbij doen. bv:
<200 RPM -- pomp 12V
200-250 RPM pomp 7V
250-300RPM pomp 5V
Dan zou je dus een IC moeten hebben die de RPM van de flowmeter omzet in voltage. En je kan er een potmeter voor handmatige instelling tussen hangen natuurlijk.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Met een 230V-pomp (het gros van de pompjes) is het inderdaad erg moeilijk. Die dingen gaan niet draaien omdat er een bepaalde spanning op zit, maar wel door een frequentie, hier is dat 50 Hz, die moet je dus omlaag zien te krijgen. Praktisch niet haalbaar.

Dus op die manier kan je het al vergeten.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je kunt ook een ultrasone meter nemen eh: Een ultrasonezender en ontvanger dus zo plaatsen:
..............Z
----------//------>
............O
Wel schuin zetten en met een interval een geluidje zenden, de vertraging hiertussen meten en dat is dan x-aantal l/m. Verandert de snelheid gaat de vertraging veranderen. Ook kun je een gewoon schoepje ertussen zetten of de snelheid van het schoepje van je motor meten.

Jupiler: Het is perfect mogelijk, in het voorlaatste jaar elektronica (hoger middelbaar) leer je dat. Met triac's kun je het vermogen aanpassen in een motor omdat een AC motor een bepaald vermogen moet binnenkrijgen. Met triac's kun je het ontstekingspunt uitstellen waardoor er minder vermogen wordt geleverd. Wel een goeie filter ertussen steken of met nuldetectie werken.

Edit: Waarom worden al die spatie's verwijderd?

[ Voor 39% gewijzigd door Guru Evi op 21-03-2003 23:47 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Ik heb hier een pompie van 12 euro van de Boerenbond, daar zit een mooie flow regelaar op... het nut ervan weet ik niet want het is al vaaaaaaaaak bewezen dat de flow helemaal geen reet uitmaakt kwa temps.

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Voor 50-60Hz pompen kan je idd wel bepaalde sinussen eruit filteren, maar dat is niet traploos...

Maar idd, de flow maakt weinig uit, maar als iemand dat nog een keer wil bewijzen met veel geld en moeite....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ach, je kan het heel simpel bewijzen.. Knijp eens een slang dicht zodat er enkel nog een klein pisstraaltje door stroomt, en je zal zien dat je temp slechts 1 à 2° omhoog gaat.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Jupiler schreef op 22 March 2003 @ 09:29:
Ach, je kan het heel simpel bewijzen.. Knijp eens een slang dicht zodat er enkel nog een klein pisstraaltje door stroomt, en je zal zien dat je temp slechts 1 à 2° omhoog gaat.
En dat is nog veel hoor.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De pomp zou je dan moeten gaan sturen met een frequentie regelaar is d8 ik traploos instelbaar maar is een zeer dure grap! Dan moet je nog meten hoe de flow is en wat de tempratuur is.. Dat moet je nog eens allemaal gaan schalenen.. Is denk ik niet echt meer te doen voor een amateur...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• FragFrog
  • Laatst online: 15:18
bobo1on1 schreef op 22 March 2003 @ 13:33:
[...]

En dat is nog veel hoor.
Inderdaad... het effect tussen mijn 500l/u pompje noname en 800l/u SicceNova in temps was geloof ik zelfs 1 a 2 graadjes in het nadeel van de Sicce (had beetje gerommeld met koelblok.. zallut noooit meer doen ;))

Maargoed, je kan voor 19 euro een flowmeter kopen bij XXLcases, als je daarna een pomp met schuifje ofzo koopt kun je het vrij simpel gaan meten :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Title aangepast ;)

Verwijderd

Jupiler schreef op 22 March 2003 @ 09:29:
Nou bij mij is het dus wel regelbaar en het scheelt bij mij om precies te zijn helemaal niets. En z'n minimum is echt een pisstraaltje, ongeveer 50 l/u dus, en max is een flinke straal van 800 l/u. En het scheelt dus allemaal helemaal niets.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 01:06:
[...]

Nou bij mij is het dus wel regelbaar en het scheelt bij mij om precies te zijn helemaal niets. En z'n minimum is echt een pisstraaltje, ongeveer 50 l/u dus, en max is een flinke straal van 800 l/u. En het scheelt dus allemaal helemaal niets.
Das een interessant gegeven, dan kun je dus altijd een goedkopere pomp uitzoeken. En mooi voor mij, wat door mn koolance blokken stroomt het zaakje niet optimaal hard :).
Pagina: 1