Toon posts:

Redhat linux met KDE 3.0.3-8 is super langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Hier zijn mijn systeem specificaties :

Pentium2 400 Mhz
64 MBRam
6,4 GB
S3 Trio32

Software :

Redhat 8.0
KDE 3.0.3-8
Openoffice 1.01

Mijn Probleem :

Ik heb dus deze software geinstalleerd.
Toen ik al in KDE kwam was mijn computer al super langzaam.
Maar als ik Openoffice opstart dan duurt dat +- 1 min voordat ik
een woord kan typen.

Ik heb met hdparm al mijn hadrdisk geoptimaliseerd en kde zegt dat ik
nog genoeg swap over heb. netzo als mijn geheugen.
Hoe komt het dat het systeem zo langzaam is na een schone installatie.
Zijn er meer opties hoe ik mijn systeem kan optimaliseren.

Mijn harde schijf begint al te ratelen als ik op de soort van start knop druk.

thanx

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Supersnel zal het sowieso niet worden op een dergelijk systeem (Windows XP draait er ook niet mega-snel op) maar je zou nog eens kunnen kijken of UDMA wel aan staat van je harddisks.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Hoeveel swap heb je precies ingesteld ? En wat is 'genoeg' geheugen ?

M.a.w. :
wat is de output van free -m

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
1. Windows2000 draaide ik hiervoor en draaide als een zonnetje 7 sec was word geladen.

2. Ik heb 1 MB geheuge vrij en 50 Staat in swop en 138 vrij.

3. 1minuut om een word pakket te starten is veeeeeeels te lan voor een system dat ik heb.

Hoe kan ik dit nu oplossen.

Verwijderd

Wellicht is het beter om KDE 3.1 te installeren. Deze is in mijn beleving een stuk sneller dan voorgaande versies. Packages zijn te vinden op http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=65974 . Maar wel met de aantekening dat je pc redelijk minimaal is. Meer geheugen zou al een boel kunnen schelen, maar voor een flitsende performance is een Pentium 2 systeem niet meer voldoende.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Het is al een tijd geleden dat ik KDE heb aangeraakt, maar in mijn ervaring was dat (net als Gnome) toch tamelijk aan de zware kant, zeker met 64 MB Ram. Wellicht wil je eens wat lichters proberen, zoals Enlightenment, blackbox, Windowmaker of IceWM?

Als je bereid bent geld uit te geven voor meer performance, dan is in mijn ervaring (mijn desktop is een Pentium II met 640 MB RAM) uitbreiden van het geheugen het verstandigst, maar dat hangt er ook vanaf wat je precies gebruikt en hoe je dat gebruikt.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

- Draai eens 'top' in een console terwijl je OOo start en kijk eens wat er de meeste resources vreet.
- Word doet aan preloading, dus dat is geen eerlijke vergelijking. OOo onder Win2K was beter geweest.
- Er bestaat een preloading applet voor KDE en OOo, maar dat is meer voor kde 3.1 geloof ik. Moet je even googelen op ooogs.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
KDE 3.1(.1) valt best mee. 3.0.x was log :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Op deze computer (64 MB RAM, P2 400), zal het behelpen blijven. Zeker met OpenOffice. KDE 3.1(.1) zal er wel op draaien, maar het systeem zou absoluut gebaat zijn bij een geheugenupgrade. Duur is het niet, dus ik zou er 128 MB bijprikken ofzo, als je er 20 euro o.i.d. voor over hebt.

Verwijderd

Ik kan bovenstaande bevestigen. Ik heb een P-II 400 met 256 MB RAM, en 't werkt als een zonnetje. Op 128 MB werkte 't redelijk/acceptabel, en vroeger (toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies. :P) toen ik nog 64 MB RAM had toen vond ik Gnome(-1.2) een regelrechte ramp. Momenteel heb ik met veel plezier Gnome-1.4, -2.0 en -2.2 draaiende gehad. Ook OpenOffice draait zoals 't hoort.
3. 1minuut om een word pakket te starten is veeeeeeels te lan voor een system dat ik heb.
Niet mee eens, want je hebt geen RAM vrij. Dus gaat alles via de swap, en dat is inderdaad tergend traag. Zoals Martin Sturm net al zei, wat is de output van "/sbin/hdparm -d /dev/hda" (ervanuitgaande dat /dev/hda je HD is)?

Verwijderd

Neem als tesktverwerker KWord, dan heb je het veeeeeel sneller geladen en met KWord kun je toch echt al best veel. Geheugen erbij prikken is ook echt super verstandig, 128 of 256.. OpenOffice gebruikt geen interface van KDE en laadt dus heel lang.. daarom KWord.. maar dat kan ermee door!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Mjah, hoewel het best aardig bedoeld zal zijn, dragen opmerkingen als "ach, gebruik toch $product{x,y,z}" m.i. niet echt bij aan het oplossen van het probleem van de topicstarter. Dat OOo geen KDE interface gebruikt is niet echt nieuws, de werking van OOo wordt er niet beter van door te zeggen dat KWord dat wel doet en KWord is minder dan matig in staat Word-docs te openen.

Edit: sorry hoor, ik heb mijn koffie nog niet gehad ;)

[ Voor 8% gewijzigd door wzzrd op 21-03-2003 09:55 . Reden: Mea culpa :P ]

Verwijderd

Ik heb een 380MHz processor met 192MB geheugen, en OO, KDE en Gnome draaien hier prima. Mijn advies (zoals ook al anderen zeiden): prik er gewoon 128MB geheugen bij. Dat kost ook maar weinig en maakt dat je pc weer wat langer meekan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik er gewoon 128 MB erbij prik.
Dan kan tenminste geheel x en kde in het geheugen.
En waarschijnlijk nog een deel openoffice.

bedankt
Pagina: 1