Operation Iraqi Freedom is begonnen..

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Topicstarter
Minder dan twee uur na het verstrijken van het Amerikaanse ultimatum aan Saddam Hussein hebben de Verenigde Staten de aanval op Irak geopend, de Operation Iraqi Freedom. Bij het aanbreken van de ochtend werd Bagdad donderdag getroffen door zeker drie aanvalsgolven met een onbekend aantal kruisraketten.

[bron: nu.nl]

De oorlog is nu dus echt begonnen. Wat vinden jullie ervan? Ondersteunen jullie het nu volledig of is er nog twijfel? ... en word Irak hier uiteindelijk beter van of niet?

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 22:43
Laten we hopen dat er niet teveel onschuldige burgens vallen.... :|
Btw, dit topic lijkt me meer iets voor SG ofzo....

[ Voor 5% gewijzigd door Exar op 20-03-2003 09:45 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik zal nooit oorlog ondersteunen. Geweld is geen oplossing, zelfs al lijkt het dat iemand/een regering naar niets anders luistert. Zoals Tariq Aziz zei in z'n toespraak live @ CNN terwijl werd gedacht dat ie gewond was na een vluchtpoging: "De USA heeft power, maar geen brains, ze snappen niet wat hier aan de hand is".

Helaas heeft de UN z'n functie in deze zaak op een zodanige manier verloren, dat het hele bestaansrecht van de UN in het geding is. Ze zijn bij de UN nu al bezig om te overleggen (natuurlijk) wat er moet gebeuren met Irak na de oorlog.

De USA zal daar minder over na hebben gedacht, en als antwoord op je tweede vraag, ik geef Irak een kleine kans om er uiteindelijk beter van te worden. Beste voorbeeld, Afghanistan. Iets andere situatie, maar zelfde basics. Denk ook eens aan Mogadishu, waar de amerikanen de bevolking wel eens gingen 'helpen' van hun tiran af te komen...

Ik hoop alleen maar dat die oorlog zo gauw mogelijk afgelopen is, that's all. Mijn medeleven is met de Irakezen die er niks aan kunnen doen en maar als 'dom volk' gebruikt worden, vreselijk gewoon. Ik ken niet het hele plaatje natuurlijk, maar zoiets lijkt me gewoon, ..naja ik heb er geen woorden voor sorry :/

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 20-03-2003 09:50 ]

LinkedIn
Instagram

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
notgib schreef op 20 March 2003 @ 09:39:
Minder dan twee uur na het verstrijken van het Amerikaanse ultimatum aan Saddam Hussein hebben de Verenigde Staten de aanval op Irak geopend, de Operation Iraqi Freedom. Bij het aanbreken van de ochtend werd Bagdad donderdag getroffen door zeker drie aanvalsgolven met een onbekend aantal kruisraketten.

[bron: nu.nl]

De oorlog is nu dus echt begonnen. Wat vinden jullie ervan? Ondersteunen jullie het nu volledig of is er nog twijfel? ... en word Irak hier uiteindelijk beter van of niet?
ow jah, Irak wordt er zeker beter van, uiteraard zullen er honderden zoniet duizenden doden vallen, zowel militairen als burgers. Tienduizenden mensen zullen uit Irak vluchten, honger & ziekten met zich mee dragend.

Maar dat is allemaal kortetermijn. Op de langere termijn zal Irak zijn olie kunnen verkopen(waarschijnlijk aan amerikanen voor een vrienden prijsje) om medicijnen, technologie en bouwstoffen te kopen Het land kan daarmee snel en eenvoudig worden opgebouw, de burgers zullen vrij zijn en stemmen op wie ze kunnen, zeggen wat ze willen. Mensen zullen niet meer gemarteld worden.

Persoonlijk ben ik tegen een oorlog, omdat agressie vaak alleen maar agressie uitlokt, en een land binnen vallen om een dictator af te zetten lijkt me ook geen drijfveer(tenzij de VS ook Noord-Korea, Iran, Ivoorkust etc gaat binnen vallen om de mensen te bevrijden)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Ingens
  • Laatst online: 13-01 17:57
Denk niet dat de oorlog de oplossing is. Het beeld dat ze hier scheppen is misschien heel overdreven maar in mindere mate zal het dicht bij de waarheid komen.
http://www.idleworm.com/nws/2002/11/iraq2.shtml

Het enige wat je hiermee bereikt is dat gematige moslim extremisten, extremist worden en de de gematigde moslim een gematigt moslim met ook misschien de eerste extremistische ideeen krijgt. Er zal nu denk ik misschien wel weer een soort religieuze oorlog komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ingens op 20-03-2003 10:04 ]

An eye for an eye makes the whole world blind.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het grootste gevaar is volgens mij dat er nu een kettingreactie ontstaat. Israël heeft flink wat te verduren gehad van de scuds van Irak in de eerste Golfoorlog, ook al hadden die een conventionele lading. Israël heeft nucleaire/chemische wapens, of iig de mogelijkheid tot het produceren ervan. Gezien de aggresiviteit die ze ook in eigen land tentoon spreiden, vrees ik met grote vrezen dat ze die ook wel eens kunnen aanwenden om terug te slaan naar Irak als er weer eens een Scud aan komt zeilen.

Als dat dan fout gaat (Israël schiet per ongeluk op, noem es wat, Iran) dan gaat iedereen met elkaar in de clinch liggen. Want er zijn zoveel landen die het niet echt op elkaar hebben daar in de regio, ook al is het overgrote gedeelte moslim. Denk aan bv. Egypte, Libanon, en Syrië, en eerder genoemd Iran. Ik krijg de kriebels als ik denk aan het idee van 'de lont in het kruidvat'....

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik hoop op een "best case scenario": Oorlog duurt slechts een week en daarna komt er snel een democratische regering dat ook echt een draagvlak heeft bij de bevolking.

Maar ik vrees voor een "worst case scenario": Oorlog duurt ontzettend lang, we zien beelden op TV van gedode moeders en kinderen. Massale aanslagen in heel de wereld. Islamieten worden nergens meer toegelaten in vrees van aanslagen het midden-oosten verenigt zich als een extremistisch front tegen de westerse wereld. Europa is verdeeld over welke kant ze moeten kiezen, ze besluiten geen kant te kiezen, maar krijgen ook direct te maken met deze derde wereldoorlog waarin er niet duidelijk meer twee kanten zijn.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Dat is idd wel een "worst case scenario" zoals jij die schetst. Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het is ook niet in een week afgelopen, maar tot een derde wereld oorlog zal het niet zo snel komen op dit moment.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Dit is een topic voor NSTM, en aangezien er vaar al eentje staat, [rml][ Irak] Irak wordt aangevallen...[/rml], gaat deze dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.