[MSSQL2000] SQL Mail werkt niet in Jobs

Pagina: 1
Acties:

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Ik heb hier een MSSQL2000 Server waarbij de services onder een service account (NT Domain Account) draaien. Het is de bedoeling dat in bepaalde DTS pakketten die gescheduled zijn, mailtjes worden gestuurd naar bv. een functionele mailbox ivm. allerlei meldingen die uit het process voort kunnen vloeien.

Het service account heeft een mailbox op Exchange en de Exchange client is geinstalleerd op de server... tijdens het testen was ik aangelogd op de server met het service account en toen werkte alles prima, maar zodra ik een pakket inschedule en de job dus via de agent gerund wordt zonder dat er iemand aangelogd is, dan worden er geen mailtjes verstuurd.

Is er iemand bekend met dit probleem? Ik kan er namelijk niets over vinden op bv. Google Groups of MSDN ed.

[ Voor 1% gewijzigd door baskabas op 21-03-2003 10:58 . Reden: typo ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
[ben niet zo thuis in SQLserver]
Algemeen: bij schedule processen moet je meestal de exacte exchange profiel naam opgeven, niet de gebruikersnaam.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
onthoud het verschil tussen SQL SERVER MAIL en SQL SERVER AGENT MAIL. Dit zijn 2 systemen in sql server.

Weet je zeker dat je de agent goed hebt geconfigureerd?(=sqlserveragent mail), werkt xp_sendmail? (=sqlserver mail), heb je al een operator aangemaakt, er daar naar laten mailen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• baskabas
[ben niet zo thuis in SQLserver]
Algemeen: bij schedule processen moet je meestal de exacte exchange profiel naam opgeven, niet de gebruikersnaam.
Ik kan enkel MS Exchange settings kiezen uit een dropdown...
onthoud het verschil tussen SQL SERVER MAIL en SQL SERVER AGENT MAIL. Dit zijn 2 systemen in sql server.

Weet je zeker dat je de agent goed hebt geconfigureerd?(=sqlserveragent mail), werkt xp_sendmail? (=sqlserver mail), heb je al een operator aangemaakt, er daar naar laten mailen?
Ik weet niet of ik de agent goed heb geconfigureerd, maar als ik bij SQL Mail onder de Agent properties op Test klik, dan krijg ik de volgende melding: Succesfully started (and stopped) a mailsession with this profile.
Nee, ik heb nog geen operator aangemaakt... ik zal het eens proberen...

[ Voor 5% gewijzigd door baskabas op 21-03-2003 11:40 ]

Verwijderd

Je moet van elke gebruiker die je een mail wil sturen bekend maken op de mailagent. Zo ver ik dat *&*&#$-hoofdstuk heb begrepen, moet elke gebruiker die je dus een mailtje wil sturen bekend zijn in de locale-mapi

• baskabas
MOOI! Hij doet het! :D

Ik weet niet wat er nu precies mis is gegaan dit gisteren avond, maar het lag niet aan de settings...

• baskabas
Je moet van elke gebruiker die je een mail wil sturen bekend maken op de mailagent. Zo ver ik dat *&*&#$-hoofdstuk heb begrepen, moet elke gebruiker die je dus een mailtje wil sturen bekend zijn in de locale-mapi
:? Je wil toch niet zeggen dat hij het nu alleen doet omdat ik mezelf heb toegevoegd aan de operators he?!?! 8)7

Ik zal ff een testje doen naar wat andere collega's...

• baskabas
Damn... het werkt inderdaad alleen naar mijn mail-account...
Hoe voeg ik adressen toe aan de lokale mapi?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 11:44:
niet helemaal waar... wij sturen ook mails naar niet-operators..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

OKE, uit het boek:
"You must create a messaging profile by using the MAPI client or the mail program in Control Panel. If different domain user accounts are used by each service, you must set up a messaging profile for each domain user account"
Pagina 386 in "Microsoft DQL Server 2000 System Administration" MCSE-press uitgave.

Dus mijns inziens moet je voor de operator die draait onder bijvoorbeeld het system-account of SQLService (veel gebruikt voorbeeld) een account aanmaken.
Met dit account kan je dan naar een ieder mailen.

De users die dit account gebruiken moeten dan inloggen en dan kan je ook de default-user voor dat account toevoegen.

Pffff ik hoop dat ik het over 2 week nog weet als ik opga voor 228 :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 17:54 ]

• baskabas
zo is het dus geconfigureerd he... de Agent draait onder een Domain Account en die heeft zijn mailbox... die is in de control panel ingesteld en die instelling heb ik gekozen om te gebruiken onder de Agent instellingen...

Maar toch kan ik ze alleen naar mijn eigen account sturen... ik heb een collega van me bij de Agent Operators gezet, maar die krijgt ook geen mail... alleen ik... :? ... het enige verschil tussen die collega en mij is dat hij geen login heeft op de SQL Server... maarja... ik zou het wel slecht vinden als dat het geval zou zijn...

axis Hoe hebben jullie het geregeld? (domain, account's, instellingen ed.)
sjouken Succes met de 228... tis best een degelijk examen...

Verwijderd

Oei. Ik ga ook binnenkort ook op voor de 70-228 :/

Daarna de dikste kluif volgens mij: 70-229. Daar zie ik helemaal tegenop :(

• baskabas
Hehehe... gewoon goed de vragen doorlezen en je SQL kennen...
ps. Als je de mogelijkheid hebt: doe een transcender! :)

Mijn lastigste M$ examen tot nu toe was de 70-100... daar moest je echt goed opletten...

Verwijderd

TeknoGecko Let op dat je bij de personen die de mailtjes moeten krijgen de goede naam geef. SQL kan (volgens het boek) niet tegen meerdere gebruikers met dezelfde naam, dus als je een user JOHN heb en JOHNDOE, geef dan het complete emailaddress op, zoals JOHN@HERE.COM

Verder heb ik gelukkig een trancender en SQL kende ik al redelijk door PHP :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 18:44:
Oei. Ik ga ook binnenkort ook op voor de 70-228 :/

Daarna de dikste kluif volgens mij: 70-229. Daar zie ik helemaal tegenop :(
228 is een eitje :)

• baskabas
Het werkt weer... wat was nu het enige probleem? De SQL Server Agent hing... was niet te zien in log's ed waarom, maar hij vuurde gewoon geen Jobs af... dat was na dit weekend wel duidelijk, want er hadden geen jobs gedraaid...

Ff herstarten en toen werkte alles weer perfect... :)
Pagina: 1