Toon posts:

i82443LX met PC100 SDRAM - gaat dat goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag lieve schatjes van me,

ik kan voor een prikkie een partijtje van 10x i82443LX (Biostar M6TLD) mobootjes opkopen en daarbij voor een prikkie Intel Pentium II 233 MHz en 300 MHz (alles is 5 euro per stuk...).
Nu wil het toeval dat ik hier een hele lading PC100 en PC133 168p SDRAMmetjes heb liggen (32MB, 64MB, 128MB), en een heleboel kleine schijfjes en dat maakt in mijn ogen samen met een stapel RTL8139's en een boel Linux een leuke berg systemen/routers.

De betreffende BioStar M6TLD heeft SDRAM-sloten, maar het valt me verder op dat de LX-chipset nogal verouderd lijkt te zijn, zelfs voor P2-standaarden. Wat ik bedoel is: Processors van 233 MHz - 333 MHz toegestaan (dus max. busfreq = 66 MHz), support voor EDO 3.3v en SDRAM 3.3v, ISA-slots, enz.
Nu kan ik mij herinneren dat mijn router (iPentium 166 MMX S7, AOpen AP5VM mobo) nogal weigerde toen ik daar op eenvoudige wijze even 64MB in wilde prikken; mijn SDRAM paste (uiteraard), 3.3v werd ook ondersteund, maar toen ik het ding aanzette kreeg ik de melding dat ik 16.384 KB geheugen had! met 128MB idem dito, dat werd 32.768 KB... Mijn conclusie: oudere chipsets willen niet met nieuwe SDRAM's. Ik heb in dit geval niet de mogelijkheid eerst even te testen voor ik aanschaf, kan er ook alleen 10 aanschaffen.

Mijn vraag: Kan iemand me precies uitleggen hoe dit komt (kon op i-net niet veel zinnigs vinden en de manuals brengen me ook weinig duidelijks..), en heeft de Biostar M6TLD hier ook last van?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op de Technische PMG FAQ kun je vinden hoeveel/welk geheugen je maximaal op je mobo kunt plaatsen :)

Je hebt dus een plankje met de 440LX chipset; uit het chipset overzicht volgt dat de 440LX officieel maximaal 64Mbit geheugen ondersteunt. Maar er zijn mensen (waaronder Abbadon :) ) dat 128Mbit geheugen op een LX plankje werkend heeft gekregen, hoewel Intel dat nérgens heeft gedocumenteerd. Misschien geldt hier hetzelfde als bij de 440BX: alleen de laatste revisies ondersteunen 128Mbit.

Volgens het tabelletje in de PMG FAQ kunnen de volgende reepjes op de 440LX:
- 64Mbit 4Mx16 reepje met 4 chips = totaal 32MB (singlesided)
- 64MBit 8Mx8 reepje met 8 chips = totaal 64MB (singlesided)
- 64Mbit 8Mx8 reepje met 16 chips = totaal 128MB (doublesided)

Als je mazzel hebt, kunnen de volgende reepjes ook nog op jouw 440LX plankje:
- 128MBit 8Mx16 reepje met 4 chips = totaal 32MB (singlesided)
- 128Mbit 16Mx8 reepje met 8 chips = totaal 128MB (singlesided)
- 128Mbit 16Mx8 reepje met 16 chips = totaal 256MB (doublesided)

De 440LX ondersteunt in totaal maximaal 8 banken geheugen (dus bijvoorbeeld maximaal 8 singlesided reepjes of 4 doublesided reepjes). De LX ondersteunt officieel in totaal maximaal 512MB SDR werkgeheugen, maar dit kán meer zijn. Intel is hier niet echt duidelijk over geweest. Abbadon heeft eens driemaal 256MB 128Mbit 16Mx8 doublesided reepje op een LX plankje met succes geprikt. Zie ook dit topic Asus P2L97 (i440LX) geheugenuitbreiding: info gevraagd :)

Wanneer we als voorbeeld een 440LX plankje nemen dat écht niet meer dan 64Mbit geheugen ondersteunt, dan worden 128Mbit reepjes voor de helft gezien en 256Mbit reepjes slechts als kwart.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 20-03-2003 08:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm,

als ik het hele verhaal goed begrijp kan ik mijn 32/64MB modules dus zonder problemen gebruiken en wordt het bij 128MB moeilijk. Ook ga ik dus moeilijkheden krijgen als ik later nog wat extra geheugen zou willen bijprikken...
Weet je trouwens toevallig ook of een M6TLD met 64MB, een simpele videokaart, 2 netwerkkaartjes en een kleine HDD wil draaien van een 54W-voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, ik zit ff op The BalusC-Server te kijken Balus,

leuke raamdecoratie heb je daar, die moederbordjes - ik wil je mijn allereerste x86 moederbordje nog wel ff sturen? Dan is ie nog wat completer :-) Het is een Soyo-mobo met een i80486SX op 25 MHz en 8x 1 MB geheugen :-P