[Advies] PC aangesloten op receiver, wat nu kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb het volgende:

PC hardware:
  • SB Live! 5.1
  • Creative Inspire 5300
Audio hardware:
  • Onkyo TX-SV545 A/V receiver
  • Eltax Concept 200 speakers (jaja, de Aldiversie :+)
Momenteel heb ik de 5300 op de Live aangesloten, en het frontsignaal gesplitst. Het andere frontsignaal gaat naar de receiver, dus ik heb een 5.1 setje met dubbele frontspeakers zeg maar.

Ik kan nu twee kanten op:
  1. ik breid de PC-kant uit met bijv. een Logitech Z-680 set ter vervanging van de Inspire 5300, of
  2. ik geef de 5300 aan mijn broertje en koop twee rearspeakers en een frontspeaker voor de receiver.
Argumenten voor hifi uitbreiding
De echte hifigekken zijn altijd lyrisch over hifiapparatuur en sceptisch tegenover PC-apparatuur, dus vraag ik me af of het kopen van 3 hifispeakers (en evt. een subwoofer) meerwaarde heeft ten opzichte van bijv. het Logitech Z-680 setje. En ga even niet emmeren over die Aldispeakers, want ik ben er best tevreden mee... :) Ga er net vanuit dat ik Tannoy, Mission of B&W spul ga kopen, maar "het betere budgetspul". Niet veel geld uitgeven, maar toch geluid dat je kan kwalificeren als "prima" (als je B&W en consorten even gelijkstelt aan "supergeil").

Argumenten voor PC-uitbreiding
Is dat ik die Z-680 digitaal aan kan sluiten op de PC en dat die set zelf Dolby Digital kan decoderen. De Onkyo receiver kan "slechts" Dolby Prologic aan. Nu ben ik normaalgesproken niet zo gevoelig voor krachttermen, maar in de FAQ las ik dit (over DTS): "Het verschil is er zeker, maar niet zo overweldigend als het verschil tussen Dolby Prologic en Dolby Digital."
Dus nu baal ik eigenlijk dat ik met een Prologic receiver zit. Weliswaar kocht ik het ding OORSPRONKELIJK om gewoon voor stereo te gebruiken, maar deze kon ik goedkoop op de kop tikken en ik dacht "ach misschien ooit eens.."

Wat moet ik hier nou mee? Ik vind het geluid van de frontspeakers (op de Onkyo) lekker diep en vol, en ben benieuwd hoe het zou klinken als ik een volledige 'echte' set zou hebben. Toch lees ik veel lovende dingen over dat Logitech setje...

Ik heb niet echt een idee over wat ik eraan wil uitgeven...

<newbie>
En mocht ik kiezen voor de hifiuitbreiding, hoe sluit ik dat aan? Moet ik dan in de SB Live controlpanel "digital output only" aanvinken? Maar dan geeft hij Dolby Digital output en dat kan die receiver niet lezen (toch?). Ik heb er nu een jack-tulp kabeltje tussen, moet dat met een andere kabel ofzo? Want nu hoor ik dus nix als ik die receiver op de digitale uitgang aansluit...
</newbie>

[ Voor 11% gewijzigd door Captain Pervert op 20-03-2003 03:50 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Hmmm, Logitech setje is bijna 400 euro... Als je je best doet, kan je voor dat bedrag ook wel een Dolby Digital receiver aanschaffen + center/ rear speakers. Niet state-of-the-art uiteraard, maar voor dat geld (of iets meer) is er best leuk spul te krijgen. Persoonlijk zou ik voor hifi uitbreiding gaan.

Jij hebt dan veel meer aansluitmogelijkheden (video, TV whatever). Zoek een goede receiver uit met digitale ingangen en je kan de digitale output van je Live kaartje gebruiken

• Captain Pervert
Nu nog even een vraag:

Stel ik heb op die Dolby Prologic receiver een complete speakerset (5 speakers en evt subwoofer). Hoe moet ik dat dan aansluiten op mijn SB Live, met welke instellingen en kabels? Ik zou namelijk niet weten hoe :?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Dat doe je met 1 kabel, afhankelijk van de aansluitingen op je receiver en kaartje een coaxkabel of een optisch kabeltje.

Overigens is het niet zo dat als je digital output aanzet, dat je kaart dan automatisch DD signaal uitstuurt. Dat is nog een aanvullende optie zeg maar. Je kunt ook perfect 2-kanaals stereo geluid digitaal laten uitsturen.

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Als ik het zo lees op internet (niet zo heel veel over te vinden) heeft die Onkyo van jou 5.1 analoge ingangen. Dat wil zeggen 6 tulpljes in aan de achterkant en dat is mooi want dan is ie "Dolby Digital ready" en kan je dus toch Dolby Digital geluid krijgen.

Als dat zo is lijkt me dit het handigst:
(budget dus blijkbaar 400 euro)

sluit je sb live door middel van 3 minijack-naar-tulp-kabeltjes aan op de analoge 5.1 ingang van je receiver. Zet je SB live op Dolby Digital Decoding via analoog.

koop er twee nieuwe fronts en een eventueel een center bij, (aldi speakers naar achter ofzo). Center is niet helemaal nodig meteen, misschien is het wel verstandiger het geld uit te geven aan goede fronts.
voor 400 euro kan je best mooie speakers kopen zoals:
MISSION M73 176 euro per stuk
Tannoy MX3 189 euro per stuk
zelfs B&W 602 zijn maar net bopven budget:
B&W DM-602S3 225 euro per stuk

bovendien maak je dan ook nog je broertje blij.

[ Voor 9% gewijzigd door twopack op 30-03-2003 22:30 ]

specs

• Captain Pervert
Klopt helemaal, ik was die hele 6 ingangen vergeten.
Thanks, ook voor de speakersuggestie.

:thumbs up:

Pagina: 1