Ben bezig leren om te gaan met Joins. Stel nu heb ik de volgende twee tabellen:
Stel ik wil alle verhalen selecteren die over de plaatsNaam jeruzalem gaan (dit zijn dus alle rows in VERHALEN die als plaatsID = 2 hebben.
Nou kun je dit in twee delen doen en wel als volgt:
Maar het lijkt mij dat je dit ook met een join kunt doen (weet ik zelfs wel zeker) maar mijn vraag is hoe dit nu precies moet? En dan niet alleen een voorbeeld, maar ook graag de theorie van joins. Want ik snap niet echt hoe dit zit.
Als je een goede site weet is het ook goed!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| PLAATSEN plaatsID plaatsNAAM 1 simbabwe 2 jeruzalem VERHALEN verhaalID PlaatsID Verhaal 1 2 we waren in jeruzalem 2 2 nou en toen gingn we naar jeru 3 1 Simbabwe was erg gaaf |
Stel ik wil alle verhalen selecteren die over de plaatsNaam jeruzalem gaan (dit zijn dus alle rows in VERHALEN die als plaatsID = 2 hebben.
Nou kun je dit in twee delen doen en wel als volgt:
PHP:
1
2
3
| $i = mysql_query("SELECT plaatsID FROM plaatsen WHERE plaatsnaam='jeruzalem'"); $result = mysql_query("SELECT Verhaal FROM verhalen WHERE PlaatsID='$i'"); |
Maar het lijkt mij dat je dit ook met een join kunt doen (weet ik zelfs wel zeker) maar mijn vraag is hoe dit nu precies moet? En dan niet alleen een voorbeeld, maar ook graag de theorie van joins. Want ik snap niet echt hoe dit zit.
Als je een goede site weet is het ook goed!