Toon posts:

Voeding, constante stroomafname?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een vraagje over de stroomafname van een voeding. Ik heb nu zelf een 360 watt thermaltake voeding besteld, terwijl ik een dag daarvoor een 420 watt versie had besteld en ik heb dus de bestelling gewijzigd. Ik werd gewezen op het feit dat wanneer je zo weinig apparatuur in je pc hebt je helemaal geen 420 watt voeding nodig hebt, vanwege het feit dat je dan toch onnodig veel stroom verbruikt. Aan de andere kant hoor ik weer verhalen over dat de voeding zelf regelt hoeveel stroom die nodig heeft, en dat dus zelf regelt. En op deze manier dus net zoveel stroom verbruikt als een minder zware voeding, het gaat dan dus om de onderdelen in je pc, die regelen de stroomafname.....

Wat moet ik nu geloven?

Alvast bedankt,

Michael

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hm, niet opgelet met natuurkunde gok ik zo? ;)
Ik zal het even kort uitleggen:

Apparaten in je systeem hebben een bepaald vermogen nodig, dat is dus P=UXI, oftewel voltage (Volt) X stroomsterkte (Ampere). Wat je apparaten in totaal nodig hebben wordt er ook verbruikt, niet meer. Je kan dus zelf uitrekenen hoeveel vermogen je PC eigenlijk verbruikt door die formule toe te passen. Omdat meestal niet overal op staat hoeveel ampere er wordt verbruikt (op een OEM videokaart staat het niet lijkt me. ;)) kan je schatten.
En een 420watt kan dus meer vermogen leveren dan een 360watt, waardoor je aan een 420watt meer apparaten kan hangen.

De meeste gebruikers hebben al genoeg aan 360watt, heb je echt veel (stroomslurpende) hardware in je bak zitten kan je gaan kijken naar een 420watt voeding.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:17
Simpel gezegd gerbruik je alleen wat je nodig hebt. Stel je voor dat je maar 300 watt nodig hebt, dan zal je ook maar 300 watt gebruiken. En geen 420 watt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, mijn excuses, misschien ben ik te onduidelijk geweest. Ik wil weten of een voeding van 420 watt constant meer stroom afneemt dan een voeding van 360 watt. Dit alles onder gelijke omstandigheden (lees: zelfde configuratie pc). Mijn vraag is dan dus ook meteen of een voeding nu WEL of NIET constant die hoeveelheid stroom afneemt als dat er op staat, ongeacht de apparaten in je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus volgens pep_82 verbruik je alleen die hoeveelheid stroom die apparaten verlangen, dus je kunt er net zo goed een 500 watt voeding inhangen ipv een 360 watt voeding, als de pc configuratie gelijk is dan scheelt dat dus niets qua stroomafname?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 18:46:
Nee, mijn excuses, misschien ben ik te onduidelijk geweest. Ik wil weten of een voeding van 420 watt constant meer stroom afneemt dan een voeding van 360 watt. Dit alles onder gelijke omstandigheden (lees: zelfde configuratie pc). Mijn vraag is dan dus ook meteen of een voeding nu WEL of NIET constant die hoeveelheid stroom afneemt als dat er op staat, ongeacht de apparaten in je pc.
Daar had ik ook al antwoord op gegeven: Wat je apparaten in totaal nodig hebben wordt er ook verbruikt, niet meer.

Oftewel: als je 200watt aan spul hebt, en je hebt een 431watt voeding, wordt er 200watt gebruikt. Heb je een 300 watt voeding en je hebt dezelfde hardware wordt er ook 200 watt verbruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ben ik dus denk ik verkeerd ingelicht, dat is zonde :). Maar goed, ik denk niet dat ik ooit boven de 360 watt kom met mijn pc configuratie. Ik heb nu een amd xp 2000+, asus A7V333, geforce 4 ti 4200, 512 mb ddr, dvd-rom, plexwriter en een 60 gb hdd (in de toekomst 2).
Pagina: 1