novell en RAID

Pagina: 1
Acties:

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stel, je hebt een Raid set van 2 40 GB schijven geconfigureerd als RAID 1.

Ziet novell dan bij de installatie dan wel 2 devices van 40 GB, of 1 van 40 of 1 van 80.

p.s. ik snap wel wat raid1 inhoud. Dit heb ik van tweakers.net geleend >:)

RAID betekent: Redundant Array of Independent Disks. Met deze techniek is het mogelijk om data weg te schrijven (en ook te lezen uiteraard) op verschillende plaatsen op meerdere harde schijven. Met het wegschrijven van je data op verschillende plaatsen creëer je allereerst een stukje veiligheid (Gegevens zijn dubbel opgeslagen) en het gebruik van meerdere schijven voor opslag zorgt voor een gebalanceerde load. Voordat je RAID kunt gebruiken moet je eerst een zogenaamde array bouwen. Dit doen we dan ook als eerste.
Er is gekozen voor RAID 1. RAID 1 gebruikt een schijf voor het originele bestand en een schijf voor het kopie van dat bestand. Het proces waarbij het origineel op de ene schijf geschreven wordt en automatisch een kopie op de ander heet mirroren. Wanneer er nu een schijf defect gaat bestaat er altijd een exacte kopie op de andere schijf. Het voordeel is dat het restoren van data (herstellen van verwijderde of beschadigde bestanden) supersnel is omdat er een exacte kopie voor handen is.

• s3n
  • Nu online
eeeh, niemand :? ;(

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Tuurlijk wel.

Novell ziet 40GB. Maar daar had je zelf ook achter gekomen als je behalve de tekst gelezen had het ook nog eens zou begrijpen. |:(

Thuis zou ik voor Raid0 gaan, dat komt de snelheid van de harde schijven ten goede. Raid1 is leuk als je geen backups maken wil, maar voor thuis niet nodig.

• s3n
  • Nu online
Ik begrijp heel goed wat er staat. Novell ziet 40 GB.

Maar ziet noveel bij de installatie dan 1 harde schijf of 2?

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Hij ziet wat het systeem hem laat zien. Anders zou het moeilijk installeren zijn. Weer 40Gb dus.

• s3n
  • Nu online
thnx!!

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

:? wat bedoel je met restoren? :? dat doet het systeem zelf nl... hier wordt nu gesuggereerd dat je dat zelf (lees:handmatig) moet doen... *D

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• s3n
  • Nu online
eeh, ik heb wat van tweakers.net geleend.
Ik zal de text wat aanpassen

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Een RAID configuratie wordt gedaan in de controller zelf. Als dan het systeem op wordt gestart laat de controller alleen de host schijf zien. Deze schijf kan dan zowel een RAID 0,1,3/4,5 of 10 zijn. In je oparating system zie je dus alleen in jou geval 1 schijf van 40Gb..8-)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1