Toon posts:

web server voor drukke site: vereisten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn site http://www.NobodyHere.com wil ik een eigen server neerzetten bij WideXS. Het wordt druk bezocht. Nu wil ik graag weten wat ik ongeveer nodig heb.

Dit moet ie doen:
- ftp, mail, php, mysql, linux debian
- hosting van NobodyHere.com:
- - veel kleine bestanden (1200 html, 2800 jpg/gif/swf.)
- - veel php + mySQL.
- - 15-35 GB traffic per maand. (1500 bezoekers per dag.)
- hosting kleine homepages voor anderen.
- formaat 1U. komt bij WideXS naast 2 andere servers (samen 60G bandbreedte)

Bij allset verkopen ze kant-en-klare servers.
http://www.allset-it.nl/r...rvers/internetservers.htm

Ik denk aan deze:
P4-2.4GHz/PC533/512Kb cache, 512Mb, 2x80GB IDE RAID1 voor E 1640,-

Of ik stel er zelf een samen (gebaseerd op Tweakers Best Buy)
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Dat wordt dan zoiets:
2xAthlon MP-2GHz, 1024Mb, 80G IDE, 2x18GB SCSI voor E 2013,-

Maar zelf bouwen lijkt me veel werk, plus het risico dat het niet stabiel draait.

Wat heb ik nou echt nodig?
Waar kan ik verder een kant-en-klare server kopen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 13:17 . Reden: vraag vergeten ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zou zowiezo voor SCSI schijven gaan, en een gb ram lijkt me ook geen overbodige luxe. Zelf bouwen kan wel, maar aangezien je een 1u kast gaat gebruiken zou ik er niet aan beginnen. Niet alles past in een 1u kastje namelijk.

Verder: heb je gesearcht hier op GoT? Ik kan me namelijk herinneren dat er vaker zulke topics langs geweest zijn, ook in PMG.

Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Veel geheugen en scsi dus. Bij Allset is een stapje beter meteen dit:
2xPIII-1.4GHz, 512Kb cache, 2048Mb, 73GB SCSI, voor €. 3450,-
Maar dat is weer teveel van het goede.

Trouwens flink gezocht op Got. Veel over servers thuis en over dedicated servers die niet lijken op wat die van mij moet doen.

Niks (zinnigs) over waar je kant-en-klare servers kan kopen.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05
Tjezus, ik denk dat een P3 500 dat _makkelijk_ trekt hoor :)
die 35 gb per maand stelt echt niks voor en php mysql is ook niet zo super zwaar om daar meteen een dual met gigs geheugen voor te gebruiken.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Dacht ik ook..
1U INTEL SERVER P4-1.6GHz/PC400/256Kb cache, 512Mb, 40GB IDE, 2 x 10/100 LAN, VGA
Volgens mij trekt bovenstaande configuratie het al (vanop de site die je gaf), en een lat RAM kun je er nog altijd zelf bijplaatsen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou wel voor RAID1 gaan als ik jou was.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Noork schreef op 21 March 2003 @ 14:46:
Ik zou wel voor RAID1 gaan als ik jou was.
En voor scsi schijven, en neem dan meteen RAID5. IDE schijven kunnen in een thuisservertje prima hun werk doen, maar voor een webserver zou ik toch voor de duurzaamheid en betrouwbaarheid van scsi gaan.

Voor kant en klare servers kun je misschien ook eens bij Dell kijken, maar ik heb geen idee hoe dat prijstechnisch zit.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Is allemaal niet nodig. Toch niet voor een webserver. Het is pas als je met gigantische databases gaat werken dat je SCSI nodig hebt. Kijk maar naar de servers van tweakers.net, enkel de database-servers hebben SCSI aan boord :)
Voor een server met 1500 bezoekers hoef je heus geen gigantische P4, met giga's RAM en SCSI-RAID en dergelijke.

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Normale server met 1ghz+ cpu, 512mb ram en ide hd moet dat makkelijk aankunnen.
Mijn inziens is shared hosting nog zeker een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Bij Dell gekeken (PowerEdge 1650):
http://commerce.euro.dell...o=&gc=&sbc=nlbsdappli&co=

P3-1.26GHz 512K cache, 1Gb, 2x36GB SCSI, RAID1 (raid5 is voor 3 schijven, begrijp ik.) voor E 2338,-

Wel E 700,- duurder dan waar ik mee begon:
P4- 2.4GHz 512Kb cache, 512Mb, 2x80GB IDE RAID1

Diep nadenken.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Is allemaal niet nodig. Toch niet voor een webserver. Het is pas als je met gigantische databases gaat werken dat je SCSI nodig hebt. Kijk maar naar de servers van tweakers.net, enkel de database-servers hebben SCSI aan boord
Onze servers hebben dan ook vrijwel geen enkele disk I/O. Er wordt niet lokaal gelogd en alle statische files zijn cachebaar. Een server die Apache, MySQL, mail enz. moet draaien zal meer disk I/O hebben.

De snelheid van een IDE disk zal overigens meestal wel voldoende zijn. Een groter probleem is de matige betrouwbaarheid van IDE schijven. Aangezien een 18GB Atlas 10K III nog maar 120 euro kost zijn alleen de kosten van een controller nog een reden om geen SCSI te nemen. Ga je voor IDE, dan zou ik er zeker een goede RAID controller in stoppen (3ware wordt goed ondersteund voor Linux).

De configuratie van je processors boeit niet zoveel. Stop er in ieder geval een leuke hoeveelheid geheugen in. Ik zou proberen om het in een 1U kast te stoppen zodat je geld kunt besparen op de vaste hostingkosten (indien dat goedkoper is bij WideXS).

Als je wilt gaan zelfbouwen heb je hier een heel mooi assortiment van Chenbro rackmounts:

http://shop.smgbenelux.com/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 16:42:
Bij Dell gekeken (PowerEdge 1650):
http://commerce.euro.dell...o=&gc=&sbc=nlbsdappli&co=

P3-1.26GHz 512K cache, 1Gb, 2x36GB SCSI, RAID1 (raid5 is voor 3 schijven, begrijp ik.) voor E 2338,-

Wel E 700,- duurder dan waar ik mee begon:
P4- 2.4GHz 512Kb cache, 512Mb, 2x80GB IDE RAID1

Diep nadenken.
Dell heeft heel wat betere service en servers dan dat andere bedrijf, daar betaal je ook voor natuurlijk.

Nog beter uit mijn eigen ervaring is www.ttec.nl. Mijn ervaring met ttec is dat als iets kapot gaat, al is het 3 jaar later, je na 1 telefoontje je de volgende dag nieuw spul hebt, ook zonder on-site garantie!. ttec is wel duur maar echte kwaliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
EgoH schreef op 21 March 2003 @ 16:34:
Normale server met 1ghz+ cpu, 512mb ram en ide hd moet dat makkelijk aankunnen.
Mijn inziens is shared hosting nog zeker een optie.
De server waarop ik nu meelift krijgt bij elkaar aardig wat traffic. Tot nu toe was dit meer een vriendendienst, maar straks moet ik voor mijn eigen traffic bijbetalen: 90 euro per maand voor 20GB extra. Een eigen server met standaard 20Gb traffic kost bij wideXS 80 euro per maand. (dan hebben we gezamenlijk 3 servers met 60Gb en kan ik een sporadische piek van 35GB hebben.)

http://www.widexs.nl/products/colocated/

Bovendien lijkt het me leuk om met een eigen server te klooien. Homepages van vaste bezoekers te hosten zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 17:01 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 16:54:
[...]

De server waarop ik nu meelift krijgt bij elkaar aardig wat traffic. Tot nu toe was dit meer een vriendendienst, maar straks moet ik voor mijn eigen traffic bijbetalen: 90 euro per maand voor 20GB extra. Een eigen server met standaard 20Gb traffic kost bij wideXS 80 euro per maand.
Ik meen dat WideXS erg duur is als je meer dan 20gb/maand gaat gebruiken.
Bovendien lijkt het me leuk om met een eigen server te klooien. Homepages van vaste bezoekers te hosten zo.
Das ook leuk... ;)
Pagina: 1