Toon posts:

Packard Bell a720 monitor stuk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
de monitor van een huisgenoot heeft ineens het probleem dat het beeld horizontaal uitgerekt is en "ge-pincushioned" en hij reageert niet meer op de horizontale controls.

ik heb een beetje rondgekeken en het blijkt dat dit wel vaker voorkomt. de oplossing schijnt iets met een diode te zijn, maar dat was allemaal een beetje vaag. Het duidelijkste wat ik heb kunnen vinden is dit:
QUESTION NO. P52002-10: Packard Bell A720 monitor horizontal deflection decreases with increase in resolution settings. Unable to adjust out with user settings. Display only covers approx 80% on lowest res and aprox 40% on 800x600. Vertical deflection also increases at same time and is set to minimum. Tried to test HOT but inconclusive.

A general rule of thumb I use for solving this common problem with monitors: From the front panel controls for H width adjustments pulsewidth modulation is used, by varying the pulse width the resutant output is a variable DC voltage. This DC voltage can be followed through to the emmitter of a transistor in the H/drive stages. A variable DC voltage at this point will vary the gain of the Horizontal waveform. So look for a shorted base emmitter in this area of the circuit. The Horizontal transistor is OK, if it wasn't then the set would not work.
aangezien ik geen electrotechniek studeer of heb gestudeerd, volg ik dit niet precies. Als het goed is moet het dus zo zijn dat er een transistor ergens zit die in principe nog goed moet zijn, maar tussen de base en emitter zit dan die diode en die is stuk? (dit is dus speculatie van mijn kant, als iemand een andere interpretatie heeft dan lees ik die graag). Verder zou ik graag weten waar die H/drive stage ergens te vinden is in de monitor (schema's kon ik niet vinden)

edit: inmiddels is er een "poef" gehoord en kwam er rook uit de monitor. hij doet nu niks meer, maar ik ga toch ff kijken of ik iets zie...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 12:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De tweede 'poef' en het eerste probleem zijn niet direct gerelateerd.

Het uitgerekt beeld komt allicht van een bekende issue met een bepaalde reeks A720 monitoren. Kijk op de achterkant naar de serienr. Als die met TGMN... begint (wat aangeeft dat het door Tatung gemaakt is), dan komt het probleem door een SMT diode die doorgebrand is (alle A720 die door Tatung gemaakt zijn, hebben een zwakke diode). Helaas heb ik nooit een schema kunnen bemachtigen om uit te zoeken waar het is (het zou iig vrij dicht bij de front panel zitten).

Die 'poef' is drastischer, dat klinkt als een doorgebrande trafo...

De combinatie van die twee problemen is echter dermate drastisch dat mijn advies is: grof vuil bellen :'(

Oslik blyat! Oslik!