Moederbord(en) defect...(?)

Pagina: 1
Acties:

• Manual
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:58
Ik heb een nieuwe kast (merk Sweex) gekocht voor mijn XP 1800+
na alles ingebouwd te hebben lijkt het niet goed te werken. Hij lees de HD's wel maar kan er niet van booten. Dit geldt ook voor de floppy drive (I/O error). Ik heb dus alleen de hele zaak in een andere kast gestopt.

Ik heb het moederbord weer in de andere kast gestopt waar hij oorspronkelijk in zat. Daar werkte hij ook niet meer. Dezelfde mankementen als met de nieuwe kast.

Ik heb ook nog een PII 300 celeron + mobo. Deze heb ik ook in de nieuwe kast geprobeerd. Werkte ook niet. Bijna dezelfde symptomen als de XP 1800+
De celeron in de oude kast geprobeerd en dit werkt dus ook niet meer :(

Ik heb al een hele boel geprobeerd om het e.e.a. te testen bijv.:

- Alleen mobo + videokaart + t + k
- Verschillende kabels.
- Verschillende diskdrives en harde schijven.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de nieuwe kast twee moederborden naar de [vul maar in] heeft geholpen...

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en wat ik kan doen om het weer te laten werken?

Specs

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

dipswitches, instellingen verzet (master/slave settings Hd's) ?
Anders: cmos wissen (bios-instellingen)

Als inderdaad die 2 mb-en naar de haaien zijn, zal de voeding wel teveel spanning afgeven.

eagle

• Manual
Brothar schreef op 20 maart 2003 @ 12:25:
dipswitches, instellingen verzet (master/slave settings Hd's) ?
Anders: cmos wissen (bios-instellingen)

Als inderdaad die 2 mb-en naar de haaien zijn, zal de voeding wel teveel spanning afgeven.
Ik heb de bios al doorgespit en software matig gereset. Master/slave settings heb ik al geprobeerd.

cmos heb ik eigenlijk nog nooit gewist. Is dat het batterijtje van verwijderen en weer terug zetten en dan de bios instellingen weer goed zetten?

De kast zal toch wel worden getest op voltage voordat hij in de verkoop gaat?

Ik vind het vreemd dat wanneer ik de orginele configuratie (videokaart, hd's, floppy etc. ) in een andere kast plaats, het hele zaakje niet meer werkt...

Specs

• Brothar

Brothar

meester

idem.
Misschien sluiting op contactbanen op het moederbord (door een vergeten schroefje)?
Heb je het moederbord al 's uit de kast op spanning gezet ? (met vga, geheugen, cpu er in)

CMos wissen gebeurt met een jumperzetting. (moederbord-manual)

Heb je het overgebouwen gedaan door alleen de moederborden los te halen, of heb je je cpu en cpu-koeler ook los gehad ? Dan zit daar misschien iets fout.

Wis eerst 's de CMos, en test dan moederborden 's los op tafel met de voeding uit de oude kast erop (ook vga, geheugen cpu geplaatst )

NB als je de Bios in kunt, start je moederbord dus wel goed op ?!

[ Voor 61% gewijzigd door Brothar op 20-03-2003 12:45 ]

eagle

• Manual
Brothar schreef op 20 March 2003 @ 12:40:
idem.
Misschien sluiting op contactbanen op het moederbord (door een vergeten schroefje)?
Heb je het moederbord al 's uit de kast op spanning gezet ? (met vga, geheugen, cpu er in)

CMos wissen gebeurt met een jumperzetting. (moederbord-manual)

Heb je het overgebouwen gedaan door alleen de moederborden los te halen, of heb je je cpu en cpu-koeler ook los gehad ? Dan zit daar misschien iets fout.

Wis eerst 's de CMos, en test dan moederborden 's los op tafel met de voeding uit de oude kast erop (ook vga, geheugen cpu geplaatst )

NB als je de Bios in kunt, start je moederbord dus wel goed op ?!
Daar waar ik schoefjes kon gebruiken op mijn moederrbord en de kast heb ik ze gebruikt.

Ik heb zojuist het moederbord buiten de kast geprobeerd zowel met de oude als de nieuwe voeding en het werkt niet. Hij komt wel zo ver dat hij de floppy en de HD wil benaderen, maar dan geeft hij aan dat ik een opstartschijf moet plaatsen. Maarja als mijn twee floppy drives niet werken gaat dat lastig.

Ik heb de cmos ook gereset. (PC uit, jumpetje verzetten, 10 min wachte, pc aan)

Kan het niet zijn dat het iets met de IDE poorten van doen heeft of een flop/hd controller die op het moederbord gebakken is waarvan de chip defect is?

Ik kan wel in de bios ja.

Specs

Verwijderd

klink eerder alsof je een ide-kabel verkeerd hebt aangesloten, ik heb ook es zoiets gehad

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 14:00 ]

• Manual
Het zit hem niet in het verkeerd aansluiten van de kabels.

Update: Ik heb mijn floppy weer aan de praat gekregen. Nu even kijken hoe het met de hardeschijven zit.

Specs

Verwijderd

Misschien statisch, Pak je kast eens vast aan een ongeverfd deel en de kachel ook, Voel je het tintelen dan zou ik de zaak eerst maar eens aarden :)

• Manual
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 18:09:
Misschien statisch, Pak je kast eens vast aan een ongeverfd deel en de kachel ook, Voel je het tintelen dan zou ik de zaak eerst maar eens aarden :)
Het is allemaal niet geaard. Het is niet goed, maar er is nou eenmaal geen randaarde stopcontact in mijn kamer. Ik kan hem trouwens wel aan de verwarming hangen...

Ik hem mijn PC's eigenlijkk nog nooit geaard gehad.

Specs

Verwijderd

Queued schreef op 20 maart 2003 @ 18:23:
[...]

Ik hem mijn PC's eigenlijkk nog nooit geaard gehad.
Dan word het eens tijd :*)

gewoon met een draadje van je pc naar je kachel, Wel kijken of ie echt geaard is he :)

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-08 15:04
Er zijn hier in het forum verschillende threads te vinden waarin uitgelegd staat waarom aarden aan de verwarming in de meeste gevallen echt niet werkt en dus een schijn veiligheidsgevoel oproept....

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 10:38

Quarin

Ondertitel... wasda?

Om precies te zijn, aarden aan de kachel is zelfs gevaarlijk en moet je absoluut NIET doen. De randaarde van je stopcontact is de enige goede aarde en ook de enige die daarvoor bedoelt is.
Leg anders een verlengsnoer aan naar een wel geaard stopcontact om te kunnen aarden maar ga dus niet aan de waterleiding/kachel/verwarming e.d. aarden.

• Brothar

Brothar

meester

plaats er een stekkerdoos tussen die een overspanningsbeveiliging heeft. Dat wil ook nog wel 's helpen en is geen overbodige investering (Fl. 25 - 30).

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 20-03-2003 23:18 ]

eagle

• Manual
Het gaat alweer prima aan deze kant. Ik type deze reply op de XP 1800+ :)
De problemen zijn dus opgelost.

Het blijft vreemd waarom alles ineens gecrached wanneer ik alleen maar wissel van kast :/

Ik heb helaas geen randaarde nabij mijn kamer. Als ik het zo lees dan is de verwarming ook geen goed idee...

Specs

Verwijderd

Queued schreef op 21 maart 2003 @ 11:57:

Ik heb helaas geen randaarde nabij mijn kamer. Als ik het zo lees dan is de verwarming ook geen goed idee...
Komt omdat er steeds meer buizen niet geleident zijn en daardoor de kachels ook, Of de boiler e.d. is niet geaard :X Maar als je het voelt tintelen is je kachel wel geaard :)

• Laurent
  • Niet online
Over het aarden: Daarover zijn echt veel topics langsgeweest, om er maar even een paar te geven:
Is geen aarding erg schadelijk voor het systeem?
Aarde-draad nodig. Aan de verwarming?
Aarding PC slecht geregeld?

Topicstarter: Wat was de oorzaak van het probleem nou? Dat is wel handig om te vermelden voor de mensen met ook zulke problemen. :)
Pagina: 1