LPT over Ethernet - (gat in de markt?)

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Weet iemand een oplossing voor dit probleem of kan iemand helpen dit op te lossen door hun programmeer skillz _/-\o_ of kennis van andere programmaatjes die hierbij kunnen helpen:

Situatie:
LPT printer aangesloten aan een Linux of ander open source OS, geen drivers beschikbaar, enkel voor Windows is er een driver :(
Een Windows box waar die driver dus op staat maar de printer is niet meer aangesloten.

Wat moet er gebeuren:
Die ene Windows box moet dus de output naar de LPT sturen
Door een programmaatje wordt de output hiervan opgevangen (softwarematig, misschien met een zelfgemaakte dongle zodanig dat bidirectionele printers ook werken) en dan wordt dat over het netwerk verstuurd naar de Linux box
Die linux box moet dat dan opvangen en gewoon die data terug omzetten in directe hardwaresignalen (is mogelijk met assembler of misschien zelfs met C)

Misschien kunnen wij als Tweakers en hulp van anderen zo'n project opstarten, zodanig dat zolang de printerfabrikanten geen native Linux support geven we toch kunnen printen.

DIT IS NIET OM GELD TE VERDIENEN, MAAR ENKEL OM DE OPEN SOURCE COMMUNITY TE STEUNEN.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 21-03-2003 17:49 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Err.. Dit bestaat al jaren hoor.. Ga maar eens op zoek naar Samba.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Mijn eerste idee: Why :?

Waarom hang je de gdi printer dan niet gewoon aan de windows box, en laat je de windows box als printserver dienen voor de linux box. Tuurlijk is het leuk dat daar een driver voor te schrijven is, al denk ik dat het weinig zin heeft, al helemaal omdat je met gdi printers nou eenmaal afhankelijk bent van de w32 api.

Mischien is het gewoon een beter idee om een linux compatible printer te kopen, en daarmee de fabrikant te belonen voor het compatible maken van de printer, in plaats van drivers schrijven voor een printer van een fabrikant die te lui is om zelf fatsoenlijke printer ondersteuning te maken.

• Guru Evi
Met Samba moet je de drivers (van je printer) op je Linux box draaiende hebben niet? Want CUPS kan verschillende printers die ik heb niet gebruiken. Ik heb ook Samba draaien voor die 2 Winboxen hier. Maar met zoiets zou je niet alleen printers maar ook directe kabelverbindingen kunnen via Internet of netwerken draaien.

Verwijderd

en cups kan dit toch ook?

• Guru Evi
Ik koop zelf geen zulke printers, ik krijg die omdat ze niet naar behoren werken onder Linux (bijna iedereen die bij mij thuis komt schakelt over naar Linux). Zo heb ik hier Olivetti JP's, Lexmark Z12's staan enzovoort.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Geinig idee wel...het Linux-deel is hier niet zo ingewikkeld, ik zit meer in over het deel waar je in Windows de naar LPT[x] gestuurde data gaat opvangen...kan dat? En zo ja, hoe?

Je zult waarschijnlijk vrij diep in windows moeten gaan zitten om alles wat uiteindelijk naar een bepaalde LPT-poort gaat af te vangen, en dat door te sturen...

Het idee vind ik overigens best origineel, moet ik zeggen :)

Op zich is een printer die onder Linux werkt denk ik toch een eenvoudiger oplossing, maar toch ;)

Edit: En natuurlijk kan dit niet met Samba, als er geen driver voor die printer is :z

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 21-03-2003 18:01 ]

Verwijderd

Zie mijn eerste post. Zet een windows box met tig lpt poorten in je netwerk, en hang daar al die printers aan. Laat vervolgens al die lnx boxen gebruik maken van de windows print server. (Hey, is je windows ook nog ergens goed voor :P ) Ik denk dat er weinig animo zal zijn om drivers voor gdi printers te schrijven (en al helemaal hier op got).

• Guru Evi
Dat is idd het probleem, die data softwarematig opvangen. Kun je met assembler of zo de registers van LPT niet uitlezen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Het idee is dus dat je ook geen driver voor die GDI printer hoeft te schrijven...je 'jat' gewoon z'n data en stuurt die over het netwerk door naar Linux, die ze weer ongewijzigd doorstuurt aan de printer (en de data terug net zo).

Tja, eenvoudig zal het niet zijn inderdaad, en al zeker niet de goedkoopste/handigste oplossing. Wel leuk ;)

• Guru Evi
I know r3b00t maar ik vertrouw geen enkele Windows mijn hardware meer toe. Ik heb al soundkaarten, videokaarten, netwerkkaarten, extra IDE-controllers naar de reet geholpen door die PnP stuff (ze verzetten een IRQ hardwarematig naar een onmogelijk adres). Ook is het niet altijd mogelijk die printer bij die ene box te zetten.
Idd Wilke ;-) kun je nog andere leuke dingen mee doen denk ik zoals je keyloggers enzo hebt: printloggers.

[ Voor 15% gewijzigd door Guru Evi op 21-03-2003 18:06 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
samba hoeft toch helemaal niet de printerdata om te zetten in begrijpelijke taal voor de printer.
Mijn linux-servertje ziet gewoon dat de printerdriver niet nodig is, omdat windows de rotzooi al gerendered heeft voor die printer via de windows driver. Samba geeft die data gewoon door aan de printerpoort (via lpd, die ook een doorgeefluik is in dat geval)

Bij ons op de uni werd op die manier vaak een verslag al in het laserjet-4 formaat gerendered en dat werd geprint. (lpr verslag.lj4) Zodoende kwam ghostscript er niet tussen en ging die afdruk ook niet van je printerquota af.

Kortom stel in je printerdeamon gewoon in dat je een standaard printertje hebt en share die via samba.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Guru Evi
Thnx voor de info TD-er ga dat zo snel mogelijk eens proberen.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op 21 March 2003 @ 18:01:
Edit: En natuurlijk kan dit niet met Samba, als er geen driver voor die printer is :z
Samba kan een printer raw data voeren als ik me niet vergis.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

moto-moi schreef op 21 March 2003 @ 18:11:
[...]

Samba kan een printer raw data voeren als ik me niet vergis.
Zekers, gewoon geen CUPS etc. installeren, helemaal niet nodig!.
Ik print gewoon naar een Epson inktjet printertje via de Windows drivers naar Samba, die stuurt het gewoon weer door naar de LPD of LPR. Hoef je op linux bijna
niks voor te doen.

Verwijderd

Oh, ik heb ook een windows printer, hp710c en zou dus raw kunnen printen via samba? Dan kost het mij dan veel minder werk? Want mijn printer is een klote ding, ik ben niet zo'n goeie programmeur zo'n projectje is sowieso altijd handig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 21:09:
Oh, ik heb ook een windows printer, hp710c en zou dus raw kunnen printen via samba? Dan kost het mij dan veel minder werk? Want mijn printer is een klote ding, ik ben niet zo'n goeie programmeur zo'n projectje is sowieso altijd handig.
Yep, en je belast je "server" er niet zo mee.

Verwijderd

Emh, dankje, ik ga hier meer informatie over zoeken! Sorry voor de inbraak;) Misschien heb jij nog wat links?

Verwijderd

http://www.samba.org :)
nee, ik zal 's ff kijken, ik heb het ook met kunst en vliegwerk inelkaar gezet hoor.

Het is wel veel lezen om de juiste info eruit te halen:

http://howtos.linuxbroker...?file=Printing-HOWTO.html

http://qref.sourceforge.n...install.en.html#s-printer

:) http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek :)

en ik zal nog 's ff verder zoeken

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 21:24 ]

Verwijderd

Thanks, maui71. Hopelijk hebben andere hier ook wat aan. Dit is zeer zeker een heel handige oplossing als je een winprinter hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 21:24:
Thanks, maui71. Hopelijk hebben andere hier ook wat aan. Dit is zeer zeker een heel handige oplossing als je een winprinter hebt.
Wel ff rekening houden dat je geen data terug krijgt v/d printer.
Dus cartridgevulling/status weergave etc. werkt niet meer.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Wilke schreef op 21 maart 2003 @ 18:01:
Geinig idee wel...het Linux-deel is hier niet zo ingewikkeld, ik zit meer in over het deel waar je in Windows de naar LPT[x] gestuurde data gaat opvangen...kan dat? En zo ja, hoe?

Je zult waarschijnlijk vrij diep in windows moeten gaan zitten om alles wat uiteindelijk naar een bepaalde LPT-poort gaat af te vangen, en dat door te sturen...

Het idee vind ik overigens best origineel, moet ik zeggen :)

Op zich is een printer die onder Linux werkt denk ik toch een eenvoudiger oplossing, maar toch ;)

Zo bijzonder is dat toch niet? Je maakt een LPT-capture naar een IP-printer. Bestaat al jaren? Of denk ik nu te simpel?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Guru Evi
DGTL_Magician: LPT capture naar IP? Euhm... niets in die aard gevonden op google.
Voor de rest: Ik ken Samba al een tijdje maar nog nooit met zo'n printers, altijd naar CUPS omdat ik meer Linux hosts heb in mijn netwerk en ook goeie printers koop. Maar ik krijg nu zo'n winprinters.
Spijtig genoeg kun je die inktcartridge opties ook niet zien. Zo'n project zou dat dan wel kunnen eh, ook spying op andere pc's, vanalles die alleen via parallelle poort werkt over een netwerk versturen (zoals een oscilloscoop)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Guru Evi schreef op 21 March 2003 @ 22:13:
DGTL_Magician: LPT capture naar IP? Euhm... niets in die aard gevonden op google.
Voor de rest: Ik ken Samba al een tijdje maar nog nooit met zo'n printers, altijd naar CUPS omdat ik meer Linux hosts heb in mijn netwerk en ook goeie printers koop. Maar ik krijg nu zo'n winprinters.
Spijtig genoeg kun je die inktcartridge opties ook niet zien. Zo'n project zou dat dan wel kunnen eh, ook spying op andere pc's, vanalles die alleen via parallelle poort werkt over een netwerk versturen (zoals een oscilloscoop)
Mjah, afaik kun je in windows gewoon een remote printer kiezen en deze capturen (moet je aanvinken dat je DOS programma's gebruikt.) Die programma's sturen dan die printer direct aan, ook al hangt ie niet aan je lokale machine. * DGTL_Magician is geen windows wizard, dus hou me er niet aan. :P
Iig, op ons Novell Netware netwerk werkt dit wel, maar het is een optie die standaard in Win zou moeten zitten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
Guru Evi schreef op 21 March 2003 @ 17:59:
Ik koop zelf geen zulke printers, ik krijg die omdat ze niet naar behoren werken onder Linux (bijna iedereen die bij mij thuis komt schakelt over naar Linux). Zo heb ik hier Olivetti JP's, Lexmark Z12's staan enzovoort.
de lexmark z12, wordt "gedeeltelijk" ondersteund
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=486066

en bepaalde olivetti's, worden helemaal ondersteund
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi?make=Olivetti

B)

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
NeOTheMaTriXM schreef op 22 March 2003 @ 10:13:
[...]

de lexmark z12, wordt "gedeeltelijk" ondersteund
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=486066

en bepaalde olivetti's, worden helemaal ondersteund
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi?make=Olivetti

B)
De Z12 is een dikke vette paperweigth :/
(Best grappig, de webmaster van linuxprinting spreek het uit als [peper wait]) :)

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Je idee is eigelijk helemaal niet slecht !

Je moet dan een LPR/Cups driver schrijven die de data die het naar lpr zou schrijven over ethernet naar een windows server stuurt die het vervolgens print. Best neem je dan een postscript driver frontend (dus Postscript data over ethernet > naar de windows bak) die het omzet in z'n achterlijk print taaltje...

Wat ik vroeger altijd deed was PDF's maken en die dan op windows printen ;) Dit is gewoon een geautomatiseerde versie :)

Verwijderd

XTerm schreef op 22 March 2003 @ 10:25:
Je idee is eigelijk helemaal niet slecht !

Je moet dan een LPR/Cups driver schrijven die de data die het naar lpr zou schrijven over ethernet naar een windows server stuurt die het vervolgens print. Best neem je dan een postscript driver frontend (dus Postscript data over ethernet > naar de windows bak) die het omzet in z'n achterlijk print taaltje...
Dit is juist het tegenover gestelde van wat de TS bedoelde toch 8)7

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
printer aansturen als RAW met CUPS of lpd. Vervolgens op die windowsbak LPT1 mappen op de sambashare en je windowsdrivertje denkt toch echt wel dat er een printer is.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

MadEgg

Tux is lievvv

En voor het LPT-afvang gedeelte bestaat toch al sinds jaar en dag printer-2-file? Heb ik in m'n dos tijd veel gebruikt. Bleek niet zo'n probleem te zijn om dat toen te maken, is het er nu moeilijker op geworden?

Tja

• Guru Evi
Kga es zien voor zoiets te maken/samen te stellen.
Bedankt voor de tips allemaal, als er nog iets binnenvalt onder de hersenpan, zeg ut maar.

Pagina: 1