Toon posts:

Testplan schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 1.303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de laatste twee weken van mijn afstuderen. Ik heb een kleine applicatie gemaakt en heb hem functioneel getest.
Nu heb ik een soort van testplan geschreven, zonder een techniek of methode daarvoor te gebruiken. Ik heb dingen opgesomd die ik ging testen en in een document "Resultaten testen" heb ik beschreven hoe dit verliep.
Ik moet volgende week vrijdag mijn afstudeerverslag inleveren. Woensdag had ik een gesprek met mijn examinatoren (leraren die mijn afstuderen beoordelen) en die zeiden dat ik een methode of techniek voor mijn testplan moest gebruiken.

Ik heb al een paar dagen gezocht met google, maar ik kan niks bruikbaars vinden.
Ik zoek een simpel voorbeeldtestplan, of een document waarin staat wat er in het testplan moet komen. Het moet simpel zijn, omdat ik geen tijd meer heb om er nog een paar dagen aan te werken. Wie kan mij helpen?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zoek eens op white box tests, black box tests, en T-Map (niet aan mij vragen hoor, ik moest het ooit eens leren om een voldoende te halen voor een bepaald vak ;))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-01 21:50

alienfruit

the alien you never expected

Hoi gebruik gewoon AQTest van AutomatedQA :)
Kun je script maken die je programma test; harstikke cool. vinden ze vast wel goed daar (is toch techniek ;))!

http://www.automatedqa.com/products/tc.asp

[ Voor 17% gewijzigd door alienfruit op 21-03-2003 11:28 . Reden: urltje erbij gedaan ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kan gaan unittesten

Check
http://www.junit.org
http://sourceforge.net/projects/nunit

En trouwens, testen die je niet achteraf, maar onder het ontwikkelen.

vb output voor subtype test.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Testsuite: org.jph.typeSystem.functions.IsSubTypeJUnit
Tests run: 23, Failures: 0, Errors: 0, Time elapsed: 0.063 sec

Testcase:  Boolean <: Equable<Boolean> => true took 0.031 sec
Testcase:  Equable<Boolean> <: Boolean => false took 0 sec
Testcase:  Int <: Float => true took 0.016 sec
Testcase: selftest: Int <: Int => true took 0 sec
Testcase:  Float <: Int => false took 0 sec
Testcase: non relevant types: String <: Boolean => false took 0 sec
Testcase: toptype: Void <: Top => true took 0 sec
Testcase:  Int <: Union({right=Float, left=Null}) => true took 0 sec
Testcase:  Float <: Union({right=Float, left=Null}) => true took 0 sec
Testcase:  String <: Union({right=Float, left=Null}) => false took 0 sec
Testcase:  Persoon <: Persoon => true took 0 sec
Testcase:  Persoon <: Slager => false took 0 sec
Testcase:  Slager <: Persoon => true took 0 sec
Testcase:  Persoon <: Fiets => false took 0 sec
Testcase:  Questionable <: UnquestionablePerson => false took 0 sec
Testcase:  Questionable <: QuestionablePerson => false took 0 sec
Testcase:  IPersoon <: Union({persoon=IPersoon, auto=IAuto}) => true took 0 sec
Testcase:  IFruit <: Union({persoon=IPersoon, auto=IAuto}) => false took 0 sec
Testcase:  ArrayList<Int> <: ArrayList<Int> => true took 0.016 sec
Testcase:  List<Int> <: List<Int> => true took 0 sec
Testcase:  List<Int> <: ArrayList<Int> => false took 0 sec
Testcase:  ArrayList<Int> <: List<Int> => true took 0 sec
Testcase: invariance over typeparameters List<Int> <: List<Float> => false took 0 sec

[ Voor 83% gewijzigd door Alarmnummer op 21-03-2003 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
(zoek eens op white box tests, black box tests, en T-Map (niet aan mij vragen hoor, ik moest het ooit eens leren om een voldoende te halen voor een bepaald vak)
--------------------------------------------
Thnxxx ik zal eens gaan zoeken

Hoi gebruik gewoon AQTest van AutomatedQA :)
Kun je script maken die je programma test; harstikke cool. vinden ze vast wel goed daar (is toch techniek ;))!
---------------------------------------------
Ziet er wel goed uit ja, maar het is niet echt wat ik zoek. Het gaat me niet om het testen, want dat heb ik al gedaan, maar om het schrijven van een testplan

Verwijderd

Topicstarter
Ohja ik heb hem alleen functioneel getest. Dus alleen gekeken of alle functies deden wat ze moesten doen.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

TMap is geloof ik de defacto standaard, op school hebben we een boek erover moeten aanschaffen, en daar staat heel duidelijk in hoe je te werk moet gaan. Het probleem met zo'n standaard methode is alleen altijd dat ze vaak te uitgebreid zijn voor relatief kleine projecten.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bij T-Map aan het kijken, bij blackboxtests. Dat is volgens mij wel zo ongeveer wat ik zoek

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

ach ja.. sla de adviezen van extremeprogramming maar weer in de wind ;)
http://www.extremeprogramming.org/rules.html

• M_de_Hilg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als het puur om methoden om een testplan op te stellen gaat, dan is het een idee om eens naar de IEEE 12207 standaard te kijken. Hierbinnen bestaat een zogenaamd TVPR (Test or Validation Procedures). Hierin staat beschreven welke tests er uitgevoerd moeten worden en hoe deze zullen worden uitgevoerd.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Alarmnummer schreef op 21 maart 2003 @ 11:40:
ach ja.. sla de adviezen van extremeprogramming maar weer in de wind ;)
http://www.extremeprogramming.org/rules.html

Volgens mij werkt ie alleen, dan is er van extreme programming al geen sprake meer ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

nog wat kreten: tMap als methode, technieken: schermtest, gegevenstest, regressietest, grenstest et cetera

Verwijderd

Volgens mij ben jij student aan de Haagse Hogeschool, toch? Ik zie in je profiel dat je IVIT student bent en dat kan bijna alleen aan de HHS.

Ik ga ervanuit dat je geen BOIV student bent en dus niet de module SW-11 (Validatie en Verificatie) hebt gehad. Ik heb deze module wel gehad (en ben ook aan het afstuderen).
Bij deze module wordt een boek gebruikt wat dieper op testen ingaat.

Het boek heet KWALITEITSZORG DOOR ACCEPTATIETESTEN door N.P.M.Mors. Daarin worden zaken als testplan behandeld en worden verschillende technieken behandeld om te testen. Zoals FLoorCore hierboven al zei: schermtest, gegevenstest etc..
Ook zaken dus om je (E)ERD te testen. Kortom of je (E)ERD wel goed geimplementeerd is etc.

sterkte!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 15:19:
Het boek heet KWALITEITSZORG DOOR ACCEPTATIETESTEN door N.P.M.Mors.
heb je misschien ook een ISBN nummer ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 16:34:
[...]
heb je misschien ook een ISBN nummer ?
Creatief met google

[ Voor 17% gewijzigd door gorgi_19 op 21-03-2003 16:37 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Creatief met bol.com

http://www.nl.bol.com/is-...&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

Kwaliteitszorg door acceptatietesten / druk 1
N.P.M. Mors
bol.com prijs: € 24,95
Paperback | Lansa Publishing
ISBN: 9055900036

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 15:19:
Volgens mij ben jij student aan de Haagse Hogeschool, toch? Ik zie in je profiel dat je IVIT student bent en dat kan bijna alleen aan de HHS.

Ik ga ervanuit dat je geen BOIV student bent en dus niet de module SW-11 (Validatie en Verificatie) hebt gehad. Ik heb deze module wel gehad (en ben ook aan het afstuderen). Bij deze module wordt een boek gebruikt wat dieper op testen ingaat.

Het boek heet KWALITEITSZORG DOOR ACCEPTATIETESTEN door N.P.M.Mors. Daarin worden zaken als testplan behandeld en worden verschillende technieken behandeld om te testen. Zoals FLoorCore hierboven al zei: schermtest, gegevenstest etc.. Ook zaken dus om je (E)ERD te testen. Kortom of je (E)ERD wel goed geimplementeerd is etc.

sterkte!
Ik zit inderdaad op de Haagse Hogeschool. Ik doe IVIT-4 en daar heb je geen scheiding tussen MBIV en BOIV. Ik heb geen SW-11 gehad.

Ik weet dat er inderdaad wel boeken over testen te vinden zijn, maar het probleem is dat ik te ver van Denhaag af woon om even naar de bibliotheek te gaan, en ik ben zelf ook geen lid van een bibliotheek...

Ik heb dankzij de goede adviezen hier wat documenten gevonden over T-map, systeemtesten en blackbox testing. Deze kan ik goed gebruiken voor mijn testplan.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie adviezen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 17:31:
[...]

Ik zit inderdaad op de Haagse Hogeschool. Ik doe IVIT-4 en daar heb je geen scheiding tussen MBIV en BOIV. Ik heb geen SW-11 gehad.
Heej ik zit ook in IVIT-4... ik kan mebie ff voor je kijken of ik nog shit heb van sw-11?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 19:57 ]

Verwijderd

ik heb nog Tmap in een notendop gevonden...is dus zoals eerder gezegd een methodiek! als technieken kun je dan gegevenstest, acceptatietest etc gebruiken...
hier de urrel:
http://www.xs4all.nl/~vantrier/tmap/TMap%20notendop.doc

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 19:04:
[...]
Heej ik zit ook in IVIT-4... ik kan mebie ff voor je kijken of ik nog shit heb van sw-11?
Hee toevallig. Als je wat bruikbaars hebt dan graag. Ik heb op intranet gekeken maar daar stond niks.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 21:36:
[...]

Hee toevallig. Als je wat bruikbaars hebt dan graag. Ik heb op intranet gekeken maar daar stond niks.
Wou dat ie ook een vrouw in de it was :+
Pagina: 1