[Linux] n00b: 2 Distro's op 1 hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 16:14
Hmm ik kom er net achter dat ik eigenlijk een vreselijke n00b vraag heb, maar ik kom er toch even niet uit:

Stel dat ik nou op 1 hardeschijf meer distro's wil dumpen, kan ik dan meer native partities met als mountpoint / maken? Of kan ik een soort van hdb emuleren?

Sorry het is waarschijnlijk een enorme n00b vraag maar ik bedacht me het opeens, kan het hier niet uitproberen maar moet binnenkort zoiets doen, vanwege dat er een computer ergens komt met meer OS'jes erop ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46
Ja hoor, dat kan prima. Gewoon je harddisk in meerdere partities verdelen, en bij de ene installatie de ene partitie als root gebruiken, en bij de andere een andere partitie. En waarschijnlijk wil je /home delen.

Wat duidelijker misschien:
hda1 = / (root van eerste installatie)
hda2 = / (root van tweede installatie)
hda3 = /home (kun je gewoon in beide installaties gebruiken, maar beetje oppassen met incompatible config-files misschien, als je ook dezelfde users shared tussen de installaties)
hda4 = swap
Je kunt in /etc/fstab aangeven welke partitie waar gemount moet zijn. Bij veel moderne 'newbie-vriendelijkere' distro's ook al tijdens de grafische setup.

Maar aangezien dit met een beetje zoeken ook wel te achterhalen was, gaat dit topic toch dicht. Je komt er vast wel uit, en begin anders eens met de vele links naar beginners-handleidingen voor Linux in de NOS FAQ ;)

/edit:

En begin eerst met een distro (laat wat ruimte vrij voor de tweede). Als je het dan een beetje snapt allemaal, installeer je de tweede ernaast (in de lege ruimte, waar je dan een partitie van maakt).

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 21-03-2003 01:02 ]

Dit topic is gesloten.