Zoek Specs ALDI-PC

Pagina: 1
Acties:

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 22:23
Ik weet niet of ik deze vraag uberhaupt mag stellen, maar ik heb gezocht en niet gevonden.

Ik zoek de specs van de (ik geloof) nieuwste ALDI PC, de Medion XL met P4 2,66Ghz en 256MB Ram. Het gaat me vooral om laatstgenoemd geheugen; ik wil namelijk bijplaatsen maar heb geen idee wat er in zit.
Op de doos staat wel leuk DDR maar voor de rest niets en zoveel verstand heb ik er niet van. Iemand?

[ Voor 1% gewijzigd door Norckon op 21-03-2003 23:00 . Reden: 265->256 ]

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Hmm... Ik ben misschien niets meer dan een computerverkoper... Laat ik je vertellen dat de Aldi PC goed is. Hartstikke goed misschien zelfs, maar hou er rekening mee dat je troubles gaat krijgen als je gaat upgraden.

Ik weet niet hoe de huidige Aldi PC er uit ziet (vooral van binnen natuurlijk), maar ik heb laatst 1 van de vorigen onder ogen gehad. Die had een Micro ATX mobo erin zitten, wat je natuurlijk behoorlijk limiteert voor wat betreft eventueel te komen upgrades. Wat zit er op en eraan, voor welke prijs? Helaas weet je het meeste ook niet, getuige je vraag hier....

Loop lnags de Aldi, get a datasheet en post hem hier ff (weet niet of dat mag conform de regeltjes)... Ik weet zeker dat veel Tweakers je kunnen helpen. Maar onder voorbehoud luidt mijn advies: Stel zelfs je pc samen bij een betere computerzaak, en verte hierbij dat je hem wel upgrade-baar wilt hebben... Dus een recente mobo met sneller geheugen (PC 333 of 400), een goeie harde schijf erin, etcetera.... Ben je misschien nu wel iets duurder uit, maar gaat je pc wel wat langer mee... En als ik je zo hoor, ben je niet het figuur dat iedere 12 maanden een nieuwe machine wilt....

My Honest Opinion....

D

Hier had uw reclame kunnen staan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Uh... DDR = DDR... Even je huidige module eruit halen, kijken wat erop staat, of het dus 333 of 266 Mhz is (PC2700 resp PC2100)

Of gewoon je module meenemen naar een PC boer en zeggen "Wil er een reepje bij,heb nu deze"

Droopey: Yeps, zelfbouw heb ik ook de voorkeur voor. Maar je kan niet ontkennen dat de Aldi-shit een goeie prijs/prestatieverhouding heeft..

En zeg nu eerlijk.. wat is er tegen op micro ATX???
Video = AGP
Audio en LAN en Firewire zitten (denk ik) al onboard

Wat heb je nog meer nodig?? een modem misschien, en een TV kaart. Zit je op 2 extra dingen, en dat moet echt geen punt zijn.

uATX is idd beperkt, maar je loopt in de praktijk echt niet zosnel tegen die beperking aan hoor.

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

DJSmiley, lees mijn eerste.... Sorry, tweede zin... Daarin geef ik al aan dat ik er zonder meer vanuit ga dat het een goede pc is, naar mijn weten bestaan er weinig slechte pc's.... Maar goed, ik zal mijn advies wat aanpassen... Ga even praten (niet jij, maar de geinteresserde in de Aldi PC) met iemand die je kent die verstand heeft van computers, en leg hem uit waar je je pc voor wilt gebruiken, wat je eisen zijn, en wat je waarschijnlijk in de nabije toekomst wilt hebben....

ALs je echt een systeem in gedachten hebt, en het daarbij wilt laten, kan je, als je niet al te hoge eisen hebt, erg snel klaar zijn.... Maar veel mensen hechten veel waarde aan het geluid dat uit een pc komt... Veel pc's van vandaag de dag hebben 4 fans erin zitten (1 voeding, 1 cpu, 1 case en 1 op grafische kaart), dus als dat inderdaad een belangrijke eis is, wil je weten welke fans je gaat krijgen. Maar goed, een fan kan je in principe altijd wel omzetten.

Als het een MicroATX is, kan het zelfs zo zijn dat er GEEN AGP op zit... Stel dat je het als game-computer wilt gaan gebruiken, dan heb je waarschijnlijk al een probleem...

Zelf gok ik dat de videokaart een on-board SiS-kaart is... Die wil je dus al gelijk aanpassen. Dan dus weer de vraag of je AGP hebt. PCI slots zijn minder relevant, zeker voor een startende computeraar....

Hoeveel geheugenslots heeft de machine, en wat is het maximum dat het moederbord aan zal kunnen, alsmede de snelheid zijn belangrijk....

D'r zit vast een harde schijf in (d'oh), maar op welke snelheid? Als je een beetje systeem hebt, wil je toch op zijn minst een 7200 toeren schijf erin hebben zitten lijkt me.... Maar goed.....

Mijn advies dus, praat met iemand om je wensen en eisen te uiten, hij of zij kan dan zeker vaststellen of deze Medion geschikt is voor je....

Zo kreeg ik vandaag een klant in de winkel, wilde een vergelijkende offerte... Hij leek me geen die-hard computerfiguur, dus verbaasde me dat ik van een concurent RIMM geheugen zag.... Na wat vragen wilde hij duidelijk een snelle compu! Naar de vraag wat hij erop zou gaan draaien bleek het om niets meer dan XP en Office te gaan.... Tsja, dan concludeer ik toch echt dat RIMM overdone is.... Om maar een voorbeeld te noemen.

BTW, volgens mij is de lengte van mijn bericht ook 'overdone' ;)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Droopey: ik weet niet of je enig idee hebt van voorgaande Aldi pc's, maar er zitten altijd losse AGP videokaarten in. In de vorige zat een GF Ti4200 geloof ik. Daarnaast zitten er 2 dimm slots in. Het moederbord kan meestal wel 2gb aan, dit was tenminste het geval bij de P4 van een jaar terug. Dat systeem had alleen nog een 80gb 5400rpm schijf, maar die schijnt men nu vervangen te hebben door een 7200rpm exemplaar :)

Dit alles was ook in de search te vinden ;)

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Ja, zag net wat specs van de recente ALDI PC in een andere thread... ZIet er ZEKER niet slecht uit voor de prijs die ze vragen inderdaad!

D

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 12:05

• Norckon
  • Laatst online: 02-08 22:23
Misschien drukte ik me iets te n00b uit, ik heb wel degelijk verstand van computers, netwerken etc. en kom hier ook dagelijks mee in aanraking op mijn werk en studie. Ik beheer thuis ook alle computers (6, waarvan 2 van mij) en het netwerk (@Home, router, extra hub, zo'n 300m utp :)) en heb meerdere keren bij een huiselijke upgrade alle computer uit elkaar gehad om alles in nieuwe configuratie en kast terug te zetten, zodat iedereen weer tevreden was.

Al mijn vorige computer waren inderdaad zelf samengesteld, maar aangezien de Aldi dit keer met een wel erg goede aanbieding kwam (idd, AGP (GF4 128MB AGP8x), USB2.0, FireWire, 10/100 Ethernet onboard) heb ik een kant-en-klaar systeem gekocht, waarna ik mijn SB Live 5.1 + digital extension (onboard is niet echt wat) en 3.5" drive (niet ingebrepen bij aankoop) heb overgezet. Hierna zaten de PCI sloten vol, maar alles past dus net. Een beperking van het kleine MB ben ik dus nog niet tegen aan gelopen. Ben nu van alles voorzien: TV, modem, alle wenselijke aansluitingen, cdr(w), dvd, enz.

Het probleem was echter dat ik nog steeds gewent ben aan de SDRAM van 'vroeger' en nog nooit een DDR oid gezien heb. Vandaar dat ik hier om enig advies vroeg.

In ieder geval, ik heb net de kast even opengehaald. Er blijkt nog 1 geheugenslot vrij.
De andere is gevult met een module waarop een mooi stickertje zit wat mij vertelt: "256MB DDR PC2700 CL2.5" Met deze info kan ik waarschijnlijk wel naar de winkel stappen, naar Smileys reactie kijkend.

CL2.5 zal een latency van 2.5ms betekenen? Moet er bij DDR perse een module met zelfde latency naast geplaatst worden, of mag dit ook anders zijn (als dat bestaat en uitmaakt in prijs/prestatie)?

In elk geval bedankt voor de (lange!) reacties :)

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Je kan er inderdaad gewoon een willekeurige andere ddr-ram geval erin duwen, zolang het ook maar ddr2700 of hoger is.
Ook al duw je cas2 erin, als je op je mobo instelt dat het op cas 2.5 moet draaien, zal het dat ook doen.

• dion_b
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Norckon schreef op 21 maart 2003 @ 23:54:
Het probleem was echter dat ik nog steeds gewent ben aan de SDRAM van 'vroeger' en nog nooit een DDR oid gezien heb. Vandaar dat ik hier om enig advies vroeg.
Niet onverstandig :)

Er staat veel over soorten RAM etc in: [NOHTML]Technische PMG FAQ: Geheugen[/NOHTML]
In ieder geval, ik heb net de kast even opengehaald. Er blijkt nog 1 geheugenslot vrij.
De andere is gevult met een module waarop een mooi stickertje zit wat mij vertelt: "256MB DDR PC2700 CL2.5" Met deze info kan ik waarschijnlijk wel naar de winkel stappen, naar Smileys reactie kijkend.
Ja en nee- het is altijd handig om te weten welke chips erop zitten en tot hoeveel ns die gerate zijn. Het is dus geen overbodige luxe om die module er weer uit te halen en de nummers op de individuele chips te posten.
CL2.5 zal een latency van 2.5ms betekenen?
Zie RAM FAQ- CL is Column Address Strobe latency, en die wordt in cycles gemeten, niet ms. 2.5 cycle dus :z
Moet er bij DDR perse een module met zelfde latency naast geplaatst worden, of mag dit ook anders zijn (als dat bestaat en uitmaakt in prijs/prestatie)?
Zie wederom RAM FAQ- het moet minimaal dezelfde zijn als wat er al in zit. Veel hoger heeft weinig zin omdat de twee modules toch op dezelfde instellingen gaan draaien en dus de originele module dan de beperkende factor zal vormen. Maar hoger kan geen kwaad. Zoek de goedkoopste module uit die tot minstens dezelfde settings gerate is (133MHz, CAS 2.5 en (vermoedelijk) 7.5ns)
In elk geval bedankt voor de (lange!) reacties :)
Ik zou vooral de reacties van Droopey met een korrel zout nemen. Er staat veel in dat speculatief en niet geheel relevant is (datasheets voor de Aldi PC zijn bijvoorbeeld niet in de supermarkt maar online (bij Medion) te vinden, full ATX mobo's kunnen net zo goed geen AGP hebben als microATX, en los daarvan, op basis van enkel een bedrijfsnaam (Aldi) en geen specs een oordeel vellen over een PC is wel erg kort door de bocht- en (ik ben een mierenneuker), er bestaat niet zoiets als ''PC 333/400" geheugen, het is PC2700 (evt 'PC3200' al is dat nog geen officiele specificatie), oftewel DDR333 (DDR400 is eveneens officieus), dat op 166MHz of 200MHz draait.

Maar goed, het is goed bedoeld, alleen meer op vooroordelen dan harde kennis gebaseerd :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1