access sql vraagje

Pagina: 1
Acties:

• FiReCRoW
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 17:36

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
ik probeer deze regel in access te krijgen
select voornaam||' '||achternaam naam from personen;
maar het wil niet echt werken ..
wat is de juiste manier om dit in een access query te zetten?

Expr1: (select [voornaam]||' '|| [achternaam] [Naam] from personen)

ik had verwacht dat het zo wel zou werken .. maar dat doet het dus niet .. iemand enig idee hoe het wel moet?

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 14:13
Je wilt als resultaat de voornaam en achternaam gescheiden door een spatie krijgen?
In access moet je dan ipv. die dubbelle pipe een & gebruiken.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:50

Boss

+1 Overgewaardeerd

dus Expr1: (select [voornaam] & ' ' & [achternaam] & ' ' & [Naam] from personen)

Dat [achternaam] [Naam] zal wel niets opleveren.

Kijk trouwens uit met het veld [Naam] en noem het anders. Een nederlandse versie van Access zal 'handig' doen en [Naam] automatisch voor jou veranderen in het gereserveerde woord [Name]. En dan klopt je query niet meer.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
dus zo bedoel je?

Expr1: (select [voornaam]&' '&[achternaam] [naam] from personen)

heb ik geprobeerd .. maar werkt niet :( nogsteeds syntax error

• Againzender
Boss schreef op 20 maart 2003 @ 09:56:
dus Expr1: (select [voornaam] & ' ' & [achternaam] & ' ' & [Naam] from personen)

Dat [achternaam] [Naam] zal wel niets opleveren.

Kijk trouwens uit met het veld [Naam] en noem het anders. Een nederlandse versie van Access zal 'handig' doen en [Naam] automatisch voor jou veranderen in het gereserveerde woord [Name]. En dan klopt je query niet meer.
Hm, had ik inderdaad wel even kunnen uittikken. Is [Naam] trouwens een veldnaam, of is het bedoelt als label? In dat laatste geval moet het dan worden:

Expr1: (select [voornaam] & ' ' & [achternaam] AS Naam from personen)

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
[voornaam]&' '&[achternaam] [naam] zou toch op moeten leveren dat ie voornaam en achternaam samen zet onder de kolomnaam "naam"

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
ah .. dat werkte dus inderdaad met extra &' '& bij naam .. maar... dan komt ie met het bericht at most one record can be returned .. dat leest mij niet goed in de ogen

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
of ik "as naam" of gewoon "naam" gebruik maakt niet uit voor de uitkomst van de query

deze namen zijn trouwes alleen maar even korte namen om het probleem duidelijk te kunnen maken .. in mijn "echte" database gebruik ik andere namen

[ Voor 53% gewijzigd door FiReCRoW op 20-03-2003 10:16 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:04

Korakal

Up up up!

Againzender schreef op 20 maart 2003 @ 10:05:
[...]

Hm, had ik inderdaad wel even kunnen uittikken. Is [Naam] trouwens een veldnaam, of is het bedoelt als label? In dat laatste geval moet het dan worden:

Expr1: (select [voornaam] & ' ' & [achternaam] AS Naam from personen)
Volgens mij ben je nu 2 dingen aan het mixen...

in SQL:
SELECT [voornaam] & " " & [achternaam] AS Naam
FROM TABLE;

óf

in Access databuild:
Naam: [voornaam] & " " & [achternaam]

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
ahhhhhhh : )

dit werkt .. hartstikke bedankt
misschien was ik niet zo duidelijk in mijn vraagstelling maar het is er toch uit gekomen :)

• Againzender
Korakal schreef op 20 maart 2003 @ 10:15:
[...]

Volgens mij ben je nu 2 dingen aan het mixen...
Je hebt gelijk! Avond voetbal kijken word ik niet helderder van 8)7
Dat verklaart die foutmelding dus.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:04

Korakal

Up up up!

FiReCRoW schreef op 20 maart 2003 @ 10:19:
ahhhhhhh : )

dit werkt .. hartstikke bedankt
misschien was ik niet zo duidelijk in mijn vraagstelling maar het is er toch uit gekomen :)
Mocht je trouwens nog eens zoiets willen doen... als je rechtsklikt op een Query veld kun je 'build' of 'opbouwen' kiezen; je kunt dan heel simpel zoiets opbouwen zonder te hoeven typen, gewoon de betreffende velden en koppelingen (zoals spaties in dit geval) toevoegen :Y)

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Topicstarter
Mocht je trouwens nog eens zoiets willen doen... als je rechtsklikt op een Query veld kun je 'build' of 'opbouwen' kiezen; je kunt dan heel simpel zoiets opbouwen zonder te hoeven typen, gewoon de betreffende velden en koppelingen (zoals spaties in dit geval) toevoegen
dat had ik ook al geprobeerd .. maar op de een of andere manier is dat alleen maar ingewikkelder dan typen :) kwam er iig niet uit .. die Naam: kon ik niet bedenken en in opbouwen stond daar ook niet iets voor .. en in de help is al helemaal niets te vinden :/

hoe dan ook .. ik kan door naar m'n volgende probleem :) kijken of ik daar wel uit kom .. anders zien jullie vanavond of morgen wel weer een topic verschijnen over hoe ik een formulier drukknop kan maken met een invulveld erbij en dat er dan een query wordt uitgevoerd op dat ingevulde woord : ))
Pagina: 1