Toon posts:

[excel] Cellen niet zichtbaar kunnen maken

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een excel bestand beveilingen.

Ik heb een kolom met inkoop prijzen die de klant niet mag kunnen lezen.
En de kolom van verkoopprijzen mogen ze de formule niet zien.

Nu heb ik dit met beveiligen geprobeerd, maar en de formule blijft zichtbaar, en als je alles selecteerd en naar een nieuwe spreadsheat copieerd dan zijn de verborgen kolommen niet verborgen meer :(

Is er een manier om dit echt goed te doen, of een manier dat ik niet de formule kopieer, maar alleen de waardes naar een nieuw bestand en dan zonder de inkoopprijzen mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Met paste special kan je er in elk geval voor kiezen om de waarden te plakken i.p.v. de formules. De kolom inkoopprijzen niet meenemen kan door een beetje creatief te selecteren met de ctrl-toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25

Dido

heforshe

Als je klanten gegevens niet mogen zien, moet je ze niet meesturen. Eenvoudig. Gebruik voor je verkoopkant een andere sheet (densoods automatisch gevuld vanuit een bron) dan voor je inkoopkant.

Vertrouw niet op de onbenulligheid van de excelgebruiker als je het verstuurt; als jij het onzichtbaar kunt maken (terwijl je er nog wel bij wilt kunnen) dan kan een klant het weer zichtbaar maken. Tenzij je een kolom met een password kunt beveiligen en dat gaat niet in excel.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Kun je zoiets niet doen met een .xla-bestand? Dat is een Add-in. Daarmee kun je zorgen dat gebruikers niet kunnen zien wat er allemaal gebeurt.

Hoe je dit moet gebruiken kun je waarschijnlijk vinden in een goed Excel-boek in je bieb of in de boekhandel. Misschien zelfs wel op MSDN.

edit:
Wat je ook kunt doen is een verwijzing maken naar de cell waar de formule zich in bevind. Dan zorg je dat de sheet waar alle formules op staan op "VeryHidden" komen te staan (Via de VBA-editor), hierdoor kun je volgens mij ook de inhoud van een formule verbergen. Daarna lock je het VBA-project (== excel file) en volgens mij kun je er als "klant" dan niet meer achter komen wat er allemaal gebeurt.

[ Voor 45% gewijzigd door CoRrRan op 21-03-2003 13:16 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is kan je de kolom of de row "hiden ofwel verbergen" Dan zie je dus niet de inkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Maar dat kun je "unhiden" en er zijn redelijk wat locaties waar je sheet-unprotector utilities kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 13:16:
Als het goed is kan je de kolom of de row "hiden ofwel verbergen" Dan zie je dus niet de inkoopprijzen.
Wat je kan hiden kan je ook unhiden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BtM909 op 21-03-2003 13:20 . Reden: rrrrrrr ...... CoRrRan ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BtM909 schreef op 21 March 2003 @ 13:19:
[...]

Wat je kan hiden kan je ook unhiden ;)
Ja maar dat weet die klant toch niet, en anders gooi je er een protect op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Dido al zei, stuur helemaal geen inkoopprijzen mee als je niet wil dat je klanten ze zien. Ik denk dat alles wat jij kan hiden kan iemand anders (als hij dat echt wil) weer unhiden.

Misschien kan je beter een macro maken die, voor het versturen, de formules van de verkoopprijzen overschrijft met de uitkomst van de formule en die alle inkoopprijzen verwijdert.
Lijkt mij het meest veilig. security through obscurity is niet optimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 13:22:
[...]

Ja maar dat weet die klant toch niet, en anders gooi je er een protect op.
Same story....

Het gaat er de TS om dat de klant absoluut niet de inkoopprijzen en formules mag zien.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

En zo makkelijk is het niet om een VBA-project te unlocken. Om sheets te unlocken zijn er genoeg utilities, maar VBA-projecten zitten toch wat beter dicht, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-10 21:08

Dielie

*BURP!*

PDF maken van de sheet die nodig is, dan weet je zeker dat het dicht zit. Ben het eens met Dido: als de klant je sheet blootlegt, heb je mogelijk een commercieel probleem. Alleen waarden kopiëren naar een nieuw blad dat je kunt versturen, geen formules...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CoRrRan schreef op 21 maart 2003 @ 13:28:
En zo makkelijk is het niet om een VBA-project te unlocken. Om sheets te unlocken zijn er genoeg utilities, maar VBA-projecten zitten toch wat beter dicht, volgens mij.
mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25

Dido

heforshe

Ik ben wel benieuwd naar een reactie van de TS, eigenlijk.
Met name waarom het eventueel een probleem zou zijn om de gevoelige gegevens gewoon niet op te sturen naar de klant, want dat zou de simpelste oplossing zijn en ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je die gegevens wel op wilt sturen...

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1