Toon posts:

Nieuwe maxtor (diamondmax plus9) maakt lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een nieuwe harde schijf gekocht..een 120gb maxtor uit de nieuwste 9 serie. Deze schijf is voorzien van liquid bearing wat ervoor moet zorgen dat de hardeschijf geluidloos is..

Ik heb hem nu in me pc hangen maar hij maakt naar mijn id veel te veel geluid. Als hij idle is is hij totaal geluidloos, maar zodra ik er iets naartoe schrijf breekt de hel los. Echt zo'n ouderwets ratel geluid wat je in oude 486 pc's altijd hoorde..
Mijn 2e oudere maxtor schijf heeft hier totaal geen last van, bij deze hoor je alleen de motor zoemen..

Mijn vraag is nu of iemand hier ook in het bezit is van een maxtor schijf uit de Plus 9 serie met liquid bearing en kan vertellen of het 'geratel' normaal is.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Liquid bearing zorgt niet voor een "geluidloze" schijf natuurlijk, maar het scheelt een heel stuk. Ik heb ook zo een schijf en (als de kast dicht is ;)) hoor je er niet zoveel van ... en dan heb ik em qua acousticmanagement op performance staan, en niet op zo zacht mogelijk.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik lees wel vaker dat die liquid bearing en al die meuk allemaal onzin is en dat ze nog net zo veel herrie maken als ervoor. Als je een stille hd wil raad ik je aan om een 5400 rpm te kopen of een Western Digital ofzo, die zijn ook erg stil...

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
Ik heb niet zo'n schijf maar wat je misschien kunt proberen is de schijf anders te bevestigen. Waarschijnlijk fungeert je computerkast nu namelijk als een klankkast. Hang je schijf eens in rubber ringetjes. Of als je die niet hebt, hou de HDD eens gewoon in je hand vast tijdens het opstarten. (geen print aanraken) maakt ie dan nog zo'n lawaai?
Als ie nog zo'n lawaai maakt: raar
Als ie geen lawaai (minder) maakt: schijf ophangen in rubber ringetjes. (desnoods uit oude fietsband halen oid)

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 21 maart 2003 @ 09:41:
Liquid bearing zorgt niet voor een "geluidloze" schijf natuurlijk, maar het scheelt een heel stuk. Ik heb ook zo een schijf en (als de kast dicht is ;)) hoor je er niet zoveel van ... en dan heb ik em qua acousticmanagement op performance staan, en niet op zo zacht mogelijk.
Waar kan ik dat acousticmanagement ergens vinden/instellen?

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op 21 March 2003 @ 09:49:
Ik heb niet zo'n schijf maar wat je misschien kunt proberen is de schijf anders te bevestigen. Waarschijnlijk fungeert je computerkast nu namelijk als een klankkast. Hang je schijf eens in rubber ringetjes. Of als je die niet hebt, hou de HDD eens gewoon in je hand vast tijdens het opstarten. (geen print aanraken) maakt ie dan nog zo'n lawaai?
Als ie nog zo'n lawaai maakt: raar
Als ie geen lawaai (minder) maakt: schijf ophangen in rubber ringetjes. (desnoods uit oude fietsband halen oid)
Als ik de schijf in me hand houd maakt het qua geluid geen verschil :(
Tijdens het opstarten maakt hij dat geluid trouwens niet, dan is hij juist super stil.. Ik heb er alleen last van als hij data aan het schrijven is op de hd..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 09:55 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

charrel

Cortisol4life..

ik heb die schijf ook gehad, alleen dan de 80g versie. En het viel me heel erg tegen de geluidsproductie. Die liquidbearing doet niks, het word alleen maar warmer. Heb nu 2x een WD schijf 80g 8mb cache en die zijn stukken stiller dan die maxtor. Heb een ouwe maxtor ook eruit gegooid dat was een 20gig die maakte een fluitend geluid, te irritant voor woorden.
Het schijnt dat die WD's in vergelijk met IBM schijven nog herrie maken, maar ja, dit is al stukken beter dan die maxtor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja sorry, maar dit is echt vaak besproken..
[search=maxtor lawaai]
[search=maxtor ratelt]
[search=maxtor geluid]

Kijk ook eens in de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) onder "mijn HDD doet vaag". En waar je AMSET kunt downloaden staat gewoon in de Mededelingen van de OM FAQ B)

/zoekertje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.