Toon posts:

W&L goed voor bevordering interesse exacte studies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik studeer Technische natuurkunde op de TU Eindhoven en zoals veel van jullie weten loopt het aantal studenten voor dit soort studies terug. In de krant lezen we ook vaak dat er een tekort is aan mensen met een "harde" bèta studie.

Nou is mijn stelling dat fora zoals W&L er voor zorgen dat mensen exacte studies gaan overwegen. Ze zien dat het niet alleen over botsende knikkers gaat, maar ook over diepere dingen en bij mensen die niet geschikt zijn voor dit soort studies overtreft de angst voor de wiskunde de behoefte voor het begrijpen van zaken. GoT is toch ook een plaats waar de doelgroep van exacte studies vaak rondloopt. Jongeren die op het einde van een VWO studie zijn en technische interesses hebben. Nou ben ik ook van mening dat de tweede fase ervoor zorgt dat mensen ontmoedigt raken om dit soort studies aan te pakken en dat er flink in het onderwijs geïnvesteerd moet worden, omdat Nederland een ideaal land is voor een kenniseconomie.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik denk dat die studies een stempel hebben. Ze zouden saai zijn enzo. Maar er komt langzaam meer animo voor de Beta-studies.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op 20 March 2003 @ 13:02:
Ik denk dat die studies een stempel hebben. Ze zouden saai zijn enzo. Maar er komt langzaam meer animo voor de Beta-studies.
Ik denk dat de wat nieuwere studies zoals Biomedische technologie het erg goed gaan doen. Over de echt "harde" bèta studies ben ik wat pessimistischer.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 11:24:
Ik studeer Technische natuurkunde op de TU Eindhoven en zoals veel van jullie weten loopt het aantal studenten voor dit soort studies terug. In de krant lezen we ook vaak dat er een tekort is aan mensen met een "harde" bèta studie.

Nou is mijn stelling dat fora zoals W&L er voor zorgen dat mensen exacte studies gaan overwegen. Ze zien dat het niet alleen over botsende knikkers gaat, maar ook over diepere dingen en bij mensen die niet geschikt zijn voor dit soort studies overtreft de angst voor de wiskunde de behoefte voor het begrijpen van zaken. GoT is toch ook een plaats waar de doelgroep van exacte studies vaak rondloopt. Jongeren die op het einde van een VWO studie zijn en technische interesses hebben. Nou ben ik ook van mening dat de tweede fase ervoor zorgt dat mensen ontmoedigt raken om dit soort studies aan te pakken en dat er flink in het onderwijs geïnvesteerd moet worden, omdat Nederland een ideaal land is voor een kenniseconomie.
Doordat er steeds meer vraag is naar diensten in nederland zijn de lonen voor de mensen die het echte werk doen ondergewaardeerd. Door de economische recessie worden onderzoeken stil gelegd of geannuleerd waardoor er weer een groep wetenschappers/onderzoekers op straat staan. Ook het overheidsbeleid is een factor, door het constant blijven bezuinigen op Hoger & wetenschappelijk onderwijs, zijn vervolg opleidingen minder in trek, en in een slechtere staat dan 10 jaar terug. Persoonlijk vindt ik de zaken die op het W&L forum besproken worden reuzae interesant, zo interessant zelfs dat ik soms twijfel of ik met mijn TI-studie wel de goede keuze heb gemaakt. D'r valt nog zoveel te ontdekken: Toepassingen van magnetisme op grote schaal, (koude)kernfusie, kunstmatige intelligentie, genetische manipulatie, bio-implantaten, noem maar op. Soms denk ik zelfs dat ik te vroeg geboren ben en een heleboel dingen niet meer zal mee maken, zoals ruimtereizen, je eigen CVE in je brein(eindelijk geen ti-83 nodig :P)

Ik heb destijds echt bewust gekozen voor het Natuur en Techniek profiel omdat ik wilde weten hoe de zaken in elkaar steken, waarom valt een object? Hoe breekt licht? etc. etc. Ik vind het allemaal wel interessant, maar als je gaat studeren moet je toch concessies doen :'(

Mischien is het omdat Technische studies een hoog nerg/geek imago hebben. (Je weet wel kleding-out of dat, bril, pukkels, hyperintelligent en voor een leek niet te begrijoen)

Maar wat ik heb gezien op de afdeling auto-techniek, Werktuigbouwkunde en Electrotechniek zijn meestal hgewone mensen met goede sociale contacten etc etc
Uiteraard d'r zitten van die mensen tussen die heel inzichzelf gekeerd zijn, maar die vind je ook op a-technische opleidingen. Toch domineren zijn het beeld van de gemiddelde techneut.(Spellen zoals Counter-strike helpen er ngo aan mee oom met hun NERD-scientists :P)

Daarom, start een campagne voor techniek!!!!!

(Ook voor meisjes want ik zou DOL graag wat meer vrouwen in de klas hebben :P)

mischien een paar externe links posten naar W&L(of GoT in het algemeen, de meeste mensen zijn hier op zun minst licht technisch)

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 20-03-2003 13:47 . Reden: ff mun hart luchten, it might not make n/e sense tho ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ik denk dat jij niet de enige bent :'(

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik betwijfel wat hier oorzaak en gevolg is. Komen mensen niet juist naar W&L *omdat* ze geinteresseerd zijn in natuurkunde? Ik betwijfel of mensen hier geinteresseerd raken in dergelijke materie. Sinds anderhalf jaar ben ik hier actief, maar ik heb me nooit echt geinteresseerd in de W-draadjes - zeker niet als die over natuurkunde, wiskunde of scheikunde gaan.

De enige ontwikkeling die hier op W&L wel goed waar te nemen is, is een nuancering in redelijk extreme meningen. En dat is goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Christiaan op 20-03-2003 13:59 ]

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik empirisch ondervonden heb dat je stelling juist is (voor mij in ieder geval). Op got (en dus W&L) kwam ik min of meer bij toeval en ik heb met open mond veel natuurkunde topics gelezen, en dan vooral de reply's van de natuurkunde studenten. Op de middelbare school krijg je vrij weinig te maken met de onderwerpen van de moderne natuurkunde (inmiddels weet ik ook dat dit komt omdat ze zo verrekte ingewikeld zijn) en je krijgt niet echt een goed beeld van wat bv. een natuukunde studie nou precies inhoudt. Deze functie vervult W&L door de grote hoeveelheid natuurkunde topics en een aantal deskundige (mag ik dat zo zeggen?) posters best goed. Ik weet ook niet of ik zonder W&L en de daar opgedane ervaring nu ingeschreven zou staan voor een studie natuurkunde.
en bij mensen die niet geschikt zijn voor dit soort studies overtreft de angst voor de wiskunde de behoefte voor het begrijpen van zaken.
Dit begrijp ik niet helemaal, volgens mij komt de angst voor de wiskunde vooral voort uit onwetendheid en allerlei horrorverhalen over de engheid van de universitaire wiskunde. Misverstanden die veel potentiele studenten naar een andere (niet-béta of zachte béta) studie helpen waarvan velen misschien toch in staat waren om een harde béta studie aan te kunnen.
Nou ben ik ook van mening dat de tweede fase ervoor zorgt dat mensen ontmoedigt raken om dit soort studies aan te pakken en dat er flink in het onderwijs geïnvesteerd moet worden
Tweede fase is triest, met het profiel natuur&techniek heb ik nu welgeteld 2 uur in de week natuurkunde. Er liggen zelfs plannen van het kabinet om het aantal slu's (studie last uren) nóg verder terug te schroeven evenals de (toch al beperkte) hoeveelheid stof. Dit is dus niet echt de basis om een goed beeld van het vak te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 17:51 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 17:50:
Dit begrijp ik niet helemaal, volgens mij komt de angst voor de wiskunde vooral voort uit onwetendheid en allerlei horrorverhalen over de engheid van de universitaire wiskunde. Misverstanden die veel potentiele studenten naar een andere (niet-béta of zachte béta) studie helpen waarvan velen misschien toch in staat waren om een harde béta studie aan te kunnen.
Daar heb je wel gelijk in. Bovendien is wiskunde eigenlijk bij de meeste universitaire studies een 'probleem'. Wij krijgen (als psychologie studenten) veel statistiek, en dat is zeker geen gemakkelijke noch leuke theorie. Je merkt dat de meeste studenten zich grondig verkijken op hoe moeilijk statistiek wel niet is. Denken ze gevlucht te zijn voor de wiskunde van andere opleidingen, komen ze alsnog bij het 'betere' rekenwerk uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 17:50:
Daar heb je wel gelijk in, maar er zijn ook een heleboel mensen die simpelweg niet goed genoeg zijn om dit soort studies te volgen. Het is wel zo dat het ook vaak voorkomt dat mensen die niet super waren in wiskunde op de middelbare school toch nog goed mee blijken te kunnen op de universiteit en visa versa. Het nadeel van wiskunde is vaak dat het pas leuk wordt als je het snapt.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Om maar direct op je stelling in te gaan; ik denk wel zeker dat W&L exacte studies zouden kunnen bevorderen.

De mensen die in andere subfora posten, zullen, terwijl ze niet onder een of andere dwang staan, af en toe een blik op de topics in dit subforum werpen en zo toch het leuke van de wetenschap in kunnen gaan zien.
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:46:
[...]
Het nadeel van wiskunde is vaak dat het pas leuk wordt als je het snapt.
Op het moment dat je ergens mee kan spelen, wordt denk ik alles leuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 17:50:

Tweede fase is triest, met het profiel natuur&techniek heb ik nu welgeteld 2 uur in de week natuurkunde. Er liggen zelfs plannen van het kabinet om het aantal slu's (studie last uren) nóg verder terug te schroeven evenals de (toch al beperkte) hoeveelheid stof. Dit is dus niet echt de basis om een goed beeld van het vak te krijgen.
Men zou gewoon weer 7 vakken moeten hebben. Met zoveel vakken leer je naar mijn mening alleen heel oppervlakkig de stof.
Pagina: 1