Toon posts:

Autonummering reset Access

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Wellicht kennen jullie dit geval wel:

Je hebt een formulier geopend, begint gegevens in te voeren en autonummering wijst automatisch nummer toe.
Ook de records (onderaan het window) veranderen mee.

Maar als er dus een nieuw jaar aanbreekt wil men graag weer met een schone lei beginnen.
Desondanks kan ik de autonummering niet op 0 of 1 zetten.

Het record getal behoudt daarentegen wel zijn getal.

Ik heb alle topics al nagelezen maar ik kom er nog steeds niet uit...

Wie kan mij helpen?

PS: Dit is trouwens ook het geval met andere keuzevakken.

Alvast bedankt Neo

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:35

momania

iPhone 30! Bam!

Waarom zou je dan de autonummering weer op 0 willen hebben? Ik zie het nut niet..

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
nou omdat we bij het begin van een nieuw jaar weer met 0 willen starten.

snap je?

• Noedels
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
volgens mij is dit niet mogelijk binnen dezelfde database/tabel.

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 14:15
En dan gooien jullie de hele tabel leeg?
Of is het auto-number veld niet je primary key?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

Crazy D

I think we should take a look.

Een autonummering veld is niet echt bedoelt om op die manier te gebruiken. Dat is "gewoon" een manier om elk record een uniek ID te geven, een ID dat verder geen betekenis heeft dan enkel een unieke identificatie.
Maar, je kunt door "compact & repair" te doen (tools menu, database utilities) het ID resetten indien de tabel leeg is.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Autonummering houd in 'normale' SQL-taal in dat er auto_increment op een kolom in een tabel wordt toegepast. Ga daarom de seach eens af; [search=auto_increment] Het gaat er nl om dat de auto_increment gereset wordt. Als dit gebeurt is begint ie weer bij de default waarde. In jouw geval zal dit 0 zijn. :)

Verwijderd

Dit kan alleen door de tabel leeg te gooien. en zelfs dan begint hij niet bij 0, maar als je daarna voor de optie compres database kiest begint hij weer bij nul.

maar dit werkt niet met volle tabellen.
dus een echte oplossing is het niet voor jou probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 15:23:
Dit kan alleen door de tabel leeg te gooien. en zelfs dan begint hij niet bij 0, maar als je daarna voor de optie compres database kiest begint hij weer bij nul.

maar dit werkt niet met volle tabellen.
dus een echte oplossing is het niet voor jou probleem.
Als hij de auto nummering weer op 0 wil hebben, dan mag ik toch wel aannemen dat de tabel verder weer leeg is. Zo niet dan krijg je grote conflicten in je datastructuur.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 15:48:
Als hij de auto nummering weer op 0 wil hebben, dan mag ik toch wel aannemen dat de tabel verder weer leeg is. Zo niet dan krijg je grote conflicten in je datastructuur.
:D tenzij je een dubbele sleutel hebt (jaar + dat id bijvoorbeeld), mjah das twijfelachtig ;)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Crazy D schreef op 20 maart 2003 @ 15:55:
[...]

:D tenzij je een dubbele sleutel hebt (jaar + dat id bijvoorbeeld), mjah das twijfelachtig ;)
Dat weet ik niet, hij zegt met een schone lei, ik weet niet of dat betekend dat hij alles leeg wil gooien.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Er is helemaal geen reden om de autonummering aan te passen: maak zelf een teller aan (die geen key is) en zet die er bij in de database. Nu hoeft 'ie niet uniek te zijn en kan je er mee doen wat je wilt :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Om een autonummer in MS Access op 0 te laten beginnen moet je de tabel weggooien en weer opnieuw aanmaken. Je bent dan wel alle data (records) in de tabel kwijt.

Als er nog data in de tabel staat is het onmogelijk om op 0 te beginnen.
Pagina: 1