Toon posts:

Automatisch aantal foto's preloaden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met Photoshop 7 een "Web Photo Gallery" maken.
Ik heb zelf een "Web Contact Sheet" (preset) gemaakt en alles werkt.
Maar nu wil ik dat op de thumbnail pagina (index), alle originele foto's gepreload worden.
Ik heb niet zo'n zin om dit allemaal handmatig in te gaan voeren, omdat het meer dan 1000 foto's zijn!!

Mijn vraag is dus of dit automatisch gedaan kan worden?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

denk je dat het wel handig is om 1000 foto's (bv a 100Kb per stuk) automatisch te laten preloaden, voor de bezoeker?

vergeet je dan juist niet het nut van een thumbnails pagina?

[ Voor 24% gewijzigd door RM-rf op 20-03-2003 12:35 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik bedoel eigenlijk niet alle 1000 foto's gelijk.
Ik heb thumbnails pagina's met iets van 20 foto's. Als hij deze pagina laad moet hij dus 20 originele foto's laden. Als je naar de volgende thumbnail pagina gaat, laad hij dus weer 20 nieuwe.

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zoals RM-rf al zegt het is niet echt prettig om te moeten wachten op 1000 foto's die worden geladen. Als iemand klikt op een thumbnail dan is ie vast wel bereid om even te wachten tot het origineel is geladen.

Verder denk ik dat 1000 thumbnails op 1 pagina wel een beetje veel is. Kan je dit niet opdelen in meerdere pagina's? Als je een kleiner aantal thumbnails per pagina doet kan het preloaden misschien nog net. Toch blijf ik erbij dat preloaden niet zo vriendelijk is voor de bezoeker als het lijkt. Hij moet nu namelijk wachten totdat ALLE foto's zijn geladen, ipv alleen wachten op de foto die hij wil zien.

edit:
Iets te laat met mijn reply, blijft staan het nut van het preloaden

[ Voor 8% gewijzigd door WvdWest op 20-03-2003 12:46 ]

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 12:44:
Ik heb thumbnails pagina's met iets van 20 foto's. Als hij deze pagina laad moet hij dus 20 originele foto's laden. Als je naar de volgende thumbnail pagina gaat, laad hij dus weer 20 nieuwe.
Dan is nog steeds het voordeel van je thumbs pagina weg: Minde wacht tijd door kleinere foto's! Nu moet je w8n op zowel grote foto's als de tumbnails. Beetje onzinnig imho

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen andere manier om die foto's wat sneller te laten tonen??

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 12:44:
hoe verhouden de namen van de thumbnail-images tot die van de grote varianten?
als dat namelijk iets is als :
afbeelding_small.jpg > afbeelding.jpg kun je wat proberen met het doorlopen van de afbeeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
function preload() {
   for (a in document.images)
   {
      img = document.images[a]
      src = img.src.substring(0, img.src.length-10)+".jpg"
      newImage = new Image(0,0)
      newImage.src = src
   }
} 
window.onload = preload

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Zowel thumbnail als origineel heten 0001.jpg en oplopend (staan in andere mappen).

Hoe moet ik die code dan aanpassen?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 13:04:
Zowel thumbnail als origineel heten 0001.jpg en oplopend (staan in andere mappen).

Hoe moet ik die code dan aanpassen?
1) kijk naar de mogelijkheden van een reguliere Expressie in javascript
code:
1
newSrc = src.replace(/\/oudemapnaam\//gi, "nieuwemapnaam")

of 2) probeer de afbeeldingsnaam te extraheren uit de src dmv split("/") en vervolgens de laatste array-waarde te nemen:
code:
1
2
3
src = src.split("/")
src = src[sr.length-1]
src = "nieuwemap/"+src

(de tweede mogelijkheid is misschien wat sneller, zeker bij meerdere afbeeldingen per pagina kan dat wat uitmaken)

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De regel
JavaScript:
1
src = img.src.substring(0, img.src.length-10)+".jpg"
bepaalt de locatie van het te preloaden bestand. die substring is erin gezet voor het voorbeeld met "_small" Dit heb jij dus niet nodig. Uitgaande van het volgende voorbeeld:
groot/0001.jpg
klein/0001.jpg
wordt het
JavaScript:
1
src = img.src.replace("klein","groot")

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Pagina: 1