[XP] www.microsoft.com mag ik niet op?

Pagina: 1
Acties:

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Topicstarter
Misschien een wat vage titel, maar het komt daar wel op neer...

Ik kan vanaf mijn workstation ms.com niet op.
Vanaf m'n server wel niks mis mee, als ik nslookup doe voor het ip adres, en via http://ipadres de site bezoek mag het ook. Alleen via www.microsoft.com niet. Niet met Phoenix, niet met IE, tracert failed ook (Unable to resolve target system name www.microsoft.com.). Ik doe niet aan host-files, die van mij is dan ook de standaard waarin alleen localhost staat, verder niks.

Server:
win2000 prof (sp3) als server, met winroute voor de veiligheid. Winroute speelt ook voor DNS forwarder.

Client:
WinXp met Sp1 + de nieuwste patches (tot ong. 2 weken geleden, sindsdien doet zich dit zeer regelmatig voor. Voor die tijd een enkele keer, waardoor ik eigenlijk dacht dat er "gewoon" een probleempje was met mijn verbinding).
Als primary DNS staat mn server ingesteld, als secondary die van Cistron.

Winroute is ingesteld als DNS forwarder zonder caching en andere geintjes. Een nslookup vanaf mn workstation wordt dan ook beantwoord door de DNS van Cistron. Als ik in Winroute DNS logging aanzet, zie ik voor iedere site die ik bezoek 1 of meerdere requests voorbij komen. Behalve als ik www.microsoft.com wil bezoeken, dan zie ik niks voorbij komen in de log, en krijg ik ook heel snel de melding dat ms.com niet gevonden kan worden. Maar, via nslookup krijg ik keurig wat IP adressen te zien, en via het ipadres kom ik de site dan ook wel op (alleen is dan wat lastig om windowsupdate te draaien...).
Rebooten helpt niet, en soms werkt het ook wel (hoewel nu toevallig niet, maar ik heb een aantal keer gehad dat het niet werkt, en een kwartiertje later weer wel. Terwijl in dat kwartier ik vanaf mn server dus de site prima kan bezoeken).

Als ik de DNS-en omdraai, en op mn workstation dus als primary DNS die van Cistron opgeeft, werkt het wel. Maar, dat doe ik liever niet aangezien ik dan in de problemen kom als Cistron hun DNS wijzigt, en ik snap er gewoon geen fluit van dat dit probleem zich enkel en alleen met www.microsoft.com zich voordoet.

Ik twijfel of dit een Windows probleem is, of toch iets met winroute te maken heeft. Aangezien alle andere sites gewoon werken, lijkt het me eerder een probleem op mijn workstation, mjah... ik snap er niks meer van en weet ook eigenlijk niet meer waar ik het moet zoeken :/ Een collega van de TD (die overigens druk bezig is met z'n w2k mcse) weet ook niet meer wat het zou kunnen zijn. Iemand nog een idee?

Exact expert nodig?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zet je firewall als je die hebt wat lager, ik had dat ook met MS ik kon toen niet downloaden...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Nog lager? Dan ligt ie op de grond ;)
Winroute blokkeert niet zo bar veel, en als ik de Cistron DNS als primary zet werkt het wel (waaruit ik concludeer dat Winroute gene verbindingen blokt oid).

Exact expert nodig?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
Geeft dat iets?

Dat je niet om M$ kunt eh slimmeke, op de grond liggen mag ook van mij.

[ Voor 72% gewijzigd door Guru Evi op 21-03-2003 15:06 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Dat ie dan op de grond ligt? Nah, niet echt :)
Ik wil graag mn server als DNS forwarder gebruiken zodat ik bij een wijziging van DNS server niet meteen "zonder" internet zit, totdat ik me bedenk dat ik de Cistron DNS als primary had ingesteld...

Exact expert nodig?

Verwijderd

Zoals ik het heb staan heb ik nooit problemen gehad, Primair de dns intern en secundair die van de provider. Dus het ip van de primaire dns van cistron.
Zoals ik al zeg dit werkt goed, ik heb een soortegelijk probleem namelijk ook gehad toen ik alleen de winroute als dns voorward gebruikte.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blijkbaar wel?
Dat je niet om M$ kunt eh slimmeke, op de grond liggen mag ook van mij.
Lees dit eens door

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 15:14:
Zoals ik het heb staan heb ik nooit problemen gehad, Primair de dns intern en secundair die van de provider. Dus het ip van de primaire dns van cistron.
Mijn primary dns is m'n servertje, m'n secondary is die van Cistron. Als ik nslookup doe zegt ie
Default Server: resolver1.cistron.net
Address: 62.216.31.50
Dus het lijkt me dat ik dan rechtstreeks de Cistron dns benader. En t werkt ook goed. Behalve dus bij de ms site 8)7 Dat is echt de enigste site bij welke ik dit mee maak, andere sites die ik wil bezoeken maar waar ik de melding krijg dat de site niet gevonden kan worden krijg ik ook geen ip van de dns, en werkt het op m'n server ook niet (wat bij ms dus wel het geval is), en bestaat de site dus echt niet. Dus tis echt alleen ms waar ik nog niet eens op kom (werkte alleen het downloaden maar niet, nu kan ik msdn online nog niet eens gebruiken voor de hellup...).

[edit]oh je bedoelde of het erg is dat ik niet op ms.com kan komen... nah voorlopig kan ik er wel mee leven, maar er zal vast wel weer wat te updaten zijn binnenkort ;) (en daar kan ik op zich ook wel mee leven, als ik ze maar kan ff kan ophalen :D mjah dat kan op zich wel, door ff de dns om te draaien. Ik begin alleen steeds benieuwder te worden waarom het nou niet werkt, omdat het volgens mij gewoon nergens op slaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Crazy D op 21-03-2003 16:01 ]

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Kikje... nog iemand een idee? Anders moet ik er maar mee leren leven dat op sommige tijden de ms site onbereikbaar is... (hoewel t nu weer even wel werkt).

Exact expert nodig?

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
kijk je host file eens na.. verwijst ms.com niet toevallig naar je localhost ofzo..

altijd leuke geintjes die dingen :)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Nope, mijn hosts file is op 127.0.0.1 localhost na leeg :) (en dan zou ms.com het ook niet soms wel doen, maar "gewoon" helemaal nooit :))

Exact expert nodig?

Verwijderd

Het blijft wel vreemd dat een lookup het gewoon wel doet. Als het een dns probleem zou zijn, zou je lookup ook niet moeten werken.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn kennis van win2000 prof een beetje stoffig is, maar ik kan me voorstellen dat je een standaard routering kan leggen, net als met je host file. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nooit echt in verdiept heb. Maar het kon dat weet ik wel. Dan heb je even geen probleem.
En met windows is het nog altijd zo, werkt het tijdelijk wel, dan komen problemen net zo hard als dat ze spontaan weer verdwijnen.
Pagina: 1