Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Vreemde tekens op eerste regel van 4x40

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34
Ej :)

Ik heb ooit eens lang geleden meegedaan met de IA van Shift voor LCD'tje van eio.com.

Nadat ik 'm binnen had gekregen ben ik gaan solderen, zonder veel resultaat. Heb het daarna opgegeven (na een hoop pogingen), totdat een vriend van me ook een poging wilde wagen. Hij had alles losgemaakt en alles opnieuw gesoldeerd.

Ook dat mocht niet baten, en daarna is de LCD eigenlijk de kast in gegaan.

Nu ben ik dus bezig met ideeën voor een klein pc'tje rond een EPIA mobo, waar ik deze LCD dan bij wilde gebruiken.
Dus heb ik de LCD weer uit de kast gehaald en ben ik opnieuw gaan proberen.

Onder XP lukte het eerste niet, in Windows 98 krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.bresjer.nl/lcd2.jpg
clickable

Onder XP krijg ik dit inmiddels ook, na wat geklooi (vraag me niet wat).

Als software gebruik ik Smartie (en LCDInf 0.01 ofzo, de rest crashed :P), de LCD is aangesloten volgens het schema van Nathan Stuart en mijn printerpoort is ingesteld op ECP+EPP (EPP alleen geeft hetzelfde resultaat).

Is er iemand die dit probleem kent, en nog liever de oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

[edit]
Iets belangrijks vergeten: als Smartie een andere output geeft, verandert het scherm ook. Niet naar iets zinnigs, maar iig reageert het LCD dus wel op de output van Smartie.

[ Voor 15% gewijzigd door nrg op 20-03-2003 17:59 ]

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Maakt ie niet ergens sluiting :?

En loop alle draadjes nog eens bij langs :)

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05
thijz schreef op 20 March 2003 @ 18:22:
Maakt ie niet ergens sluiting :?

En loop alle draadjes nog eens bij langs :)
dat zal ie echt wel gedaan hebben hoor

• nrg
Ghannes schreef op 20 maart 2003 @ 19:33:
[...]

dat zal ie echt wel gedaan hebben hoor
Inderdaad, ik was eigenlijk aan het wachten op andere reacties ;)

Het LCD geeft btw wel die 2 vage balken weer als 'ie niks doet (de 1e en de 3e).
Dat betekent toch in ieder geval dat 'ie niet kapot is?

Verwijderd

Heb je de ground van je lpt pins (18-25 geloof ik) wel goed zitten?

• nrg
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 20:14:
Heb je de ground van je lpt pins (18-25 geloof ik) wel goed zitten?
Jep..

Nog andere mogelijkheden?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens om wat met je poort instellingen te spelen, wellicht zit het probleem em daarin

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je de DriverLINX port I/O drivers al geinstalleerd?

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

nrg schreef op 20 maart 2003 @ 19:35:
[...]
Inderdaad, ik was eigenlijk aan het wachten op andere reacties ;)

Het LCD geeft btw wel die 2 vage balken weer als 'ie niks doet (de 1e en de 3e).
Dat betekent toch in ieder geval dat 'ie niet kapot is?
Als ie deze balken weer geeft is ie niet defect. Als de software daarna het LCD cleared dan zijn je aansluitingen waarschijnlijk ook goed.
Let er wel op dat bij een 4x40 LCD een andere aansluitschema moet worden gebruikt als LCD's van 4x20 en kleiner. Dit komt door de tweede E lijn.

Heb je als software ook al CristalControl geprobeert (van CristalFontz www.cristalfontz.com)?
Ik had met Smartie ook wat problemen die ik met CristalControl niet meer heb (maar ik wil liever weer Smartie gaan gebruiken :| )

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• nrg
PilatuSSS schreef op 21 March 2003 @ 15:16:
Probeer eens om wat met je poort instellingen te spelen, wellicht zit het probleem em daarin
Ben nu bezig met allemaal verschillende instellingen, tot nu toe nog geen resultaat.

[edit]
En toen moest ik even gi-gan-tisch hard naar de wc :P
Vervolg van reply:
Llanorant schreef op 21 March 2003 @ 15:39:
Ik ben nu onder Windows 98 aan het klooien.
Ze stonden er eerst niet op, maar na het installeren ervan (voor jaLCDs) werkte er nog minder. Staat er nu dus niet meer op.
Carp_Hunter schreef op 21 March 2003 @ 16:04:
Als ie deze balken weer geeft is ie niet defect. Als de software daarna het LCD cleared dan zijn je aansluitingen waarschijnlijk ook goed.
Let er wel op dat bij een 4x40 LCD een andere aansluitschema moet worden gebruikt als LCD's van 4x20 en kleiner. Dit komt door de tweede E lijn.
Het LCD is aangesloten volgens een 4x40 schema.
Er verschijnen btw alleen rare tekens op de eerste regel, de 3e regel wordt niet gecleared (2e controller wordt niet geinitialiseerd?). Zou dat kunnen betekenen dat er ergens een draadje niet goed zit?
Heb je als software ook al CristalControl geprobeert (van CristalFontz www.cristalfontz.com)?
Ik had met Smartie ook wat problemen die ik met CristalControl niet meer heb (maar ik wil liever weer Smartie gaan gebruiken :| )
Ik zal CristalControl zo even proberen, als de site van CristalFontz weer up is :)

[ Voor 72% gewijzigd door nrg op 21-03-2003 16:20 ]

Verwijderd

Llanorant schreef op 21 March 2003 @ 15:39:
Idd is dit goed geinstalleerd?
Zonder dit programma draait smartie NIET op Windows NT/2000/XP en ook niet op Windows 95.

• nrg
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 16:19:
[...]

Idd is dit goed geinstalleerd?
Zonder dit programma draait smartie NIET op Windows NT/2000/XP en ook niet op Windows 95.
Is dit voor Windows 98 ook nodig?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Yep, dan is dit ook nodig, omdat het programma die dlls gebruikt om te communiceren.

• nrg
OverSoft schreef op 21 maart 2003 @ 16:24:
Yep, dan is dit ook nodig, omdat het programma die dlls gebruikt om te communiceren.
Ga ik nu installeren dan.

CrystalControl doet het btw ook niet :(

[edit]
En ook DLPortIO mocht de oplossing niet zijn :(

[ Voor 12% gewijzigd door nrg op 21-03-2003 16:31 ]

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

nrg schreef op 21 March 2003 @ 16:16:
Het LCD is aangesloten volgens een 4x40 schema.
Er verschijnen btw alleen rare tekens op de eerste regel, de 3e regel wordt niet gecleared (2e controller wordt niet geinitialiseerd?). Zou dat kunnen betekenen dat er ergens een draadje niet goed zit?
Kan inderdaad zijn. Misschien heb je zo omgedraaid.

Heb je bij CristalFontz dat test progje eens geprobeert? Dit progje gebruikt de onboard character set. Zo kun je perfect zien of je LCD werkelijk niet defect is en goed is aangesloten. (Staat onderaan de download site)

• nrg
Carp_Hunter schreef op 21 March 2003 @ 16:47:
[...]

Kan inderdaad zijn. Misschien heb je zo omgedraaid.

Heb je bij CristalFontz dat test progje eens geprobeert? Dit progje gebruikt de onboard character set. Zo kun je perfect zien of je LCD werkelijk niet defect is en goed is aangesloten. (Staat onderaan de download site)
Met dit programma zie ik met 'Init 8-bit' af en toe wat knipperen op dezelfde regel (1e meestal), met 'Init 4-bit' zie ik op de 1e en de 3e regel af en toe wat knipperen.
Maar ik krijg geen enkele keer echt tekst te zien..

[ Voor 3% gewijzigd door nrg op 21-03-2003 17:05 ]

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Dan weet ik zo net nog niet of het display nog wel goed werkt. Als de aansluitingen goed zijn (en dat neem ik aan als jezelf enkele keren alles hebt los gehaald en een vriend van je) zou dit progje gewoon tekst op je display moeten laten zien :?

• nrg
Carp_Hunter schreef op 21 March 2003 @ 17:12:
Dan weet ik zo net nog niet of het display nog wel goed werkt. Als de aansluitingen goed zijn (en dat neem ik aan als jezelf enkele keren alles hebt los gehaald en een vriend van je) zou dit progje gewoon tekst op je display moeten laten zien :?
Eigenlijk zou ik het LCD eens bij iemand moeten aansluiten die zelf een goedwerkend 4x40 LCD heeft.

Iemand in Midden-Nederland met een 4x40 LCD?

• nrg
Ik ga denk ik in de meivakantie alles weer opnieuw solderen (heb er nu geen tijd en geld voor), en dan ga ik het gelijk netjes doen zoals bja.droppers (weet z'n nickname niet) ook heeft gedaan :)

Nog tips?

Verwijderd

nrg schreef op 22 March 2003 @ 17:08:
Ik ga denk ik in de meivakantie alles weer opnieuw solderen (heb er nu geen tijd en geld voor), en dan ga ik het gelijk netjes doen zoals bja.droppers (weet z'n nickname niet) ook heeft gedaan :)

Nog tips?
Ik woon niet in Midden NL maar wil het best nakijken voor je....

• nrg
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 00:09:
[...]

Ik woon niet in Midden NL maar wil het best nakijken voor je....
Bedankt voor het aanbod :D

Ik ga 'm nog één keer opnieuw solderen, en als het dán nog niet werkt, dan zou ik graag gebruik maken van je aanbod.
Is het goed als ik je dan mail/ICQ/MSN?

Verwijderd

nrg schreef op 23 maart 2003 @ 15:21:
[...]
Bedankt voor het aanbod :D

Ik ga 'm nog één keer opnieuw solderen, en als het dán nog niet werkt, dan zou ik graag gebruik maken van je aanbod.
Is het goed als ik je dan mail/ICQ/MSN?
Is geen enkel probleem:

modwarehouse_AT_hotmailDOTcom

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05
probeer eens op een andere LPT. Misschien is je LPT poort niet 100% meer in orde. Zo is de LPT van pap's P4 ook kapot (of hij is niet juist ingesteld)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
heeft zo'n ding niet een reset knop. Sommige LCDs moet je namelijk resetten. En mocht ie dat hebben en je hebt dat er niet op gesoldeert, gewoon doen!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 19:30
ik heb ongeveer de zelfde , aangesloten volgens schema op mijn site

link naar werkende soft staat er ook bij

http://users.pandora.be/hasselt/case/lcdmod/
Pagina: 1