Advies m.b.t. case- en cpufans

Pagina: 1
Acties:

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik bezit de Antec SX1040 kast incl. 2 built-in Antec fans voor de outtake en 2 Enermax UC-8FAB fans voor de intake (van lucht, doh). Mijn Athlon XP2700+ wordt gekoeld door een Arctic Copper Silent TC, specs:
Luchtverplaatsing: 18-61 m³/h
Geluidsproductie: 10-32 dB
Toerental: 1000-3500 omwentelingen/min
RPM / Tachosignal: ja

Nu maken die Antec fans een behoorlijke teringherrie dus had ik het idee om de Antec fans eruit te slopen en de Enermaxen (die een stuk stiller zijn) als outtake fans te gebruiken (of evt. 1 in- en 1 outtake fan). Op dit moment is mijn CPU temp volgens ASUS Probe 41 graden en volgens MBM 51 graden ( :? ) en loopt de Arctic op ongeveer 800 toeren. Maximaal looptie tot zo'n 1200 toeren (wat ik tot nu toe gezien heb).

Aangezien de Arctic vrij stil is zou ik die graag wat sneller laten lopen zodat ik ook met slechts 2 casefans (misschien koop ik binnenkort nog wel 2 stillere erbij) voldoende koeling heb. Ik heb de ASUS Q-fan nog niet aan de praat gekregen (werkt niet op de CPU_FAN1 noch op de PWR_FAN1 aansluiting), ik hoorde nl. ook dattie niet met lage-toerenfans om kan gaan.

Nou wou ik graag weten hoe ik het beste het toerental van de Arctic kan opschroeven, en wat jullie uberhaupt vinden van mijn case- en cpufanoperatie. En wat zijn jullie ervaringen met deze fans, qua geluid en koeling? Ik hoor het allemaal graag! :*)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

JT

VETAK y0

Gewoon een kwestie van uitproberen. Daarnaast heb ik het al zo vaak gezegd: Enermax is relatief niet eens echt stil. Andere merken verplaatsen bij hetzelfde geluidsniveau veel meer lucht.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die fan die draait als ik je verhaaltje goed lees automatisch naar de warmte dus gaat hij toch ook automatisch harder draaien als je cpu warmer wordt?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Het verschil tussen mbm en asus probe komt omdat mbm de temperatuur sensor in de cpu weergeeft, en asus probe de temp. sensor van asus zelf, onder de cpu weergeeft. Hierdoor ontstaat er een verschil van +/- 10 graden, zoals ook bij jouw het verschil is.
Als het goed is, wordt in de bios dezelfde temperatuur weergegeven als in mbm.

Verder kun je misschien een weerstandje oid tussen de antac fans solderen zodat ze minder toeren maken, dus ook minder herrie produceren.
En anders via een molex op 7v laten lopen en de rpm-sensor gewoon wel naar zo'n aansluiting laten lopen, terwijl de voedingsdraden van de fan in een molex zitten.

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
bedankt voor de replies, zal wel ff wat gaan knutselen...maar solderen laat ik nog maar even achterwege in mijn 3 weken oude compuutje (elk, maar dan ook ELK onderdeel gloednieuw :9 )
En anders via een molex op 7v laten lopen en de rpm-sensor gewoon wel naar zo'n aansluiting laten lopen, terwijl de voedingsdraden van de fan in een molex zitten.
bedoel je hiermee de fans op de CHA_FAN1 molexaansluiting op het mobo aansluiten? ze zijn nu idd aan de voeding (400W Antec Smartpower), dus 12V (?) aangesloten

die Antec Smartpower, reguleert die alleen de fanspeeds van de voeding of van alles (in dit geval de casefans) wat erop aangesloten is? :/

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
enige mnier om die arctic harder te laten lopen is de tempsensor er af te knippen en vervolgends de draadjes met elkaar te verbinden. De fan gaat dan gewoon op 12V lopen, zonder temperatuur regeling. Daarna kan je deze fan altijd nog op 7V laten lopen door een verloopje vanaf een molex te maken (of te kopen voor EUR 1,50) Ik weet alleen niet op welk toerental de fan dan draait. Try it! :)

EDIT: wat ook nog kan (denk ik) is die temp sensor vervangen door een simpele potmeter. Weet iemand of die pot dan niet te warm wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door Doogie op 21-03-2003 14:56 ]

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

die potmeter moet wel geschikt zijn, ik moet voor een simpel 8mm fannetje een (draad)potmeter hebben die minstens 1.44 watt moet kunnen hebben. dan kan ik hem van 12 naar 0 volt regelen. dus even de formules er op los laten.

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nog even een klein vraagje aan bassGunner: bij welke case temp haal je deze stressed temps van rond de 51 graden? Ik zit namelijk met dezelfde koeler op een palomine XP1900 op 61 graden stressed, terwijl mijn proc toch wel iets koeler zou moeten zijn denk ik zo. koelpasta is goed gedaan, koeler zit er stevig op. Alleen mn casetemp is 35 graden, hoe hoog ligt die bij jouw?

BTW: bij mij ongeveer 1800 toeren @ 60 graden

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Doogie schreef op 24 March 2003 @ 19:52:
nog even een klein vraagje aan bassGunner: bij welke case temp haal je deze stressed temps van rond de 51 graden? Ik zit namelijk met dezelfde koeler op een palomine XP1900 op 61 graden stressed, terwijl mijn proc toch wel iets koeler zou moeten zijn denk ik zo. koelpasta is goed gedaan, koeler zit er stevig op. Alleen mn casetemp is 35 graden, hoe hoog ligt die bij jouw?

BTW: bij mij ongeveer 1800 toeren @ 60 graden
Palomino's geven toch meer warmte dan thouroughbreds?? tenminste, dat was bij mij zo...

m'n 2000+ werd warmer dan m'n 1800+ op 2ghz....

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23

Scatman_II

R9500 Pro >:)

liosnel schreef op 24 March 2003 @ 19:58:
[...]

Palomino's geven toch meer warmte dan thouroughbreds?? tenminste, dat was bij mij zo...

m'n 2000+ werd warmer dan m'n 1800+ op 2ghz....
Daklopt ja :) Palomino's zijn 0.18 nm's en thoroughbreds 0.13, Vcore is lager, etc :)

Helaas komt mijn palominootje ook uit het tijdperk voor de tb's... :(

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1