Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
als je ook nog client nog voor x64 was geschreven zou ie in principe nog 2x zo snel worden
komt iig in de buurt dit
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Let wel op dat x64 niet bestaat!. Tis IA-64 of x86-64.
Dat de processor 64bit is ipv 32 wil niet zeggen dat 2x zo snel is. Als het programma ervoor geoptimiliceert zorgt dat ook weer voor 20% snelheids winst.
correct me if I am wrong plzz
block rotate ^_^DaGreatRV schreef op 21 maart 2003 @ 17:57:
En dan nog maar hopen dat AMD niet die ene belangrijke instuctie heeft geschrapt zoals Intel heeft gedaan bij de P4.
magoed voor rc5 zou ie 3 a 4x zo snel kunnen gaan op zelfde klok als client er voor geoptimaliseerd is denk ik
en dat x64 tikte ik omdat ik ut teveel werk vond op de rest ervoor te tikken ;p
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2003 18:14 ]
PSN
Onthou wel dat hij op 1.6Ghz word geintrocuceert in september. Denk dat Intel dan ook een stuk verder is.
hij plakt 2x x32 aan elkaar, das al 2x zo snel en dan issie over dat totaal nog die 20 a 30 sneller ;p met beetje fantasie kom je der wel uitE-jey schreef op 21 March 2003 @ 19:39:
Hij zou ongetwijfeld 2x zo snel kunnen zijn. 3/4x vind ik een beetje veel
Onthou wel dat hij op 1.6Ghz word geintrocuceert in september. Denk dat Intel dan ook een stuk verder is.
PSN
Was het niet Bit Rotate? Ik weet niet of dat hetzelfde is maar toch?YakuzA schreef op 21 March 2003 @ 18:14:
[...]
block rotate ^_^
magoed voor rc5 zou ie 3 a 4x zo snel kunnen gaan op zelfde klok als client er voor geoptimaliseerd is denk ik
en dat x64 tikte ik omdat ik ut teveel werk vond op de rest ervoor te tikken ;p
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Je cpu is niet 2x zo snel als hij 64 bit is
Waar haal jij dat nou weer vandaanE-jey schreef op 21 maart 2003 @ 20:32:
Fantasie heb je zeker![]()
Je cpu is niet 2x zo snel als hij 64 bit isHij is alleen 20% ofzo sneller als het progsel ervoor geoptimaliceert is
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
heb ik ergens gelezen in een nieuwspost van T.net. Nou zijn er nogal veel posts op t.net over de hammer. Ik kan het daarom niet vinden
Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Verwijderd
Nee dat is dus duidelijk.Nutcaze schreef op 21 March 2003 @ 21:18:
Dat heb ik dus ook gelezen van die 20 a 30% snelheidswinst. Ik kan me echter voorstellen dat bij RC5-72 (en ik denk dat RC5-64 helemaal optimaal zou zijn geweest) het voordeel toch wel enorm stijgt. Aangezien (bij RC5-64) het niet meer opgebroken hoeft te worden in 2 keer 32......ik heb er verder geen verstand van maar dat idee heb ik nu zelf.
Dat het met RC5-64 beter zou gaan dan met RC5-72 is dus werkelijk de plank misslaan. Dat er in beide toevallig "64" staat maakt het niet "Meer Compatible".
Ik zou nog maar een keertje een x86-32 of x86-64 beschouwing lezen
Verwijderd
Ten eerste heb je sneller toegang tot je geheugen vanwege de geintegreerde northbridge. Dat kan al een 20-30% schelen bij programma's die in 32-bit emulatiemode draaien. Voor dnet verwacht ik weinig effect hiervan omdat de client zo klein is dat ie in de cache past.
Ten tweede is het aantal beschikbare registers verdubbeld; hierdoor is het minder vaak nodig om tussenresultaten naar het geheugen te schrijven. Dit scheelt ook al gauw een 20%. Het is wel nodig om de applicatie speciaal voor de hammer te hercompileren. De dnet core is in assembly geschreven; het hangt van het registergebruik af hoeveel versnelling er mogelijk is; laten we voorlopig maar aannemen dat het 20% is.
Ten derde kan de hammer met 64 bits parallel werken. Dit kan een factor 2 opleveren als je 64 bits nodig hebt. Daar staat tegenover dat sommige athlons al voorzien zijn van de 128 bits brede SSE registers. Het is afhankelijk van de code in hoeverre SSE bruikbaar is. Voor RC5-64 kun je optimaal gebruik maken van de 64 bits registers (50% sneller), bij RC5-72 kun je van 3 naar 2 registers (33%sneller). Voor OGR heb ik geen idee.
Zo redenerend kom je op een 46% minder kloktikken voor dezelfde RC5-72 output. Als je wilt wachten op de geoptimaliseerde client.
Peter
het was de shift. maar de instructie is niet weggehaald, hij is niet meer in hardware aanwezig. de CPU emuleert de instructie nu. vroeger was de shift 1 cpu click. nu iets van 4-6 clicks.dual-zip schreef op 21 March 2003 @ 20:31:
[...]
Was het niet Bit Rotate? Ik weet niet of dat hetzelfde is maar toch?
Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96
"Na een fles whiskey op landscape"
Verwijderd
Het blijft koffiedik kijken.Avier schreef op 22 March 2003 @ 00:10:
Bravo Mathfox-Peter. Gevoelsmatig wil ik toevoegen dat het waarschijnlijk iets lager is omdat er op het laden (en gebruik van) de client zelf al volledig in cache kan.
Er is nog een tweede orde effect aan de langere registers: er zijn minder registers nodig per getal waar je mee rekent. In de athlon heb je 7 bruikbare registers; daarin kun je 2 72 bits getallen opslaan (3 registers per getal) en dan hou je een register over. Heb je 64 bits registers, dan zijn er 2 per getal nodig en dan heb je opeens 3 vrije registers van de 7 (en dat maakt voor een assembler programmeur een wereld van verschil). Met de acht extra registers is er opeens een zee van ruimte.
Die zee van ruimte in de registers betekent dat er veel minder load en store operaties nodig zijn; en ik heb het idee dat dat het punt is waar de meeste pentiums op vastlopen (adresberekeningen en toegang tot L1 cache). Ik verwacht dat in een hammer dnet client de snelheid beperkt wordt door de hoeveelheid rekenwerk (optellingen en vermenigvuldigingen).
Peter
Weet iemand of er al een dnet client is voor de Opteron, ik kan 'm zelf bij dnet in ieder geval niet vinden. En zo ja: iemand die mij inzage kan geven dan wat het prestatieverschil is t.o.v. zijn/haar vorige CPU.
Ik heb overigens zelf geen Opteron, ben alleen benieuwd.
Ik doe zelf UD-THINK, 64-bit is wel tof, maar die ukkels hebben al geen linux-client, waardoor de kans op een 64-bit client al helemaal klein wordt.
Bericht hierboven
Verwijderd
Heb je er ook moederborden bij? en dimmetjes...Floris schreef op 18 June 2003 @ 23:57:
Ik kan wel een bergje opterons leveren, zijn vanaf a.s. maandag vrij beschikbaar bij mijn leverancier(s).
Verwijderd
Dnet-crew's view op 64-bit platformen en RC5 (kort)
[19:15:18] <acidblood> First, I'd like to say that 64-bit machines do not help RC5 in any way.
[19:15:58] <acidblood> In fact, they hinder RC5, since the algorithm calls for modulo-2^32 arithmetic, which is just a fancy way of saying that all arithmetic should be done in 32-bit registers and truncated whenever it exceeds that.
Dus NEE; die factor 2 tussen 32 en 64 bits zul je niet om die reden terugvinden in de performance van je koe. Wellicht dat andere specifieke cpu optimalisaties een factor 2 kunnen bereiken, maar het staat los van "64 bits is 2x 32 bits, dus het gaat 2x zo snel"
YakuzA schreef op 21 March 2003 @ 18:14:
[...]
PSN
Verwijderd
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=240
4 clients tegelijkertijd.. en dat met bijna 0% vertraging (ze elkaar in de weg zouden kunnen zitten)... wat een prestatie!In the single processor, single work unit test, the computer completed the work unit in approximately 2.217 hours (2:13) as noted with SetiSpy
Most would expect that performance would suffer quite a bit because while each SETI@Home client has it’s own processor, they still have to share other system resources, with the Opteron based system, the performance hit was almost nil. Here are the times for each of the processors:
CPU0 – 2.2110 hours (2:13)
CPU1 – 2.2654 hours (2:16)
CPU2 – 2.2145 hours (2:13)
CPU3 – 2.2121 hours (2:13)
Natuurlijk mag het aantal 'brute MHz'en' nog wel wat hoger
Verwijderd
Statistieken van een SGI Octance² dual dus op seti ..Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 11:26:
SETI@Home op een 4P Opteron:
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=240
[...]
4 clients tegelijkertijd.. en dat met bijna 0% vertraging (ze elkaar in de weg zouden kunnen zitten)... wat een prestatie!![]()
![]()
![]()
Natuurlijk mag het aantal 'brute MHz'en' nog wel wat hoger
processor 1 = 0.55 hour
processor 2 = 0.47 hour
client is 64bits voor irix dus retesnel