[3dsmax tut. oogst] boolean

Pagina: 1
Acties:

• Siliakus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 14:41
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van 3dsmax en nu ben ik begonnen met de tutorial van onze 3d expert Oogst _/-\o_

Nu ben ik net begonnen, en hoe kan het ook anders, loop ik al tegen mijn eerste probleem op.

Bij het maken van het raam in het kozijn, mbv een boolean, krijg ik wel netjes het kozijn, maar geen raam doordat daar de muur weer tevoorschijn komt!

Nu dacht ik eerst dat ik de box die ik target bij Operand B van de boolean wat dikker moest maken zodat deze door de muur heen ging, maar deze was dus al dik genoeg.

Hoe krijg ik nou gewoon een gat ipv een omlijsting op een stuk muur?

Ik hoop dat jullie er wijs uit worden.... als jullie een screenshot nodig hebben dan hoor ik het graag! (alsmede hoe ik die invoeg in deze post :? )

edit:
hierbij een plaatje! bedankt voor de uitleg, en ik heb hem even op mijn eigen webspace gezet, maar toch bedankt voor het aanbod!

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.siliakus/images/3dbool.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Siliakus op 21-03-2003 11:52 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
[img]link naar plaatje[/img]

Mail foto maar naar mij, ik host en post hem wel voor je :) icey @ xs4all .nl

Je bent er al achter zie ik _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Icey op 21-03-2003 11:58 ]

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:51

evaarties

Powerball @ 12.582

PLaats eens een wireframe overzicht ..

• Siliakus
whoow, nou niet gelijk te moeilijk gaan doen.... je bedoelt een screenshot van mijn views?

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

gebruik gewoon geen booleans maar maak een muur bestaande uit 4 boxes.

• Siliakus
aaah dat is ook een idee ja, dat moet niet zo moeilijk zijn :D

Maar toch zou ik ook graag weten hoe een boolean werkt dan!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

ja ik bedoel een screenshot van je views.

• Siliakus
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.siliakus/images/wfbool.JPG

ik hoop dat het duidelijk is, ik heb de kleurtjes wat aangepast, maar zo te zien wordt het er niet veel beter op :?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Booleans hebben verschillende "operations". Subtract, Add, Difference, Union. Als je een gat in een muur wil maken moet je gewoon een massieve box pakken en die eruit halen, wil je een kozijn maken, dan kun je daar ook een apart object van maken.

Maar waarom heb je Oogst hier zelf niet voor gemaild? Ik denk dat dat beter werkt dan een topic starten over iets wat je eigenlijk wel met Google of F1 had moeten kunnen vinden.

http://www.cglearn.com/tutorials/max3/07_boolean.html, 2e link op http://www.google.com/sea...e=UTF-8&q=3ds+max+boolean

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 21-03-2003 12:15 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:04
Boolean zou ik alleen in uitzonderlijke gevallen gebruiken. Trouwens de werking van Boolean is het betere zoekwerk. Daar zijn erg veel tutorials over;
http://www.the3dstudio.co...kel7%40hotmail%2Ecom&url=

[ Voor 5% gewijzigd door HawVer op 21-03-2003 12:15 ]

http://hawvie.deviantart.com/

• Siliakus
Ik heb Oogst zelf niet gemailt omdat ik zsm verder wou met de tutorial ipv een tijd wachten.
Ik heb ook nog even gegoogle'd idd maar aangezien ik compleet niets van 3dsmax nog weet was het zeer moeilijk de relevante links van de minder relevante te onderscheiden!

Maar aangezien jullie toch de goeies hebben gevonden zal ik die gaan bekijken!

Bedankt voor de hulp!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Als ik je wireframe zo bekijk heb ik het idee dat je verkeerde boxes hebt geplaats. Misschien die stappen nog een keer doorlopen.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Volgens mij heb jij dit hoofdstuk overgeslagen en ben je gelijk doorgaan met dit hoofdstuk. Gevolg: er is nog geen gat in je muur.

Overigens komt boolean juist aan bod in die tut omdat me dat de kans geeft uit te leggen waarom het vrij weinig bruikbaar is. Als ik niet eerst uitleg wat boolean is, kan ik vervolgens ook niet duidelijk maken waarom het niet handig is. En aangezien vele n00bs een buiten echtelijke relatie hebben met boolean, wilde ik dat graag vermelden.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Siliakus
Nou dat is het hem nou juist, ik heb dat hoofdstuk helemaal niet overgeslagen... ik heb dat hoofdstuk gewoon gemaakt!

Maar op het moment dat ik het rode blok als operant B kies dan verdwijnt dat rode blok netjes, maar komt er geen gat in de muur!

• Oogst
Dan doe je iets nogal fout. Waarschijnlijk staat de rode box niet in de groene box in alle viewports, of heb je een copy gemaakt van de groene box en blijft die copy dus zichtbaar.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

tec schreef op 21 March 2003 @ 12:00:
presies.. volgens my is dat nog efficenter ook..

• Siliakus
hmmm ik heb nog ff gekut met die boolean, maar ik kom er niet verder mee.
Ik gebruik de methode met de 4 boxes wel :D

Nog een vraagje, als je per ongeluk een verkeerde bewerking uitvoert (zoals bijvoorbeeld een dakpan ipv 1200x copieren 120000x copieren :D ) en je computer staat 10-15 min te rekenen, is het dan mogelijk deze bewerking te onderbreken/annuleren?

Verwijderd

tec schreef op 21 March 2003 @ 12:00:
of gewoon een rechthoekige box met 3 segments en dan gewoon gaan extruden

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 11:43:
[...]

of gewoon een rechthoekige box met 3 segments en dan gewoon gaan extruden
jaja maar zo kunnen we natuurlijk bezig blijven, en aangezien de topic starter nog best wel een beginner is lijkt me het 4 boxen principe makkelijker voor hem. :)

• Siliakus
ja dat lijkt mij ook wel....

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-08 15:41
Ik weet niet wat je probleem is? Toen ik als beginner een paar dagen geleden boolean toepaste werkte het meteen. Weet je zeker dat je het goede object selecteert en op het andere goede object klikt?
En als je 120000 iets laat copieren dan kun je het volgens mij niet afbreken, als je niet gesaved hebt kun je beter 3dmax laten afsluiten want het vertraagt behoorlijk :)

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• Siliakus
Haha 'vertraagt behoorlijk', dat kan je wel zeggen ja!

Maar ik weet toch 99.99999999999% zeker dat ik t goed gedaan heb met die boolean. Ah well, kheb het nu opgelost met de 4 boxes :D

• Oogst
Ik weet 100% zeker dat je gewoon een simpele fout met die booleans hebt gemaakt en die nu over het hoofd ziet (niet gek hoor, er is heel wat over het hoofd te zien in MAX :P). Als je de file hier post of mij mailt (wel ZIPpen dan), kijk ik even voor je.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Siliakus
Het is inmiddels al gelukt! Ik heb geen idee wat ik nu anders gedaan heb, imho helemaal niets, maar 3dsmax dacht daar schijnbaar anders over!

Bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1