Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VU meter CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de talloze HDD VU meters heb ik een vraag:

Is het mogelijk om een VU meter te maken die het CPU gebruik meet?
Dat vind ik interresanter dan m'n HDD activity. :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:45

JdM

Humbled

speciaal voor jou :)

Zoekfunctie kán makkelijk zijn.........

Verwijderd

Dat kan, softwarematig in ieder geval. De HDD activity wordt via het moederbord doorgegeven, en het CPU gebruik moet je dan dus serieel of parallel aansluiten, en dan een programma schrijven dat het CPU-gebruik meet en signalen doorgeeft aan de seriele/parallele poort. Ik denk dat de programma's al bestaan, dus dat maakt het al weer makkelijker :)

Verwijderd

Topicstarter
Radian schreef op 20 March 2003 @ 21:54:
speciaal voor jou :)

Zoekfunctie kán makkelijk zijn.........
Ah thnx.
Dat kan, softwarematig in ieder geval. De HDD activity wordt via het moederbord doorgegeven, en het CPU gebruik moet je dan dus serieel of parallel aansluiten, en dan een programma schrijven dat het CPU-gebruik meet en signalen doorgeeft aan de seriele/parallele poort. Ik denk dat de programma's al bestaan, dus dat maakt het al weer makkelijker
Bestaat er geen tutorial oid voor. ik heb iig niks kunnen vinden.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 17:00

Quintus

Eg wel! Dus....

Ergens in de search staat een schema voor een 10 led CPU ledbar aangesloten op de Paralelle poort aangestuurd door een progje. (Kan hem zou gauw niet vinden) Hij werkt wel, ik heb die ledbar al eens gebouwd.

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Quintus schreef op 20 maart 2003 @ 21:59:
Ergens in de search staat een schema voor een 10 led CPU ledbar aangesloten op de Paralelle poort aangestuurd door een progje. (Kan hem zou gauw niet vinden) Hij werkt wel, ik heb die ledbar al eens gebouwd.
Maar ik wil graag anoloog.
Vind ik wel wat hebben. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 22:00:
[...]

Maar ik wil graag anoloog.
Vind ik wel wat hebben. :)
Dat gaat je, denk ik, niet lukken, tenzij je heeeel 1337 bent en op de een of andere manier een extensie voor je mobo bouwt waarop die signalen worden doorgegeven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:02:
[...]

Dat gaat je, denk ik, niet lukken, tenzij je heeeel 1337 bent en op de een of andere manier een extensie voor je mobo bouwt waarop die signalen worden doorgegeven ;)
Ik hou wel van een uitdaging, maar ik zou niet weten wat ik allemaal moest aansluiten. :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34

BCC

[Foutje]

[ Voor 97% gewijzigd door BCC op 20-03-2003 22:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:45

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:04:
[...]

Ik hou wel van een uitdaging, maar ik zou niet weten wat ik allemaal moest aansluiten. :)
Nou, probeer zou ik zeggen en als het je gelukt is mag je het allemaal uitgebreid posten, voorkauwen mag je dus zelf doen :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 19:03

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 22:04:
[...]

dat is ongeveer het zelfde als :
ik wil graag een vliegtuig bouwen want ik hou wel van een uit daging alleen ik kan nog niet eens een schroef in een muurtje draaien :X :D

mare ik zou gewoon voor de ditiale oplossing gaan analoog valt niet te doen ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 20 March 2003 @ 22:11:
[...]

dat is ongeveer het zelfde als :
ik wil graag een vliegtuig bouwen want ik hou wel van een uit daging alleen ik kan nog niet eens een schroef in een muurtje draaien :X :D

mare ik zou gewoon voor de ditiale oplossing gaan analoog valt niet te doen ;)
Maar het bestaat al wel : nieuws: Xoxide komt met tachograaf voor CPU gebruik

Dus dan is het toch niet onmogelijk?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Lastig, maar met een D/A converter is het te doen.

Parallel is makkelijk, maar serieël is moeilijker, moet je met serieël/parallel converters (multiplexers) met daarachter latches gaan werken die de bitjes even vasthouden.

Als je mij niet kan volgen moet je er maar niet aan beginnen ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Als je cpu hard pruttelt gaan je voltages een beetje omhoog, misschien dat daar wat mee te knutselen is :?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:49:
Als je cpu hard pruttelt gaan je voltages een beetje omhoog, misschien dat daar wat mee te knutselen is :?
:? Dat dacht ik niet ;)

CPU "pruttelt hard" -> stroom gaat omhoog -> stroom door inwendige weerstand van de voeding gaat omhoog -> spanning over inwendige weerstand gaat omhoog -> klemspanning (jouw "voltages") gaat omlaag

Codedivision | Freedom Internet

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49

almightyarjen

When does the hurting stop?

PC-Reactive schreef op 20 March 2003 @ 23:26:
[...]

:? Dat dacht ik niet ;)

CPU "pruttelt hard" -> stroom gaat omhoog -> stroom door inwendige weerstand van de voeding gaat omhoog -> spanning over inwendige weerstand gaat omhoog -> klemspanning (jouw "voltages") gaat omlaag
Volgens mij pruttelt je CPU altijd even hard. Als hij alleen niets te doen heeft krijgt hij gewoon wait-states, maar dan is-ie alsnog gewoon aan het werk (het verwerken van de wait-states). Volgens mij is dus vrij moeilijk om de activiteit van je CPU te meten...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Je kan 8 ledjes aan je parallele poort hangen, en met behulp van software (die vrij makkelijk tevinden is) kan je dan een CPU Usage VU-meter maken. Da's heel behoorlijk met de search te vinden allemaal :) Of bedoel je zo'n analoge meter, maar dan voor CPU? In dat geval moet je ff mailen, dan doe ik je topic weer open want dat is volgens mij nog niet langsgekomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.