Toon posts:

[VB6] Listbox kolommen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma waar ik een listbox als tabel wil gebruiken. De listbox heeft 4 columns voor: maandnr, maandbedrag, rentebedrag, schuld. Het lukt me niet om de 2e, 3e en 4e kolom te vullen omdat ik niet weet waar je bepaald in welke column je iets wil plaatsen. Tot nu toe heb ik het alleen met AddItem geprobeerd. Kan het hiermee of moet het anders, zoja, hoe?

Dus mijn vraag:
Hoe bepaal je in welke column je iets wil plaatsen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 16:17 ]

Verwijderd

listbox kolommen geeft dus het effect van list zoals in explorer, de items worden dus naast elkaar gezet in kolommen in plaats van onder elkaar, scrollbar is dus ook horizontaal soms, als je meerdere kolommen wilt gebruiken kan je dit met tabs doen. chr$(9) of chr$(8) ben ik even vergeten, maar vbTab zou ook moeten werken ook al heb ik die er nooit voor gebruikt.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Een ListBox kan maar 1 kolom hebben.

Wil je meerdere kolommen (zoals in Explorer), kijk dan eens naar een ListView

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

een listbox kan wel degelijk meer kolommen hebben, om items naast elkaar te zetten, maar je kan alleen maar items er in zetten, en geen info zoals hij wou, hij dacht 1 item met meerdere kolommen.

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 16:41:
een listbox kan wel degelijk meer kolommen hebben
Als jij strings die je dmv spaties of tabs scheidt, meerdere kolommen noemt, ja, dan wel ja.

Echter, hoe ga jij ervoor zorgen dat je at-runtime de gegevens kunt sorteren op kolom 1, kolom 2, oid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het, je kan dus niet per colomn kiezen wat erin komt maar hij gaat gewoon naar de volgende column als de 1e vol is. 2bad. Iemand idee hoe ik deze gegevens dan in een tabel kan zetten? Ik kan namelijk nergens een tabel functie vinden in VB6.

• whoami
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 16:46:
Ik snap het, je kan dus niet per colomn kiezen wat erin komt maar hij gaat gewoon naar de volgende column als de 1e vol is. 2bad.
Wat bedoel je nu eigenlijk?
Wanneer is een kolom 'vol'?
Iemand idee hoe ik deze gegevens dan in een tabel kan zetten? Ik kan namelijk nergens een tabel functie vinden in VB6.

Een tabel functie....
Tuurlijk, zo makkelijk gaat dat:

code:
1
2
MaakTabel();
ZetInTabel(gegevens);

8)7

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je nu eigenlijk?
Wanneer is een kolom 'vol'?
Ik legde alleen maar uit wat ik verkeerd begreep. Vol is een kolom als hij tot de onderkant volgeschreven is. Dan gaat hij naar de volgende kolom.
Een tabel functie....
Tuurlijk, zo makkelijk gaat dat:

code:
1
2
MaakTabel();
ZetInTabel(gegevens);

8)7
Waar slaat dit nou weer op? In bijv. Delphi heb je een functie in het programma (ok het heet een 'tool') waarmee je gewoon tabellen kan maken. Geef gewoon antwoord man ipv zo hatelijk te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 16:59 ]

• whoami
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 16:57:
[...]

Ik legde alleen maar uit wat ik verkeerd begreep. Vol is een kolom als hij tot de onderkant volgeschreven is. Dan gaat hij naar de volgende kolom.
Heb je het nu over regels of over kolommen?
Waar slaat dit nou weer op? In bijv. Delphi heb je een functie in het programma waarmee je gewoon tabellen kan maken. Geef gewoon antwoord man ipv zo hatelijk te doen.

Owja? Welke functie is dat dan in Delphi?

Ik kan niet met antwoorden komen als jouw probleemstelling zo vaag blijft.
Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002)

Trouwens, niemand verplicht me om met antwoorden over de brug te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 20-03-2003 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb je het nu over regels of over kolommen?
Kolommen, lijkt me nu toch wel duidelijk? 8)7
Owja? Welke functie is dat dan in Delphi?
Sorry ik bedoelde een tool.
Ik kan niet met antwoorden komen als jouw probleemstelling zo vaag blijft.
Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002)
Vaag? Ik zoek gewoon een manier om gegevens in een tabel te krijgen in VB6. Deze tabel moet 4 kolommen hebben en gewoon zoveel rijen als ik nodig heb.

• whoami
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 17:05:
Vaag? Ik zoek gewoon een manier om gegevens in een tabel te krijgen in VB6. Deze tabel moet 4 kolommen hebben en gewoon zoveel rijen als ik nodig heb.

Kijk dan eens naar een ListView.
Of een FlexGrid.

Wat ik al in m'n eerste reply gezegd had....

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 20-03-2003 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
thanx :)

Verwijderd

whoami, open vb en kijk eens bij een listbox naar de property columns en probeer hem eens uit. Dan zal je zien wat hij bedoelt, stel je voor je hebt 15 items en 3 columns, en je kan 6 items per kolom kwijt in de list, dan krijg je dus in kolom 1, item 1 tot en met 6, kolom 2, item 7 tot en met 12, kolom 3 item 13 tot en met 15... moet je maar eens proberen.

maar idd een flexgrid is een oplossing voor dit.

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 18:24:
whoami, open vb en kijk eens bij een listbox naar de property columns en probeer hem eens uit. Dan zal je zien wat hij bedoelt, stel je voor je hebt 15 items en 3 columns, en je kan 6 items per kolom kwijt in de list, dan krijg je dus in kolom 1, item 1 tot en met 6, kolom 2, item 7 tot en met 12, kolom 3 item 13 tot en met 15... moet je maar eens proberen.
Ik heb hier geen VB, maar, een standaard listbox kan toch echt geen meerdere kolommen hebben ? :?

Verwijderd

Ik denk , even spieken, dat er dit bedoelt wordt.

Items are arranged in snaking columns, filling the first column, then the second column, and so on. The ListBox scrolls horizontally and displays the specified number of columns.

Dat is de Columns property, Returns or sets a value that determines whether a ListBox control scrolls vertically or horizontally and how the items in the columns are displayed. If it scrolls horizontally, the Columns property determines how many columns are displayed.

Dit zijn dus geen kolommen die je apart kan manipuleren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 00:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 00:32:
...

Dit zijn dus geen kolommen die je apart kan manipuleren.
Klopt, wanneer je appart kolommen wilt manipuleren kun je een DataGrid nemen en daar een DataBase aanhangen. Dit werkt zonder dat je echte kennis hoeft te hebben van Database-connecties.

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Je moet een 'ListView' control hebben. Onder project, components moet je daarvoor 'ms windows common controls' aanvinken.

het toevoegen van items gaat dan zo:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
Set itmx = lst.ListItems.Add(, , z$)
itmx.SubItems(1) = g$
itmx.SubItems(2) = s$
itmx.SubItems(3) = m$
itmx.SubItems(4) = n$ & "/" & mp$
itmx.SubItems(5) = v$ & "(" & mv$ & ")"

Maak je eigen poll

• whoami
BOOTZ schreef op 21 maart 2003 @ 09:47:
Je moet een 'ListView' control hebben. Onder project, components moet je daarvoor 'ms windows common controls' aanvinken.

het toevoegen van items gaat dan zo:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
Set itmx = lst.ListItems.Add(, , z$)
itmx.SubItems(1) = g$
itmx.SubItems(2) = s$
itmx.SubItems(3) = m$
itmx.SubItems(4) = n$ & "/" & mp$
itmx.SubItems(5) = v$ & "(" & mv$ & ")"

Dan moet je hem wel op reportstyle oid zetten. :)

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
whoami schreef op 21 maart 2003 @ 09:48:
Dan moet je hem wel op reportstyle oid zetten. :)
idd. bij 'view' moet '3 - lvwReport' komen te staan, en dan werkt dit :)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Ohja, helemaal vergeten, zo gaat het ook :)
Pagina: 1