Toon posts:

Geheugenteller blijft lopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zonet ookal een topic geplaatst over een soort mobo die ik niet wist.. nu wel, niks wat ermee te maken heeft...

Het tellertje van het gheugen dat tijdens de POST loopt, blijft bij mij doorlopen.. niet van : na het goede aantal geheugen stopt ie (320 mb ongeveer) maar hij blijft maar doorlopen..

Hoe komt dit, en waar kan ik deze optie uitzetten ???

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je Quick Power On Self Test wel aan staan in de BIOS? :)

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die staat aan

Verwijderd

hmm , heb je al eens met zo min mogelijk geheugen geprobeert ??

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je niet op Esc rammen dan? Dat zorgt er op verschillende mobo's dat het tellen meteen eindigt.

C:\>_

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 18:29
natuurlijk kan je op Esc rammen, maar dat is geen oplossing

Hoe bedoel je hij blijft doorlopen? gaat hij verder met tellen, dus voorbij de 320MB?
of begint ie weer bij 0MB

in je BIOS kun je namelijk ook instellen hoeveel keer hij het geheugen moet checken, die moet gewoon op 1x staan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Daar heb ik ook last van :(. Ik heb hier een P2 400@412 met 384MB PC133 (3x 128). Hij test het geheugen 3x achter elkaar. En het gaat echt supersloom (ong 4MB/sec). Als de PC opstart moet ik dus altijd op esc drukken (of heel lang wachten :P ).
Of Quick Power On Self Test aan staat of niet maakt niet uit... :/

Hiervoor zat er 64MB in. Toen teste hij ook de 64MB, alleen dat ging veel sneller. Dat deed hij dan ook maar 1x.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op 20 maart 2003 @ 18:03:
natuurlijk kan je op Esc rammen, maar dat is geen oplossing

Hoe bedoel je hij blijft doorlopen? gaat hij verder met tellen, dus voorbij de 320MB?
of begint ie weer bij 0MB

in je BIOS kun je namelijk ook instellen hoeveel keer hij het geheugen moet checken, die moet gewoon op 1x staan.
Hmm, dat kan wel is zo zijn... hij gata gewoon voorbij de 320, en begint weer opnieuw ja.. kan je me ook vertellen waar die functie ongveer staat of hoe dat heet ?(niet dat het een of ander k*t engels woordje is ofzo)
ShotGun schreef op 20 March 2003 @ 18:04:
Daar heb ik ook last van :(. Ik heb hier een P2 400@412 met 384MB PC133 (3x 128). Hij test het geheugen 3x achter elkaar. En het gaat echt supersloom (ong 4MB/sec). Als de PC opstart moet ik dus altijd op esc drukken (of heel lang wachten :P ).
Of Quick Power On Self Test aan staat of niet maakt niet uit... :/

Hiervoor zat er 64MB in. Toen teste hij ook de 64MB, alleen dat ging veel sneller. Dat deed hij dan ook maar 1x.
Precies hetzelfde als mij...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 18:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 18:05:
[...]

Hmm, dat kan wel is zo zijn... hij gata gewoon voorbij de 320, en begint weer opnieuw ja.. kan je me ook vertellen waar die functie ongveer staat of hoe dat heet ?(niet dat het een of ander k*t engels woordje is ofzo)

[...]

Precies hetzelfde als mij...
Blijft hij toevallig tellen tot aan 327680 of daar ergens in de buurt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip: die mobo die je niet kon herkennen: MSI MS-6119

Hoe wist ik dat: www.wimsbios.com om de chipset en fabrikant uit de BIOS string te halen: 2A69K=i440BX M4=Microstar (MSI)

En verder die 6119 bovenaan het scherm...

Maar je bent een blinde kip- MSI heeft de goede gewoonte de naam van hun mobo in koeieletters op de PCB te vermelden tussen de eerste twee PCI sloten. Daar vind je MS6119 en de revisie erachter :z

Edit: daarnaast staat het OOK op de zijkant van de onderste ISA slot...

On-topic:
3x langzaam mem tellen is typisch kenmerkend voor 'Quick POST' dat uitstaat. Als je het zeker op 'YES' hebt staan, dan kun je evt proberen de NVRAM te clearen (ook wel CLEAR ESCD geheten), meestal onder PnP setup te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-03-2003 18:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Hehe zal wel een MSI bug zijn dan :P. Ik heb hier een MSI MS6163 met een 440BX chipset :).

tvw

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

ShotGun schreef op 20 maart 2003 @ 19:23:
Hehe zal wel een MSI bug zijn dan :P. Ik heb hier een MSI MS6163 met een 440BX chipset :).
Ik denk het niet... Heb de 6163Pro gehad en geen enkel probleem met geheugenteller. Heb nog wel meer bordjes gehad van MSI (KT3 Ultra, K7T nog iets) maar nooit dit verschijnsel gehad.

ThaQuick >>> Er bestaat geen optie in welke BIOS dan ook om het aantal te tellen keren in te stellen. Het enige wat ik me kan bedenken dat OnTrack bedoelde was het al meerdere malen genoemde Quick Power On Self Test.

Doe eens een BIOS clear (of eventueel BIOS defaults laden) en zet deze (de self test dus) dan op ENABLED.

Als dit niet helpt zou je eventueel naar een BIOS updateje kunnen uitkijken of dezelfde versie nog een keer flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 20-03-2003 23:01 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ShotGun schreef op 20 March 2003 @ 19:23:
van dat moederbord heb ik hier nog 2 exemplaren liggen waarvan 1 in gebruik (pc van m'n ouders, BX440 chipset heerst :Y))... hangt 458 MB in (heb zoveel mogelijk sdram bij elkaar gescharreld en dat erin gedrukt :X) en dat ding is ook wel even bezig idd voor hij voorbij die test is ;)

ach gewoon even op esc drukken die ene keer dat je die pc (opnieuw) opstart geeft geen enkel probleem toch :? :)

een oplossing is er volgens mij gewoon niet dus meer kan je niet doen :(

En ik heb het idee dat ThaQuick er ook weinig aan kan doen dan gewoon elke keer even op esc te drukken :{

Misschien bios-updateje :?

Hoi

Pagina: 1