Toon posts:

Gigabyte GA-8INXP temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de trotse bezitter van het Granite Bay mobo van Gigabyte.
Ben opzich zeer te spreken over dit moederbord, alleen de temp sensors lijken niet goed te werken.

In Speedfan zie ik drie verschillende temperaturen:
één staat altijd op -55
één staat altijd op 25
en de ander is duidelijk mij processor

Ten eerste vind ik het heel irritant dat ik de temp van mijn chipset en case niet kan zien. Ik kan op de site echter ook niet zien of ze wel beweren dat deze er in zitten. Kan ik hier nu iets mee? Ik bedoel garantie ofzo?

Vervolgens geeft de CPU volgens mij een te hoge temp aan:
iddle 39
stressed 60

Proc: P4 2.4B Welliswaar zwaar overgeclockt (168Mhz FSB) maar wel op standaard vcore. Met 133 FSB komt stressed tot 55 graden.

Verder heb ik vier casefans, alles in een chieftec tower.

Eerst gewoon de standaard thermalpad gebruikt, nu zit er een dun laagje pasta op. Heatsink voelt overigens totaal niet heet aan.

Iemand tips of ervaringen met dit mobo?

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 16:30
Ik heb zelf een Gigabyte 8IEXP en daar hetzelfde probleem. Volgensmij zit er ook maar een sensor op die te bereiken is. Want als je easytune 4 gebruikt zie je ook alleen de temp van de processor. Ook met het SIV programma zie je ook alleen maar de CPUA. Wel kan je 3 fans zien hoe hard ze draaien.

Dus ik denk echt dat je alleen de temp van je CPU kan aflezen. Ook ik heb een vrij hoge temperatuur volgens het mainboard. Normaal 47 en stressed ook rond de 60 graden. En ik heb maar een P4-2gig en niet overgeklokt. Ik heb er nu een superpanel (w-force) van nexus erbij en daar kan ik mooi de temps op zien. Die zijn vrij normaal. Heb een Zalman 5700D-cu als koeler en die is totaal niet warm. Is maar max 30 graden en dan staat de fan helemaal op zijn laagste stand (1500rpm).

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

System Specs - Homepage

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Ik heb een gigabyte 8PE667ultra.. en ik heb het zelfde probleem... bij blijft case-temp ook op 25 of 26 graden steken.. maar dat van je heatsink lijkt me juist niet goed... hij moet wel warmer worden.. ik heb zelf een Alpha heatsink.. en die word met benchmarken echt wel warm.. momenteel ... heb ik 159x19 op 1,750 Vcore.. en bij mij is het 41 graden idle en rond 60 graden stressed.. dus dat van jou lijkt mij te hoog..

Verwijderd

Topicstarter
Erg bijzonder dat het "six dual miracle" dan maar één sensor heeft :(
En pietvs: Moet je met zo'n panel nog allemaal temperatuur sensors overal aanbrengen, en hoe betrouwbaar is dit?

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-07 15:44

jjwa

CZ3 tentmuis

bij mij draait hij Idle @ ca. 40 graden, stressed iets boven de 50 op default speed, en als hij gestressed en geOC'ed (fsb@ ca. 160) is komt hij zelfs boven de 60 graden, waar ik dus niet zo heel blij mee ben :(

Wat is bij jullie btw het voltage dat jullie jezelf als grens hebben gesteld om te voorkomen dat je processor overlijdt aan dat Sudden Northwood Death Syndrome oid...?

Verwijderd

Topicstarter
Las ook op andere forums al de cpu tempsensor van dit mobo gewoon te hoog aangaf.
Ben inmiddels overgestapt naar watercooling maar haal nu wel "normale" temps:
Ongeveer 27 graden idle en 36 graden stressed. Ben nu dus ongeveer 24 graden omlaag gegaan.

Dit is dus geen kick, maar meer om aan te geven dat het misschien iets anders is dan de tempsensor. Op de een of andere manier sluit die Intel retail cooler niet echt lekker aan ofzo? Misschien nuttige info voor anderen..

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

mijn CPU is een revisie B.. dus heb geen last van SNDS ... maar bij mij draait alles op 5 volt.. dus met een flinke verhoging van de Vcore wordt het allemaal wat warmer..

Hoewel zo een Temp Sensor voor de case lijkt mij ook wel geschikt..

• D-FENCE
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat probleem met de 8INXP had ik ook, maar na een bios update van F3 naar F4 waren temps wat nauwkeuriger.
BTW als je de biosupdate doet, zal je toch zie dat hij F3 aangeeft met een recentere datum, (wat kleine fixjes)

Mijn temps zijn nu Idle 36 en gestressed 42 wel met een swiftech MCX4000 en een Deltafan op 2900 rpm (max 4800 rpm) met een FSB van 165.

Heeft er iemand al geprobeerd MBM te installeren???
Bij mij begint 't dan te piepen terwijl me temps gelijk blijven en voltage ok lijkt!!!

• D-FENCE
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niemand mainboardmonitor geprobeerd op de Gigabyte 8INXP???

Verwijderd

Topicstarter
jawel, kan wel. Ik ken de hele procedure niet meer uit mijn hoofd, maar je moet even kijken in de mbm help. Daar staat in hoe je dat oplost. Een kwestie van het veranderen van een setting.
Pagina: 1