Toon posts:

[Win2K] Outlook iconen verwijderen bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik ben op mijn werk bezig om een nieuwe W2K omgeving te bouwen.
We gebruiken Groupwise als mail prog, dus we willen van al die irritante outlook icoontjes af. Bij het aanmaken van nieuwe gebruikers worden er 3 icoontjes aangemaakt: op het bureaublad, in de quicklaunch en in de map programma's.
Die op het bureaublad hebben we al weg gekregen door een registry key te verwijderen (stubpath voor outlook). Waar kunnen we iets aanpassen zodat die andere 2 ook weg blijven?

Tanx

Verwijderd

In controlpanel add/remove software>windows setup kunje toch outlook wegvinken ? Als dat klopt dan is outlook toch weg? Bij mijn client, een win98se bak is ook geen outlook meer te bekennen en is eudora het enige wat met mail te maken heeft.

Of als je windows installeerd ff bij advanced setup de dingen uit of aanvinken die je wil hebben

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 10:47 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Ik snap het ook niet echt, wil je nou van de iconen af, of wil je outlook helemaal weghalen? Dan zou ik gewoon je image opnieuw uitrollen zonder outlook.

Verwijderd

Topicstarter
We willen alleen van de iconen af. In principe proberen we dit al voor elkaar te krijgen bij de installatie. Als we op 300 werkstations handmatig een deinstallatie moeten gaan uitvoeren zijn we iets te lang bezig. Mijn vraag blijft dus staan, waar schakel je het aanmaken van de laatste 2 iconen uit.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijder in:
X:\Documents and Settings\*naam van gebruiker*\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

en in:

X:\Documents and Settings\*naam van gebruiker *\Menu Start\Programma's

De verwijzingen met een aanmeldingscript...

Dan is het probleem lijkt mij ook opgelost :)

* Waarbij X de driveletter is (Duh :P)

[ Voor 22% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-03-2003 22:47 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Gaat het hier trouwens om Outlook (Office Suite) of Outlook Express ?

In het geval van outlook express kan je op je basis image (Indien voorzien van SP3) via configuratiescherm -> software -> Programmatoegang en -instellingen Outlook express ontoegankelijk maken voor gebruikers. Als je dit doet dan worden de iconen ook niet meer geplaatst bij het inloggen van een nieuwe gebruiker.

In het geval van Outlook (Office Suite) kan je via de ORK (Office Resource Kit) je office installatie dusdanig aanpassen met de Custom Installation Wizard dat de iconen niet geplaatst worden of outlook helemaal niet geïnstalleerd wordt.

Laat even weten of je er iets aan hebt 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Luppie op 20-03-2003 22:56 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, optie van Cobra_Lup lijkt me wel aardig. Gaan we maar eens testen. Alvast bedankt voor de info.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het werkt idd prima. Het enige probleem is dat deze handeling nog steeds per machine zal moeten worden uitgevoerd. Vanwege licentie kosten wordt geen gebruik gemaakt van imaging software. Iedere machine wordt in principe schoon geinstalleerd. Nu is dus het probleem om deze switch voor het tonen van de icoontjes uit te zetten tijdens de installatie. Het gaat dus om Outlook express. Werderom alvast bedankt voor de input.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:35
Wordt je installatie met een unattended setup gedraaid??
Dan moet je in de cmdlines.txt een batchfiletje aanroepen die even de shortcuts wegdonderd in de "All User" en "Default User" directory...

En anders de oplossing van Illegal_Alien; de environment variable %USERPROFILE% kun je daar beter voor gebruiken.

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dachten wij in eertse instantie ook. Maar als je kijkt zul je zien dat bijvoorbeeld de snelkoppeling naar het snelstart menu wel bestaat in de adminaccount (C:\documents and settins\administrator\application data\microsoft\internet explorer\quicklaunch), maar dus niet in de default user en all user mappen. Daar is de snelkoppeling gewoon niet aanwezig (ook niet na aanpassen van hidden system files ed). W2K haalt van een andere plek de instructie om zowel in quicklaunch als in start\programma's een snelkoppeling te plaatsen.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 10:48:
Okay, het werkt idd prima. Het enige probleem is dat deze handeling nog steeds per machine zal moeten worden uitgevoerd. Vanwege licentie kosten wordt geen gebruik gemaakt van imaging software. Iedere machine wordt in principe schoon geinstalleerd. Nu is dus het probleem om deze switch voor het tonen van de icoontjes uit te zetten tijdens de installatie. Het gaat dus om Outlook express. Werderom alvast bedankt voor de input.
Dalamir, en het gaat om 300 PC's ? Dan is het toch veel duurder om handmatig alles er op te zetten, dan dat je een imaging pakket aanschaft.

[ Voor 16% gewijzigd door Luppie op 26-03-2003 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn binnen, ik ga ze even lezen. Wat mij verteld is is dat per (in ons geval) geghoste machine een licentie nodig is. En het aantal machines zit boven de 300. Op dit moment zijn het er ongeveer 300, maar dat aantal zal in de toekomst gaan groeien.
Alvast bedankt.

Verwijderd

je kan ook via een Group policy er voor zorgen dat je outlook niet meer mag starten.. het icoontje blijft dan wel bestaan.. Die zou je via het loginscript kunnen verwijderen moet je alleen even uitzoeken waar het icoontje zich bevindt en dan een simpel batch filetje maken die dat bestandje weggooid.

ALs je wilt weten hoe het werkt via een group policy laat het dan even weten dan zoek ik de stappen even voor je uit.

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup, helder document. Wij hebben idd dezelfde afwegingen gemaakt. Bij ons is echter het netwerk niet de beperkende factor maar het geld. Ik werk bij een gemeente en ze hebben het geld al opgemaakt aan apparatuur. Licenties schijnt geen optie meer te zijn. Typisch geval van policy die van bovenaf wordt door gedrukt :-)
Sysprep was idd qua instalatie snelheid ook onze keus geweest. Nu is het alleen nog van belang dat de gebruikers niet (teveel) dingen kunnen doen die wij niet willen.
Wel grappig dat er dus veel meer bedrijven zijn die dit soort trajecten aan het volgen zijn. Je zou haast denken dat het een gat in de markt is. Nogmaals bedankt voor de info, maar onze keuze staat al vast. Nu alleen die pesky icoontjes nog....

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Dalamir, werk je zelf bij de gemeente of werk je voor een IT bedrijf ?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

YES YES YES. Ik heb volgens mij de oplossing voor je gevonden (Als het werkt mag je het gebak naar me toe sturen)
Removing visible entry points to Outlook Express during deployment of Windows XP SP1

For situations where you always want users to use an e-mail client other than Outlook Express 6 SP1, you can remove all visible entry points to Outlook Express in Windows XP SP1. One way to do this is during workstation deployment by using standard methods for unattended installations or remote installations. If you are using an answer file, the entry is as follows:

[Components]
OEAccess = Off
For more information about unattended installation, see Appendix A, "Resources for learning about automated installation and deployment."

For information about removing all visible entry points to Outlook Express on an individual computer, see "To remove visible entry points to Outlook Express on an individual computer running Windows XP SP1," later in this section

Verwijderd

Topicstarter
Unattend loopt, nog even geduld. En ik werk bij een gemeente, gedetacheerd....

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 13:55:
Unattend loopt, nog even geduld. En ik werk bij een gemeente, gedetacheerd....
Ik werk zelf bij Pink en ben gedetacheerd bij min.vanOC&W

Verwijderd

Topicstarter
Gemeente Haarle, mogelijk gemaakt door Randstad :-)

Verwijderd

Topicstarter
Eh, Haarlem natturlijk. We hebben laatst nog een roze collega van je op bezoek gehad. die had vrolijk wat w98 dll's op een W95 bak gedumpt....LOLOLOLOL

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ah een RAT(D)'er zit effe een conculega mee te helpen ;)
Laat wel even weten of dit de oplossing is.

Ik weet dat namen noemen eigelijk niet netjes is op dit forum, maar ik ben wel nieuwsgierig wie die roze collega was

Verwijderd

Topicstarter
Los van het feit dat namen noemen niet netjes is, ik was er niet bij, verhaal van andere collega aan mogen horen.

Maar ondertussen: Yeah baby !!! Het werkt.

Als je die naam perse wilt weten kan ik wel even gaan informeren ;-)

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Hoeft niet perse, wel fijn om te weten dat het werkt.
Cobra_Lup schreef op 26 March 2003 @ 13:20:
YES YES YES. Ik heb volgens mij de oplossing voor je gevonden (Als het werkt mag je het gebak naar me toe sturen)

[...]
:) ;) >:) :P :9 :*) 8) :+ :D _/-\o_ B) O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Luppie op 26-03-2003 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooi dat dat mag.... Is een virtueele taart ook acceptabel??

Van mij mag de topic afgesloten worden, dan ga ik vast op zoek naar het volgende probleem.... Groets en hartelijke dank voor alle bijdragen.
Pagina: 1