Toon posts:

Maxtor 80gb HD wordt niet herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft voor zijn P2-300 systeem een Maxtor 6Y080P0 gekocht. We verwachtten al dat hij niet in de BIOS herkend zou worden, omdat het een vrij oud systeem is (mobo weet ik niet, standaard compaq systeem). We hebben hem er dus ingeplugd (primary slave) en maxblast geinstalleerd. Maxblast herkende de schijf (de volle 80gb), en we hebben 2 partities gemaakt (20/60). Na het formatteren kregen we een dos prompt waarin vermeld werd dat onze nieuwe schijf E:\ was (oude schijf nog steeds C). Dit vonden wij al raar, omdat we toch echt twee partities hadden gemaakt. Maarja, wat maakt ons het uit, dan draaien we later nog wel een keer partition magic oid.

Maar: als we bij E:\ 'dir' typen, zien we dat er 800 kb gebruikt is en nog 1,2 mb vrij is. Nou blijkt maxblast iets van een temp-partitie aangemaakt te hebben, waar hij een aantal files op heeft gedumpt. We zijn al een keer bij 0 begonnen: zelfde resultaat. Hoe kan ik nou de volle 80gb tot mijn beschikking krijgen zodat we er windows op kunnen installeren? Ik weet niet of de schijf in windows wel goed herkend wordt, want we kunnen windows (98SE) ook niet meer opstarten :/

Alvast bedankt ;)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk toch dat je een bios update zal moeten gaan uitvoeren, zodat je met Fdisk deze disk wel kan bewerken.

het is misschien wel moeilijk om een update te vinden, maar zeker niet onmogelijk:
- probeer het eens via google
of anders:
- op de site van compaq

suc6

Verwijderd

Topicstarter
In diverse andere topics heb ik gelezen dat een BIOS update niet nodig zou zijn, omdat maxblast als een soort 'tweede' bios kon fungeren oid? Ik zal dan maarens gaan uitzoeken wat voor mobo erin zit, er staat verder geen type nummer op de kast oid, dus bij compaq gaan zoeken heeft ook weinig zin denkik :)

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

devies: kast openmaken, zoeken naar type-aanduiding op moederbord. Als zelfs die er niet staat moet je gaan checken op chipsets (zoek naar aanduidingen op de grote northbridge en southbridge chips). Inkloppen van aanduidingen in Google heeft al zeer vaak resultaat, je weet dan meestal al aan de hand van de hits om wel moederbordtype het gaat. Nog effe verder spitten tot je wat handleidingen ofzo hebt gevonden. Soms hebben sites
nog wel een oude review staan van een bepaalde computer met dat moederbord destijds.
Dan vergelijk je de plaatjes, spit je nog wat dieper, kijkt of jouw moederbord zeker weten
dat moederbord is, checkt de bios die erop zit (bij opstarten van je computer kan
je ook die string (regel letters+cijfers) inkloppen die je onderaan in beeld ziet voor een paar tellen).
Fabrikant bekend? --> naar site en bios-update (indien beschikbaar) eraf trekken en flashen
met een flashprogrammaatje liefst ook van die site.

Succes

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de CLJ jumper staan? Zo ja haal deze eruit (check jumperhandleiding op Maxtor site)
Had je gepartitioneerd met FDISK? Zo ja, welke versie? Die van 9X heeft problemen met schijven groter dan 64GB. Check OM FAQ voor linkje naar Microsoft site met de fix of gebruik anders PartitionMagic :)

Verwijderd

Topicstarter
CLJ jumper weet ik niet, zal ik vanavond even kijken (nog nooit iets aan veranderd, dus neem aan dat die er nog op zit). Ik heb ook nog niet gepartioneerd met FDISK, omdat FDISK de schijf ook niet herkent :)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
fdisk heb je niet nodig als je maxblast gebruikt.

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 09:56

cold45

101101

Windows en DOS halen de info uit je Bios. Bij te oude mobo's, die geen schijven boven de 32gb ondersteunen zullen die dus niet werken onder windows/dos. Linux daarintegen haalt ze niet uit de BIOS en die kan dus wel gewoon met 80gb hdd's werken.
Met n biosupdate kan je je bios updaten, zodat ie wel grotere harde schijven vindt.

[ Voor 17% gewijzigd door cold45 op 20-03-2003 17:09 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Offtopic: Naja zeg. Ik wou bijna vragen waarom je 2 topics geopend had, blijkt dat een andere TS te zijn. Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/screenshotlolmodenoobmode.jpg

Oja en let niet op m'n Notepad >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 20-03-2003 17:41 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 13:37:
..
Maar: als we bij E:\ 'dir' typen, zien we dat er 800 kb gebruikt is en nog 1,2 mb vrij is.
heb je net niet heel toevallig je ramdrive geformat die aangemaakt word door de win98 boot disk ?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dual-zip schreef op 20 maart 2003 @ 17:40:
Offtopic: Naja zeg. Ik wou bijna vragen waarom je 2 topics geopend had, blijkt dat een andere TS te zijn. Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?

[afbeelding]

Oja en let niet op m'n Notepad >:)
Dit zag ik idd ook net ja. wel toevallig.

misschien makkelijk voor de TS, ook even in dat topic rondkijken :D

Verwijderd

Topicstarter
sarcast schreef op 20 maart 2003 @ 17:45:
[...]

heb je net niet heel toevallig je ramdrive geformat die aangemaakt word door de win98 boot disk ?
Heel toevallig wel ja :) Ik had alleen geen idee dat die door bootdisk werd aangemaakt. Hoe kom ik hier van af?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

mvds

Totally awesome!

Van CD booten en niet van flop :) Dan zou dit verholpen moeten zijn, anders in de autoexec.bat en config.sys op je bootflop verwijzingen naar je ramdrive weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
Phantomastique schreef op 21 maart 2003 @ 12:03:
Van CD booten en niet van flop :) Dan zou dit verholpen moeten zijn, anders in de autoexec.bat en config.sys op je bootflop verwijzingen naar je ramdrive weghalen.
En heb ik dan wel 80 gb? Of heb ik dan nog nix :)
Pagina: 1