[WC] Hoe temperatuur in leidingen meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil de watertemperatuur in de leidingen gaan meten (pomp uit - CPU in, CPU uit - radiator in, stuk Chipset uit - GPU in, radiator uit - reservoir in), maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Ik heb 2 ideeën:
• 1: een klein sneetje in de leiding maken, en daar een plat (Pt100) sensortje in doen, en dan het gaatje weer dichtkitten/lijmen o.i.d..
Dit is nauwkeurig, maar het heeft invloed op de flow, en het kan gaan lekken.

• 2: een stukje koper (2 aan elkaar gesoldeerde slangpilaren) in de leiding, en daar op de sensor plakken.
Dit is wel waterdicht, maar groot, zwaar en minder nauwkeurig dan direct in de waterstroom meten.

Zijn er nog meer methoden, of zijn dit de 2 meest logische?

-edit-
Met [search=water temperatuur meten] kon ik geen info vinden, misschien suggesties waar ik het wel kan vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Resistor op 20-03-2003 09:42 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

waarom niet in je reservoir een sensor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Anoniem: 31421 schreef op 20 March 2003 @ 09:46:
waarom niet in je reservoir een sensor doen?
Omdat ik dat niet wil weten, ik wil juist alle details weten.

Radiator uit = reservoir.
Ik kan die sensor wel in het reservoir hangen, maar dan schiet het nog niet veel op, omdat ik dan de rest nog niet weet.

Als ik dat ga doen had ik dit topic niet geopend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32156

Ummm, is een T-stukje dan geen uitkomst?

Je kan dan in dat derde stukje slang gewoon een thermometer (whatever) proppen en een beetje subtieler dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Anoniem: 32156 schreef op 20 maart 2003 @ 10:20:
Ummm, is een T-stukje dan geen uitkomst?

Je kan dan in dat derde stukje slang gewoon een thermometer (whatever) proppen en een beetje subtieler dichtmaken.
Hmm, T stuk, en op de aftakking een metalen dopje solderen waar de draad doorheen kan van de sensor.

Dat is een idee, groot en lomp, maar tot nu toe 'the best of both worlds', sensor (half) in de waterstroom, en goed waterdicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
(jarig!)
Lijkt me ook geen goede oplossing, omdat daar het water niet doorheen stroomt..

De eerste oplossing om gewoon een gaatje te maken en goed dicht te lijmen lijkt me toch de meest ideaale oplossing.
Voor de doorstroming hoef je niet zo bang te zijn.. Immers alleen het bovenste gedeelte van de sensor hoeft maar in het water te hangen.
En door goed dicht te lijmen en af te kitten is lekkage makkelijk te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk juist dat dat T-stukje wat beter gaat werken... Maby gewoon de sensor helemaal naar beneden steken tot gewoon in de waterstroom.. dat kan je makkelijker dicht maken als een sneetje in een slang... Slang gaat namelijk toch een beetje bewegen kan een beetje rekken e.d... Dat gaat gegarandeerd lekken... denk ik dan teminste...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
(jarig!)
apen-nootjes schreef op 20 March 2003 @ 11:37:
Slang gaat namelijk toch een beetje bewegen kan een beetje rekken e.d... Dat gaat gegarandeerd lekken... denk ik dan teminste...

Slang wel inderdaad.. Ik ging eigenlijk gewoon uit van een koperen leiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58
Als je in een slang een snee maakt daaat die uitschueren. Je zou dan dus een rond gat moeten maken. Daarom zou je de slangen kunnen doorsnijden en dan een kort plastic buisje met de sensor erin tussen kunnen doen. Dat lijkt me het makkelijkste.
En die sensoren zijn zo klein dat de flow er niet minder van wordt en dus de temp ook niet.

Maar heb je die sensoren al af? Ik wil ook neerdere temps meten, maar wel 1 of 2 displays en een schakelaar om tussen de sensoren te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door bredend op 20-03-2003 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

AirX

Tweak Guru

T stuk is volgens mij het beste... moet je alleen er voor zorgen dat je de sensor met draadje zo ver het T stukje induwd dat hij midden in de waterstroom zit. De rest van het Tstukje (waar de draad van de sensor doorgaat) ffe dichtkitten en je hebt ook geen verminderde airflow :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Je hebt ook koperen t-stukjes.
Gewoon 3 stukjes koper buis daarin lijmen/solderen.
Op 1 soldeer/lijm je nog een eindkap, daar maak je een gaatje in en doe je je tempsensor en dat kit je af.
En op de andere 2 sluit je je slangen aan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 20 March 2003 @ 14:36:
Je hebt ook koperen t-stukjes.
Gewoon 3 stukjes koper buis daarin lijmen/solderen.
Op 1 soldeer/lijm je nog een eindkap, daar maak je een gaatje in en doe je je tempsensor en dat kit je af.
En op de andere 2 sluit je je slangen aan.
:D ik zat al aan koper te denken, maar de rest aan kunsstof. Koperen T-stuk, met 2 slangpilaren in elkaars verlengde, en het dopje met gat op de 3e aansluiting.

Misschien volpompen met kit, er wel voor zorgen dat 'rechtdoor' vrij blijft, en zo voorkom je turbulentie/lucht in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 21:57

TMDevil

Blaat

dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door TMDevil op 20-03-2003 21:51 ]

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 21:57

TMDevil

Blaat

Ik zat eigenlijk aan een T-stuk van kuntstof te denken (niet een Y). Zelf heb ik dit idee ook namelijk en heb al de spullen d'r ook al voor...
ff een plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3349/full.gif

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:31
Is het dan niet het makkelijkst om een plexi t-stukkie te maken, zodat je kan zien tot waar je dichtkit en hoe diep je sensor zit? Lijkt me nl beetje moeilijk met koper. Of is er daar al een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ja, ik zat aan een T-stuk te denken, geen Y.

Ik wilde hem in koper uitvoeren omdat dat een stuk robuuster is dan plastic/plexiglas. (maar ook zwaarder)

Om te voorkomen dat ik de boel dichtkit wil ik 2 'stokjes' met aan het uiteinde de uitsparing voor de sensor, zodat die iets verder in de flow kan steken.

Wat TMDevil dus heeft, maar dan in koper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

dat zwarte is een t-stuk met temp meter :) , die vloeistof is gewoon er uit gedruppelt toen we de temp meter er in deden dus het is geen lek ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DCP_01431111.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 54555 op 20-03-2003 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

zou geen sneetjes in je slange make , wc is een duure hobby dus weet waaraan je begint;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Anoniem: 54555 schreef op 20 March 2003 @ 22:05:
dat zwarte is een t-stuk met temp meter :)
[afbeelding]
Aardige testopstelling.

Ik was van plan een paar flinke transistoren op een koperplaatje te bevestigen, en die wat energie laten verstoken. En zo de koeling te testen.

Stroom x Spanning = vermogen, de stroom is te regelen, dus ook het te verstoken vermogen.

Ach, die plannen die ik heb :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
ik wou het eerst ook al gaan doen, maar uiteindelijk toch geen zin meer in (heb al te veel draden e.d. in m'n kast)
maar mijn idee was: kunstoffen T-stuk, en dan gewoon psies zoals TMDevil het zei:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3349/full.gif

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Resistor schreef op 20 March 2003 @ 22:28:
[...]

Aardige testopstelling.

Ik was van plan een paar flinke transistoren op een koperplaatje te bevestigen, en die wat energie laten verstoken. En zo de koeling te testen.

Stroom x Spanning = vermogen, de stroom is te regelen, dus ook het te verstoken vermogen.

Ach, die plannen die ik heb :z
die plaat werd 150 graden en het water 47 na verwarming (en blok minder.. ) ,met de pomp en de 2 fans op 5 volt :).
1 fan die liep zo'n 20 rpm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-JB- schreef op 20 March 2003 @ 23:12:
ik wou het eerst ook al gaan doen, maar uiteindelijk toch geen zin meer in (heb al te veel draden e.d. in m'n kast)
maar mijn idee was: kunstoffen T-stuk, en dan gewoon psies zoals TMDevil het zei:
[afbeelding]
ik zou die ntc met de punt net in de flow houden dan meet je wat beter, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 11:51

Whuzz

Dodgeball!

Ik heb zelf een temp-sensor permanent in 1 van mijn leidingen zitten. Ik heb ook een T-stukje gepakt, de sensor daar ingestoken, tot ik het kopje net zag verschijnen in het rechte stuk en toen het T-gedeelte helemaal dichtgekit. Works like a charm!

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 20:46
anders koop je een klax flowmeter en dan modificeer je die tot een temp sensor, ook effectief :P

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Tekn0z schreef op 21 maart 2003 @ 17:41:
anders koop je een klax flowmeter en dan modificeer je die tot een temp sensor, ook effectief :P
Hmm, iets buiten budget. Er komen wel flowmeters in (1 per kanaal), maar om die nog eens te modificeren gaat iets te ver.

Pagina: 1