[linux] console loopt niet verder...

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Een heel vreemd probleem...: Als ik boot hangt het bootproces nadat de kernel is geladen. Ik kan het weer op gang brengen door een willekeurige toets op het toetsen bord ik te drukken... Ook daarna blijft het verdere init process steeds hangen, totdat ik weer op een toets ram. Dit gaat door totdat X is opgestart (dus als de systeeminitialisatie volledig klaar is).

Nu was ik laatst vanuit de zelfde console een het emergen (gentoo) en mij viel ook op dat het compileren stukken sneller gaat als ik steeds op het toetenbord druk... Het lijkt net of het dan ook kort hangt... Op andere plekken heb ik hier geen last van..

Erg vreemd dus. Als iemand iets weet, laat het horen, want het is erg irri om steeds te moeten rammen op het toetsenbord om te booten :'(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 21:03

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Vreemd...wat gebeurt er als je op ctrl-q drukt? Verandert dat iets? En wat geeft 'echo $TERM'?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
echo $TERM geeft "linux", ctrl-q doet niets (wat zou het moeten doen eigenlijk?)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met ctrl-s en ctrl-q kun je in de console scroll-lock activeren en deactiveren. Als scroll-lock aan staat dan blijft je scherm inderdaad 'stil staan'. Dat is bij jou echter blijkbaar niet het probleem. Je terminal-instelling lijkt voor de rest ook gewoon goed...eerlijk gezegd heb ik nog nooit van zo'n probleem gehoord. Nadat X is opgestart werkt het wel gewoon, zei je?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Ook geen problemen in terminalemulatie?
Blijft 'ie echt altijd hangen als je niks doet, of zie je alleen maar geen nieuwe regels tekst meer?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hij doet echt niets meer, hij blijft gewoon hangen op bepaalde regels, en het begint nadat de kernel geladen is.

Vreemd is dat ik net gentoo nog een heb geinstalleerd en daar heb ik hetzelfde probleem. Ik heb dit echter niet altijd gehad. Misschien een kernel probleem ofzo.. Ik moet eens een andere proberen (heb nu 2.4.20). Voor rest van de specs klick ff op "specs" hieronder. Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat het een kernel probleem zou zijn.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je merkt dat een programma in een console er last van heeft, kun je dan eens met 'top' en/of 'ps -aux' de status van het programma in de gaten houden? Staat daar een 'T', een 'S' of een 'R'? Heeft een 'kill -CONT pid_van_programma' effect?

Aangezien het zowel in je init als binnen bash lijkt te gebeuren, is het geen bug in een van deze programma's...tenzij init bash beïnvloed. Daarvoor zou je een keer een strace op init los moeten laten, maar dat nog zou het zoeken naar problemen niet bepaald eenvoudig zijn :7.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
hmm, ik ben eens in een andere hoek gaan zoeken.... Weet iemand of het misschien iets met de real time clock te maken heeft. Ik zag net in de kernel documentatie dat je "enhanced RTC support" aan moet zetten als je een SMP kernel hebt, anders werkt de klok niet correct. Het is ook inderdaad zo dat mijn klok niet juist loopt. Ik ga dus nu proberen enhanced RTC support in de kernel te bakken...

Trouwens geld het hangen op het toetsebord ook voor ssh verbindingen...

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 20-03-2003 22:53 ]

Pagina: 1