[VIA Epia M10000] SPDIF werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Vandaag heb ik m'n mini-ITX systeempje met het VIA Epia M10000 mobo in elkaar gezet. Volgens de handleiding heb ik een jumper verzet op het moederbord om de composite TV-out om te zetten naar een SPDIF aansluiting.

Ik Windows XP heb ik vervolgens de audiodrivers geïnstalleerd en bij de geluidsinstellingen heb ik de SPDIF ingeschakeld.

Maar wat ik ook doe, er komt geen greintje geluid uit de SPDIF. PowerDVD herkent 'm niet... terwijl PowerDVD het wel zou moeten doen.

Iemand enig idee?

(ja, ik heb bij VIA de nieuwste drivers gedownload en PowerDVD staat op SPDIF ingesteld)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Misschien verkeerd om gezet

Ja, je weet het niet zeker
Denk dat je eens moet kijken op Google groups

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
SimplyMe schreef op 21 March 2003 @ 20:52:
Misschien verkeerd om gezet

Ja, je weet het niet zeker
Denk dat je eens moet kijken op Google groups
De jumper kon op vier verschillende manieren worden geplaatst, ik heb ze nu allemaal geprobeerd. En ook zonder jumper heb ik het geprobeerd.

Damn! Het lijkt me toch wel sterk dat het kapot zou zijn... :(

Ik heb nu ook de RealTek reference drivers gebruikt, maar dat bood ook geen oplossing helaas... :(

Zometeen nog maar eens alles omgooien...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Zojuist WinDVD eens geïnstalleerd, die ziet wel een SPDIF uitgang. Maar als ik die inschakel in WinDVD heb ik nog steeds geen geluid...

Ik ga morgen Windows 2000 maar eens erop zetten, kijken of dat beter werkt...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Update...

Ik heb vandaag de SPDIF uitgang aangesloten op de SPDIF ingang van de Hercules GameTheater XP break-out box. Die heb ik zodanig ingesteld (op de PC waarop de Hercules dus zit) dat SPDIF-in enabled is. Die break-out box heb ik vervolgens doorgelust naar m'n stereotoren.

Op de momenten dat m'n Epia-systeempje een geluid afdraait, dan hoor ik idd ook geluid. Maar het is 'static noise', alleen maar gekraak dus. Dit zowel onder Windows XP als onder Windows 2000.

Ik heb de meegeleverde drivers geprobeerd, de nieuwste van de website van VIA zelf en ook nog de Realtek AL650 reference drivers, maar bij alle drivers hetzelfde probleem.

De gewone analoge audio uitgang werkt trouwens gewoon normaal. Maar ik heb dit systeempje speciaal in elkaar gezet als multimediaboxje voor m'n vader en die kijkt erg veel DVD en DivX met AC3 lag ook in de bedoeling. Maar dan moet de SPDIF uitgang het wel goed doen!

Ik draai momenteel Windows 2000 SP3 op dit PCtje, met DirectX 9. De geluidschipset is de VIA VT1616.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Misschien kan je hier iets mee: http://www.mini-itx.com/hardware/ac3/

[ Voor 16% gewijzigd door Varienaja op 22-03-2003 21:19 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Die kende ik al, ik heb namelijk flink zitten Googlen in een poging info te vinden over dit probleem.

Maar tijdens het opstartgeluidje van Windows gaat het al fout. "krrrr krak krrrrr krrr", echt een krakend (flink gestoord) geluid. En elke keer als ik een geluidje afspeel dan hoor ik dat gestoord geluid...

M'n vader heeft er ondertussen al bijna spijt van dat 'ie z'n DVD-speler al had verkocht... kan ik ook wel begrijpen, nu ben ik al twee dagen bezig met dit systeempje en nog steeds geen SPDIF... :( Nou ja, er komt wel een signaal uit de SPDIF, maar dat is een zwaar verstoord signaal...

Op het VIA Arena forum heb ik trouwens ook een topic lopen, dus daar hoef je niet naar te verwijzen. Ik heb zo ongeveer het hele forum ondersteboven gehaald, maar een oplossing voor mijn specifiek probleem heb ik helaas niet gevonden.

Snik... ik geef het nu even op, morgenavond kijk ik wel weer even... (moet werken morgen dus overdag de boel aan de gang proberen te krijgen zal helaas niet lukken)

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 22-03-2003 21:49 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
^^ kickje ^^

Ik zal morgen de winkel maar eens bellen waar ik het mobo vandaan heb, hopelijk weten zij iets... anders zit er, denk ik, niets anders op dan het bordje terug te sturen er van uitgaand dat 'ie kaduuk is...

Ik heb echter toch nog steeds sterk het vermoeden dat het iets softwarematigs is...

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 01:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Ik heb zelf sinds kort een EPIA M9000, dat bordje is bijna hetzelfde, alleen is de CPU 66Mhz trager en ik heb ongeveer het zelfde probleem. Een vriend van me heeft een Logitech Z-680 en daar zit ook een digital coax (SPDIF) aansluiting op. Het geluid krijgt ie niet als een 5.1 DTS signaal door, maar wel als Dolby Prologic... erg vaag, want hij moet als het goed is wel 5.1 DTS geluid geven...

Misschien is er een BIOS update voor nodig?

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
FiRePaTH schreef op 23 March 2003 @ 23:28:
Ik heb zelf sinds kort een EPIA M9000, dat bordje is bijna hetzelfde, alleen is de CPU 66Mhz trager en ik heb ongeveer het zelfde probleem. Een vriend van me heeft een Logitech Z-680 en daar zit ook een digital coax (SPDIF) aansluiting op. Het geluid krijgt ie niet als een 5.1 DTS signaal door, maar wel als Dolby Prologic... erg vaag, want hij moet als het goed is wel 5.1 DTS geluid geven...

Misschien is er een BIOS update voor nodig?
M'n bordje heeft al het nieuwste BIOS, tenminste op VIA's site staat dat het nieuwste BIOS een CRT+TV optie toevoegt en die heb ik hier in mijn BIOS beschikbaar.

Maar ik zal voor de zekerheid toch maar even dat BIOS downloaden en flashen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik ga straks eerst even proberen het CMOS te clearen. Werkt dat niet, dan zal ik dat BIOS flashen...

Hopelijk werkt het dan wel...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
CMOS Clearen werkt helaas niet... :(

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
En een BIOS-flash werkt ook al niet... grr.... :(

Oh, het geluid klinkt trouwens zo:

www.xs4all.nl/~bad/te.mp3

Ik heb het wel per ongeluk opgenomen als 8-bits 22 kHz, maar "you get the idea".

[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 24-03-2003 13:51 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
PowerDVD herkent nu wel een SPDIF uitgang, ik kwam er namelijk achter dat er een update was voor PowerDVD XP zodat 'ie betere hardware-ondersteuning zou hebben.

Het probleem blijft echter nog steeds: mijn JBL DD5.1/DTS surround installatie (met DD5.1/DTS decoder) herkent gèèn signaal op de coaxiale kabel. En als ik via m'n andere PC luister (Hercules GameTheater XP SPDIF in) dan krijg ik dus alleen maar die geluiden zoals je in het MP3tje kunt horen.

Kan het zijn dat de SPDIF output van de Epia systeempjes niet voldoet aan de SPDIF normen? Waardoor het dus fout gaat?

Ik heb nog wel ergens gelezen dat sommige SPDIF outputs niet 100% zijn en dat via een coaxiaal-naar-optisch convertor alles weer okay is. Als dat zo is zou ik met een coax-naar-optisch convertor gered zijn, de JBL decoder heeft ook een optische ingang.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 24-03-2003 17:08 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Zojuist teruggevonden op forums.viaarena.com:
Some PC's don't give out true SPDIF, it's TTL SPDIF which is electrically incompatible with the AV32R's SPDIF receiver. A few years back this was common with the Soundblaster 1024 value soundcard which was one of the first cheap cards to offer this so called SPDIF out.

Depending on the soundcards drivers its common for PC's to do rate conversion so the output sampling frequency is constant, independent of the source material. If it can be configured its normally best to pick a sample rate which is equal or a direct multiple of the original sample rate of the material.

Workarounds - Get a TTL to SPDIF coax adapter (search for TTL SPDIF Converter on web like google), or get a SPDIF Coax to Optical adapter and then connect it to your AV32R via the optical input.
Het zou dus kunnen betekenen dat de VIA Epia SPDIF output niet geheel aan de standaard voldoet waardoor apparatuur die wèl aan de standaard voldoet het signaal niet accepteren...

In dat geval is VIA eigenlijk nogal dom bezig en noodzaken ze mij een SPDIF coax-to-optical convertor te kopen. Maar als ik dat zou doen en het werkt ook inderdaad, dan ga ik de kosten toch op VIA proberen te verhalen...

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 20:45
ik had hetzelde, dit gaat je zeker helpen: ac3filter.sourceforge.net ff download/installen en configureren (oftewel ff op spdif zetten) en hup gekraak is weg en je krijgt gewoon netjes ac3 geluid

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 24 maart 2003 @ 19:25:
ik had hetzelde, dit gaat je zeker helpen: ac3filter.sourceforge.net ff download/installen en configureren (oftewel ff op spdif zetten) en hup gekraak is weg en je krijgt gewoon netjes ac3 geluid
Nee hoor, deze staat er ook al vanaf het begin op. Werkt voor geen meter, er is echt iets met die SPDIF zelf aan de hand. Zie mijn vorig berichtje.

Trouwens, dat AC3Filter heeft niets met DVD's te maken en ook bij DVD's is het geluid gewoon niet om aan te horen (op de JBL DD5.1/DTS set zelfs helemaal niet te horen omdat de decoder geen signaal herkent).

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Olé! Vooruitgang!!! :)

Ik weet niet hoe, ik weet niet waarom, maar ik heb zojuist het systeempje hierboven weer aangesloten. Opeens krijg ik geluid over de SPDIF!! Alleen zit er nog veel "crackling" in, storing dus. Maar ja, voorheen had ik alleen dat soort geluid als in dat MP3tje dat ik toenstraks hier heb gepost. Dus er is nu iig vooruitgang!

Ik ga nu even de Realtek reference drivers proberen, het schijnt dat die problemen met storing in het geluid verhelpen... als dat zo is, dan ben ik happy... :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik word er nu echt gek van... SPDIF doet het dus nog steeds niet op de JBL surroundinstallatie!

Maar als ik het Epia systeempje op mijn eigen computer aansluit via de Hercules GameTheater XP, dan hoor ik gewoon geluid over de SPDIF. Het stoort wel en om de paar seconden valt het geluid een fractie van een seconde weg, maar ik hoor tenminste nu het geluid van films enzo.

Bij de weg, de Realtek drivers deden niets aan de storing in het geluid.

--edit--
Ik heb even opgenomen hoe het normale (niet DD5.1 of DTS) geluid klinkt via de SPDIF uitgang:

Klik hier en luister...

Via de analoge uitgang klinkt het dus wel normaal.
--edit--

--edit #2--
Bij de webshop waar ik het mobo vandaan heb zouden ze zelf proberen een Epia M10000 met SPDIF aan de gang te krijgen onder Windows XP. Ik hoop morgen daar het resultaat van te horen...

Ondertussen zit ik te overwegen hun een PCI raisertje te vragen, dan plant ik uit m'n vader z'n gaming/internet PC gewoon de Terratec DMX X-Fire 1024 over zodat ik daarvan de optische uitgang kan gaan gebruiken. Op die gaming/internet PC schakel ik dan vervolgens gewoon de CMI8738 on-board geluidskaart in, die is helemaal zo slecht nog niet...
--edit #2--

[ Voor 74% gewijzigd door Wildfire op 24-03-2003 23:38 ]

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Mja ik kreeg toen ook alleen Dolby Prologic 5.1 aan de praat maar wel zonder gekraak btw als ik in Power-DVD 6 channel sound selecteerde... Als ik voor SPDIF koos gaf de logitech reciever "No Signal" weer... heel vreemd :/ Ik moet zelf ook nog de bios updaten, misschien helpt het, wie weet...

-edit-
Waar staan trouwens op de cd die realtek drivers of waar kan ik die downloaden? Ik heb wel een M9000 bordje, maar daar zit dezelfde audio chip op als de M10000!
-edit-

[ Voor 26% gewijzigd door FiRePaTH op 25-03-2003 01:03 ]

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
FiRePaTH schreef op 25 maart 2003 @ 01:00:
Mja ik kreeg toen ook alleen Dolby Prologic 5.1 aan de praat maar wel zonder gekraak btw als ik in Power-DVD 6 channel sound selecteerde... Als ik voor SPDIF koos gaf de logitech reciever "No Signal" weer... heel vreemd :/ Ik moet zelf ook nog de bios updaten, misschien helpt het, wie weet...
Ik denk dat ik morgen maar een PCI raisertje bestel...

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Je kan in de uiterste nood ook nog altijd de 3 audio jacks (Line-in / Line-out / Mic) gebruiken voor 5.1 geluid he! 't is maar dat je 't weet! :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
FiRePaTH schreef op 25 maart 2003 @ 01:08:
Je kan in de uiterste nood ook nog altijd de 3 audio jacks (Line-in / Line-out / Mic) gebruiken voor 5.1 geluid he! 't is maar dat je 't weet! :)
Daar heb ik dus niets aan, dan zou ik een aparte versterker moeten kopen om mijn JBL boxen op aan te sluiten... en die gebruiken ook nog allemaal eens een eigen plugje ipv een cinchstekker of zoiets dergelijks. Verder zou het systeem dan zelf de AC3-stream moeten decoderen en dat is nou juist iets wat ik wou voorkomen. Ik heb niet voor niets een externe DD5.1/DTS decoder... (de JBL surround set dus)

Het doet trouwens nog steeds niets af van het feit dat de SPDIF uitgang gewoon probleemloos zou moeten werken. Maar ik heb nu veel zin er gewoon een goede geluidskaart in te steken...

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 25-03-2003 02:39 ]

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 20:45
FiRePaTH schreef op 25 maart 2003 @ 01:00:

-edit-
Waar staan trouwens op de cd die realtek drivers of waar kan ik die downloaden? Ik heb wel een M9000 bordje, maar daar zit dezelfde audio chip op als de M10000!
-edit-
`
probeer WinDVD eens, ik had hetzelfde met powerdvd maar met windvd deden dvds het wel. (digital lampje op decoder ging ook branden)

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Hertog_Martin schreef op 25 March 2003 @ 14:51:
probeer WinDVD eens, ik had hetzelfde met powerdvd maar met windvd deden dvds het wel. (digital lampje op decoder ging ook branden)
Bedankt voor de tip! zal m in het weekend meteen eens gaan proberen! :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
PowerDVD heeft veel kuren met SPDIF. Op de website maken ze er niet al teveel woorden over vuil. Op diverse fora is men het probleem ook al tegengekomen.
Enkel als je een zeer bekende geluidskaart/chipset hebt dan gaat het zonder problemen werken. Met mijn losse geluidskaart werkt de SPDIF icm PowerDVD ook niet.

Senile! Senile Oekaki

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
FiRePaTH schreef op 25 March 2003 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de tip! zal m in het weekend meteen eens gaan proberen! :)
Bij mij is het probleem dus echt heel anders, PowerDVD herkent nu (vanwege een update met meer hardware-ondersteuning) de SPDIF output wel, maar het geluid is nog steeds een ramp.

Als ik normaal geluid (dus een non-DD5.1 of non-DTS stream) over de SPDIF output zet (gewoon een MP3tje ofzo dus), dan krijg ik het geluid te horen maar met storing erin (zoals dit dus). Het probleem geldt dus met *al* het geluid, niet alleen het geluid van PowerDVD.

Sluit ik vervolgens het systeempje aan op de JBL DD5.1/DTS set met ingebouwde decoder, dan geeft 'ie geen kik. Ook niet als ik via PowerDVD (of WinDVD) een SPDIF DD5.1 stream eruit stuur.

Het probleem is volgens mij als volgt:
<< Some PC's don't give out true SPDIF, it's TTL SPDIF which is electrically incompatible with the AV32R's SPDIF receiver. A few years back this was common with the Soundblaster 1024 value soundcard which was one of the first cheap cards to offer this so called SPDIF out.

Depending on the soundcards drivers its common for PC's to do rate conversion so the output sampling frequency is constant, independent of the source material. If it can be configured its normally best to pick a sample rate which is equal or a direct multiple of the original sample rate of the material.

Workarounds - Get a TTL to SPDIF coax adapter (search for TTL SPDIF Converter on web like google), or get a SPDIF Coax to Optical adapter and then connect it to your AV32R via the optical input. >>
Dat zou dus best wel eens kunnen, als de VIA Epia zich niet geheel aan de SPDIF specificaties houdt dan kan apparatuur die zich daar wel exact aan houdt problemen krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 25-03-2003 15:28 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb wat verder gespit...

TTL SPDIF Werkt met waardes van 0 en +5V, de normale SPDIF standaard werkt met waardes van -500mV en +500mV. Tsja, da's een wereld van verschil natuurlijk.

Ik probeer nu een PCI raisercard te regelen bij de winkel waar ik het mobo/kast vandaan heb, dan kan ik er een Terratec DMX X-Fire 1024 in plaatsen. Die heeft een optische uitgang dus dan ben ik van al het gezeik af.

Pagina: 1