[Silent-Cooling] Passive Koelen

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik wil mijn pc wel eens 's nachts draaien nu, maar hij maakt toch best wel een pokkeherrie, gewoon nog te erg om bij te slapen. Mijn pc staat dan ook wel maar 1,5 meter hemelsbreed van mijn oor vandaan als ik op bed lig :O. Ik wil mijn pc uit gaan rusten met wat passive koeling. Mijn huidige situatie is te vinden op:

http://www.gsjosh.yabbsites.com/Site/main/mypc.htm
en pics van na het modden op: http://www.gsjosh.yabbsites.com/Site/main/mypc/modpics.htm

Hij heeft een behoorlijk el-cheapy noisy CPU-koelertje op de P3 1 gHz @ 1,11 gHz. Een standaardfan (geen idee welk merk, AOpen 300 watt voeding). Een GPU koeler van Point of View. Een Antec LEDfan in de blowhole voor. En een vrij stille IBM HDD, die vormt geen probleem.

Die LEDfan die maak ik wel uitschakelbaar binnekort want ik heb temps die laag genoeg zijn voor non-stressed-download-nachten. Maar ik moet toch wel een nieuwe koeling op mijn CPU, heb toch wel het idee dat die een hels kabaal maakt. Nu heb je wel van die prachtige Zalman koelers maar daar zit dan toch weer een fan op. Is er nou echt geen mogelijkheid voor een passive koeling op de CPU? Of moet ik dan zelf een heatpipe maken? Die GPU vormt ook geen probleem, daar koop ik een mooie Zalman voor. Maar dan komen we aan bij de voeding :/. Die heeft wel degerlijk koeling nodig, niet? En Passive koeling wordt wel heel erg moeilijk. Maar wat dan? Iemand ideen? En kan je voeding nou ook nooit op WC aangesloten worden? Scheelt weer heel wat herrie!!

De problemen liggen dus bij:

CPU koeling
Voeding Koeling

Suggesties?

Verwijderd

Het kan heel simpel, je voeding koeling kun je op 7 of 5 volt laten draaien, dat is meer dan voldoende en bijna onhoorbaar. Doe je door even je voeding open te maken en de draadjes van de fan op een molexje aan te sluiten, ipv op het printplaatje van je voeding.!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
okay, dat is wel een goed idee. Zeker weten dat mijn voeding niet meer nodig heeft? En heeft het inzetten van een heel stille fan dan nog nut? Want dan ga ik lekker op 5 volt draaien hoor. Bedankt!

Maar die CPU? Wat daarmee te doen?

Verwijderd

Ik denk dat je een p3 1000 wel kan koelen met een zalman en daarop een fan op 7 of 5 volt, is een kwestie van proberen denk ik.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Met een groot koelblok is een PIII wel te koelen.. Maar er moet wel altijd een luchtstroming langsgaan..
Dus via een grote stille fan de lucht langs de koeler blazen zou al voldoende moeten zijn.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Je zou je p3 kunnen koelen met een heatsink als de Zalman CNPS6000CU (de fan monteer je dan dus gewoon niet) of de Thermalright SLK-800.

Zalman
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/162-189G.JPG

Thermalright
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/425-455G.JPG

De fan v/d voeding kun je op 5/7 volt laten lopen of vervangen door een Papst NGL of N/2GL fan en als je die ook passief wilt koelen dan moet je voor de proSilence gaan. (hier te bestellen: http://www.silentmaxx.de/nt_prosilence_fanless.php)

Afbeeldingslocatie: http://www.silentmaxx.de/pics/prosilence_fanless_master.jpg

Verder is het verstandig een 92 of 120mm Papst fan in je kast te bouwen mocht het in je case te warm worden.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

watercooling is voor jou geen optie? in combinatie met een prosilence fanless voeding zoals hier boven zou dat niet wat voor je zijn? je zou je kast eventueel ook nog met geluid dempende matten bekleden, pax mate van akasa ofzo...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

ik gebruik hier het programma 'speedfan' voor, die schakeld automatisch je proc koeler uit bij een bepaalde temp, deze heb ik zo ingesteld dat hij uitschakeld bij mijn idle temp, nu staat 70% van de tijd de prockoeling uit, 20% staatie op 50% en ongeveer 10% als ik hem echt stes met games oid staatie >50C=100%

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 12:56
verder kun je ook nog geluidsdempende matten gebruiken om de geluiden te dempen.. vooral je hardeschijf enzow zul je hierdoor minder horen

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Wat dacht je van CPU Idle, 's nacht hoeft je pc toch niet zo hard te werken dus kan CPU Idle je proccessor langzamer laten lopen, ik heb een processor die als een XP2800+ draait en die word 19 graden (kamertemp op de grond) hier heb ik een tempgestuurde fan op staan die nu maar 1500rpm draait. en als ie moet werken gaat ie vanzelf harder draaien...
succes

www.laserextreme.nl

Verwijderd

Mijn HD zit in een behuizing van SilentSystems en is absoluut onhoorbaar, enige nadeel is dat ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor 5200rpm schijven, maar ik heb er gewoon een 7200rpm inzitten, zonder enige problemen. Je kunt ze geloof ik bij informatique bestellen.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door zelf een kast te bouwen met waterkoeling met een dusdanig grote radiator dat er geen geforceerde luchtstroom meer nodig was. Een beetje geschikte voeding (afhankelijk van uiterlijk koellichamen) is voor 25,- gemodificeerd tot watergekoelde voeding. En dat heb ik dus gedaan. De enige componenten die je nog hoort zijn de pomp (sicce nova) en de hd's (Baracuda IVs).
Het vervelende is wel dat waterkoeling nou niet bepaald goedkoop is, zelfs niet als je zelf-gefabriceerde onderdelen gebruikt. Aan de andere kant, dat is die passieve voeding waarschijnlijk ook niet...

plaatje voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/voeding_bovenaf_s.jpg

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik denk dat je een p3 1000 wel kan koelen met een zalman en daarop een fan op 7 of 5 volt, is een kwestie van proberen denk ik.
Met een Athlon-1300 werkt de Al-CU Zalman koeler niet goed. Ik zou dus zeker een koperen nemen want anders is het weggegooid geld.

Die volledig passieve voeding is leuk maar krankzinnig duur dus dat is geen oplossing vrees ik.

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een beetje geschikte voeding (afhankelijk van uiterlijk koellichamen) is voor 25,- gemodificeerd tot watergekoelde voeding.
Hoe heb je dat gedaan met het koellichaam waar 220V op staat of waren alle koellichamen geaard bij jouw voeding?

Senile! Senile Oekaki

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wat een goede reply's!! :) Vooral die fanless voeding vind ik toppie! Watercooling vind ik toch iets te drastisch nog, misschien iets voor later. Zallman was al wel bekend bij mij. Heb hun site al even bekeken.

- Wat ik ga doen is een mooie zallman, maar welke? Op mijn CPU, voor da airflow (voor als de CPU te heet wordt) heb ik mijn LEDfan blowhole, maar als backup installeer ik naast mijn CPU nog twee 60mm fans op de daarvoor gemaakt plekken. Deze fans (2x60mm en 1x80mm LED) zet ik op een programma die al hier genoemd was wanneer me proc boven de 45 graden komt.
- Op mijn videokaart zet ik een passieve zallman zodat die ook weer stil is.
- Me HDD heb ik niet zo'n last van, die is vrij stil. Geen matten nodig dus.
- Me voeding Fan zet ik op 5 of 7 volt, dat kan toch wel bij een 300Watt AOpen voedingkje? 5 Volt gaat wel lukken toch? En wat gebeurt er anders? Voor de latere planning staat dan een fanless voeding op me lijstje.

Maar door deze paar ingrepen zal hij toch wel een stukkie stille worden, meer tips anders?

Verwijderd

Ik begrijp je plannen voor al die extra fan's niet zo. Als jij zo'n mooie Zalman op je proc zet koelt dat ding hem met gemak op de laagste stand. Dan hoor je dus echt gewoon helemaal niets.
Voeding op lager voltage zetten zou ik niet doen, zet er lekker zo'n stil Papst fannetje in.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
GsJosh schreef op 22 March 2003 @ 15:07:
Wat een goede reply's!! :) Vooral die fanless voeding vind ik toppie! Watercooling vind ik toch iets te drastisch nog, misschien iets voor later. Zallman was al wel bekend bij mij. Heb hun site al even bekeken.

- Wat ik ga doen is een mooie zallman, maar welke? Op mijn CPU, voor da airflow (voor als de CPU te heet wordt) heb ik mijn LEDfan blowhole, maar als backup installeer ik naast mijn CPU nog twee 60mm fans op de daarvoor gemaakt plekken. Deze fans (2x60mm en 1x80mm LED) zet ik op een programma die al hier genoemd was wanneer me proc boven de 45 graden komt.
- Op mijn videokaart zet ik een passieve zallman zodat die ook weer stil is.
- Me HDD heb ik niet zo'n last van, die is vrij stil. Geen matten nodig dus.
- Me voeding Fan zet ik op 5 of 7 volt, dat kan toch wel bij een 300Watt AOpen voedingkje? 5 Volt gaat wel lukken toch? En wat gebeurt er anders? Voor de latere planning staat dan een fanless voeding op me lijstje.

Maar door deze paar ingrepen zal hij toch wel een stukkie stille worden, meer tips anders?
Ik zou die 2 60mm fans weglaten. Die kleine fans maken immers meer herrie als grote. Ik weet niet of je dat wil en of het kan maar je zou een groot gat kunnen maken in je kast zodat je een 92 of 120mm fan kwijt kunt. (die intake zou ik btw uit laten staan, heeft niet zoveel effect) En als je die fans bij een bepaalde temperatuur aan kunt laten staan (hoe?) dan zou ik dat eerder bij 55 graden doen.

Wat die voeding betreft: ik denk dat 5v wel gaat. Kijk iig een paar keer of ie wel opspint bij dat voltage. (een Papst fan deed dat bij mij dus een keer niet op 5v) Verder moet je er wel rekening mee houden dat die fan vooral bedoelt is om warme lucht uit je kast te halen. Ik ben bang dat als je die fanless voeding neemt (ik heb er zelf ook over nagedacht) dat de lucht bovenin de kast niet wegkan. Dan zou je al gaten in de bovenkant van je case moeten boren oid.

En de Zalman die je moet hebben is absoluut de Zalman CNPS6000CU. Dit is de best presterende Zalman die op je P3 past.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Je moet wel nadenken voor je begint: Ik was eerst begonnen met de voeding fan door een enermax te veranderren. Was minder lawaai, maar nu hoorde ik de cpu cooler meer... Zalman ALCU gekocht, was minder, maar nu hoorde ik de chipset cooler: de fan eraf gesloopt. Nu hoorde ik mijn enermax casefan (op laagste stand) nog.Een gat in pc gedremeld vanboven.
En nu hoor ik nog enkel mijn HD.
Wel een nadeel, idle zijn de temp prima (42°), maar stressed rijkt ie 55°.

Denk gewoon erbij na, dat er veel lawaaimakers zijn in je pc

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00
_bas_ schreef op 21 March 2003 @ 22:14:
[...]
Hoe heb je dat gedaan met het koellichaam waar 220V op staat of waren alle koellichamen geaard bij jouw voeding?
Bij mij waren ze idd geaard.
Pagina: 1