Raid 0+1 Performance?

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Ik denk eraan om 4 Western Digital 9.1GB Enterprise 10,000 RPM 68 PIN 2mb cache Ultra 2 SCSI schijven in een raid 0+1 array (1 schijf van 18 GB) in een van mijn systemen te zetten.

Hoe groot is de snelheidswinst tegenover de 30 GB UDMA 66 schijf die er nu inzit? Is dit merkbaar?

Onder linux geeft hdparm een snelheid van ongeveer 29 tot 39 mb/s buffered read. Hoe hoog schatten jullie dit in als die raid array in dat systeem zou zitten?

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Je kan zoeken hier op raid+performance

En hier in deze posting zit een mooie grafiekje gepost door Femme:

performance raid 5 met cache vs raid 0 met backup

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quinny schreef op 20 March 2003 @ 12:02:
Ik denk eraan om 4 Western Digital 9.1GB Enterprise 10,000 RPM 68 PIN 2mb cache Ultra 2 SCSI schijven in een raid 0+1 array (1 schijf van 18 GB) in een van mijn systemen te zetten.

Hoe groot is de snelheidswinst tegenover de 30 GB UDMA 66 schijf die er nu inzit? Is dit merkbaar?

Onder linux geeft hdparm een snelheid van ongeveer 29 tot 39 mb/s buffered read. Hoe hoog schatten jullie dit in als die raid array in dat systeem zou zitten?
50 à 60 mb, misschien meer als je een ingewikkelde raidcontroller gebruikt die van vier schijfen tegelijk kan lezen (denk 3Ware ofzo).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Skaah schreef op 20 maart 2003 @ 19:57:
[...]

50 à 60 mb, misschien meer als je een ingewikkelde raidcontroller gebruikt die van vier schijfen tegelijk kan lezen (denk 3Ware ofzo).
scsi kan sowieso wel 4 disken tergelijkertijd lezen, das nou eenmaal een eigenschap van scsi, daar heb je echt geen superdure controller voor nodig,

gewoon doen die scsi config, is gewoon veel sneller als 1 disk (udma66)

A wise man's life is based around fuck you

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 12:14
Skaah schreef op 20 maart 2003 @ 19:57:
[...]

Volgens mij maakt 3ware alleen IDE-RAID controllers :?

Hoe dan ook, ik denk dat je zelfs met maar 1 schijf een snelheidsverbetering merken.

In sequentiele snelheid ga je misschien tegen de max van U2 (40 MB/s) lopen maar de seektime gaat wel omlaag.
Als je ze nieuw koopt kun je beter 2 goede U160 schijven kopen (Seagate 10k.6 of zo) die je in RAID1 zet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Zwelgje
Paul Nieuwkamp schreef op 20 March 2003 @ 20:39:
[...]

Volgens mij maakt 3ware alleen IDE-RAID controllers :?

Hoe dan ook, ik denk dat je zelfs met maar 1 schijf een snelheidsverbetering merken.

In sequentiele snelheid ga je misschien tegen de max van U2 (40 MB/s) lopen maar de seektime gaat wel omlaag.
Als je ze nieuw koopt kun je beter 2 goede U160 schijven kopen (Seagate 10k.6 of zo) die je in RAID1 zet.
U2W scsi = 80mb overigens ;)

• Paul
zwelgje schreef op 20 maart 2003 @ 20:40:
[...]
U2W scsi = 80mb overigens ;)
Daarom staat er ook geen W naast de U2 in mijn post ;)
Topicstarter heeft het dan ook nergens over wide :?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Zwelgje
Paul Nieuwkamp schreef op 20 maart 2003 @ 20:52:
[...]

Daarom staat er ook geen W naast de U2 in mijn post ;)
Topicstarter heeft het dan ook nergens over wide :?
Ultra scsi is 50 pins, UltraWide is 68pins,

en die 9.1 10.000 rpm disken waren alleen maar te krijg in U2W...

• Paul
zwelgje schreef op 20 March 2003 @ 21:02:
[...]
Ultra scsi is 50 pins, UltraWide is 68pins,

en die 9.1 10.000 rpm disken waren alleen maar te krijg in U2W...
Dan weet je er meer van dan ik ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Quinny
Het gaat hier om de WDE9150-0040 schijf van WD, volgens de site van WD alleen ultra/ultra2 scsi 68 pins

Is het mijn geld waard? ik zal ongeveer 250 tot 300 euro kwijt zijn voor een complete array van 4 van deze schijven... (inclusief goede controller)

[ Voor 7% gewijzigd door Quinny op 21-03-2003 13:39 ]

Verwijderd

hoe krijg jij die schijven?? 2ehands of zo?? welke controler krijg je er dan bij, want je hebt ook hele slechte RAID SCSI controlers dus dat zal ook heel belangrijk zijn voor de prijs.

• Quinny
Die schijven kan ik kopen voor 25 dollar (nieuw, moeten wel uit de US komen) en die controller koop ik gewoon ergens hier in nederland.

• maratropa
  • Niet online
qua doorvoer zal er niet zo heel veel verschil zijn, MAAR, de acces tijd is gewoon een stuk beter, en dat merk je zeker.

heb je de redundantie van 0+1 nodig? anders zet je ze alle 4 in raid 0

specs

• Paul
Quinny schreef op 21 March 2003 @ 14:06:
Die schijven kan ik kopen voor 25 dollar (nieuw, moeten wel uit de US komen) en die controller koop ik gewoon ergens hier in nederland.
Doordat het 10krpm is ga je er flink op vooruit qua seektimes, en voor dat geld kun je je nooit een buil vallen.

Als je de controller nog uit moet zoeken kun je beter zoeken naar een hardware raid-5 kaart. Dan heb je een kleine write penalty (maar ws toch sneller dan met raid 10) en je geeft maar 1 schijf op. Verder kun je dan nog ooit vrij makkelijk uitbreiden, eventueel een hot spare erbij (voor 25 dollar? Doen :) ) Zit je alleen met de ruimte in je kast :)

Ik weet niet wat een aannemelijk bod is voor die meneer (niet ik) maar hier heb je denk ik een goede controller aan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Zwelgje
Paul Nieuwkamp schreef op 21 March 2003 @ 14:15:
[...]

Doordat het 10krpm is ga je er flink op vooruit qua seektimes, en voor dat geld kun je je nooit een buil vallen.

Als je de controller nog uit moet zoeken kun je beter zoeken naar een hardware raid-5 kaart. Dan heb je een kleine write penalty (maar ws toch sneller dan met raid 10) en je geeft maar 1 schijf op. Verder kun je dan nog ooit vrij makkelijk uitbreiden, eventueel een hot spare erbij (voor 25 dollar? Doen :) ) Zit je alleen met de ruimte in je kast :)

Ik weet niet wat een aannemelijk bod is voor die meneer (niet ik) maar hier heb je denk ik een goede controller aan :)
das wel een compaq ding, tis maar net de vraag of ie ook goed gaat werken in een standaard pc...

en das niet altijd het geval :'(

• Paul
zwelgje schreef op 21 March 2003 @ 19:57:
[...]

das wel een compaq ding, tis maar net de vraag of ie ook goed gaat werken in een standaard pc...

en das niet altijd het geval :'(
Is het zo erg met Compaq? Ik weet wel dat mijn HP raid-controller een "gewone" AMI MegaRaid is?

Ik heb geen ervaring met compaq, maar hoeveel kun je afwijken van de PCI en de SCSI-standaard?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet dus :) Maar wel qua BIOS en de instellingen ervan. Veelal zijn Compaq controllers gerelabelde Adaptec controllers met een eigen BIOS, zoals hoogstwaarschijnlijk ook deze Smartarray controller. De Compaq BIOS biedt way weinig functies, maar je kunt in principe ook de originele Adaptec BIOS 'terugflashen' om meer opties te krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 21-03-2003 23:24 ]

• Zwelgje
BalusC schreef op 21 maart 2003 @ 23:24:
Niet dus :) Maar wel qua BIOS en de instellingen ervan. Veelal zijn Compaq controllers gerelabelde Adaptec controllers met een eigen BIOS, zoals hoogstwaarschijnlijk ook deze Smartarray controller. De Compaq BIOS biedt way weinig functies, maar je kunt in principe ook de originele Adaptec BIOS 'terugflashen' om meer opties te krijgen :)
oh, OK

dat weet je zeker? dwz je hebt dit vaker gedaan of getest?

dan is het namelijk wel interessant om een bod uit te brengen op eerder genoemde controller namelijk, kan hem hier nog wel gebruiken namelijk
:9

Verwijderd

Als je die schijven voor 25 dollar kan krijgen dan is het altijd beter om te investeren in een goede scsi raid controller. Op http://www.storagereview.com/ staat erg veel over dit soort dingen. Maar volgens mij moet je dan wel echt een controller hebben met meerdere kanalen omdat je dan per kanaal een volledig dedicated aangestuurde schijf krijgt. Over snelheden: ik krijg nu met een IDE SX4000 en 4 dedicated disks plm 85 mb/sec. Lijkt me ook wel 't max. haalbare voor IDE. Hier was de controller redelijk te betalen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27
zwelgje schreef op 22 March 2003 @ 08:16:
[...]

oh, OK

dat weet je zeker? dwz je hebt dit vaker gedaan of getest?

dan is het namelijk wel interessant om een bod uit te brengen op eerder genoemde controller namelijk, kan hem hier nog wel gebruiken namelijk
:9

Ik heb hier een Compaq SCSI kaart waarin ik een Adaptec BIOS heb geflashed :) Ging probleemloos. Moest wel want anders kon ik er niet van booten. Is gewoon een 39160 (staat er zelfs op, boven de Compaq merknaam :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The Dolf
  • Niet online
Abbadon schreef op 22 March 2003 @ 23:16:

[...]

Ik heb hier een Compaq SCSI kaart waarin ik een Adaptec BIOS heb geflashed :) Ging probleemloos. Moest wel want anders kon ik er niet van booten. Is gewoon een 39160 (staat er zelfs op, boven de Compaq merknaam :+ )
Tja, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de kaart. Ik heb zelf een smartarray 4200 gehad maar daar is dus geen adaptec kaart van. Heb hem trouwens nooit gevonden. En het erge aan die kaart was dat je de array alleen softwarematig kon configgen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1