Huge database & robots, but what about efficientie?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ok, :) na even wat gegoogled en gesearched op got ben ik er toch niet helemaal uit gekomen.. dan even de vraag hier (of hoort deze in ? )
Ik heb nu zo een 2000 spullekes verzameld voor 1 gedeelte van de site..

Voorheen had ik een index van de gitaartabs(de spullekes) op 1 pagina die dan door de zoekmachine ook zo werden gevonden. Dat kon opzich wel aangezien het er een stuk of 200 waren.. bij 600 begon de laadtijd van de pagina me te irriteren. Nu toch bezig met de site te vernieuwen, dus gelijk maar wat meer efficientie.

Nu komt mijn "probleem" :

Deze tabs brachten mij ongeveer 80% van alle bezoekers op (directe hits naar de index url). Nu heb ik weinig zin dus om 2000 (groeiend) te laten parsen in 1 index file 8)7 .

Ik heb aan 2 systemen gedacht eigenlijk.

1. Ik maak voor iedere letter(en cijfers totaal) een aparte index pagina zodat ik zo een 27 pagina's krijg.. (lekker voor je ruimte )

2. Ik maak 1 pagina waar alles onderverdeeld is, maar alleen de index pagina te zien waarmee hij op 0 t/m 9 (1e letters/cijfers) indexeert. Bij het posten van het nieuws laat ik het bijschrijven in een .php bestand met bovenaan een javascript om te auto_refereren naar de tabindex pagina.

Toch denk ik dat 1 wat efficienter omgaat.
Heeft iemand een beter idee of op en aanmerkingen??

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Aangezien je correcte zinnen hebt getypt, ben je waarschijnlijk niet dronken geweest toen je deze posting maakte, maar toch kan ik er geen touw aan vastknopen.
  1. Waar hebben we het over? Heb je een online shop die 'gitaartabs' verkoopt :??
  2. Dat kon opzich wel aangezien het er een stuk of 200 waren.. bij 600 begon de laadtijd van de pagina me te irriteren.
    Hoeveel 'spullekes' heb je nu in je database, 200, 600, 2000?
  3. Deze tabs brachten mij ongeveer 80% van alle bezoekers op (directe hits naar de index url).
    Wat bedoel je hiermee?
  4. Ik heb aan 2 systemen gedacht eigenlijk.
    Waar hebben we het over, beginletters van spullekes, beginletters van gitaartabs, klanten, bezoekers, ...?
  5. Toch denk ik dat 1 wat efficienter omgaat.
    Omgaat met wat? Geheugengebruik, schijfruimte, gebruikersvriendelijkheid?
Misschien ben ik nogal dom, maar jouw posting is totaal abracadabra voor mij. Geen alcohol, maar was je misschien aan de LSD ;)?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Als ik het goed begrijp staan al die gitaartabs geindexeerd op 1 grote pagina. En een verzameling van 2000 linkjes vindt hij wat groot, en nu wil hij daar dus verbetering in aanbrengen :)

correct me if i'm wrong trouwens

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
tomatoman schreef op 20 March 2003 @ 14:08:
Aangezien je correcte zinnen hebt getypt, ben je waarschijnlijk niet dronken geweest toen je deze posting maakte, maar toch kan ik er geen touw aan vastknopen.
whaha :D nee..dat noem ik gewoon een persoonlijk probleem. :Y) Ik kan dat soort dingen klote uitleggen gewoon :{
  1. Waar hebben we het over? Heb je een online shop die 'gitaartabs' verkoopt :??
    Gitaartabs is een soort internet bladmuziek, dat wordt niet verkocht :) kan men opvragen(zijn .txt bestandjes)
  2. [...]
    Hoeveel 'spullekes' heb je nu in je database, 200, 600, 2000?
    eerste zin : 2000 (edit : ok 2e! :P )
  3. [...]
    Wat bedoel je hiermee?
    80% van de bezoekers (die ik kon meten met stats) kwamen af door de lijst (index)met gitaartabs(via zoekmachines).. leuke bezoeker trekker dus :Y)
  4. [...] Waar hebben we het over, beginletters van spullekes, beginletters van gitaartabs, klanten, bezoekers, ...? [b]Ik heb et hier over de gitaartabs met de vraag hoe ik ze nou het beste kan laten indexeren (op aparte alfabet pagina's of 1 gehele pagina etc)
  5. [...]
    Omgaat met wat? Geheugengebruik, schijfruimte, gebruikersvriendelijkheid?
Omgaan EN "met gebruikersvriendelijkheid (zodat de user gelijk komt waar die moet komen" EN "goeie indexing op zoekmachines, waarbij de server niet de hele tijd maar 2000 berichten moet parsen als een user maar 1 tab zoekt :D"

Misschien ben ik nogal dom, maar jouw posting is totaal abracadabra voor mij. Geen alcohol, maar was je misschien aan de LSD ;)?
^^ nah.. that's just me |:(

edit : Heel goed Pelle :Y) (heb ze er nu maar ff tijdelijk afgehaald om rustig te kunnen testen :X )

[ Voor 11% gewijzigd door gitaarwerk op 20-03-2003 15:01 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

tomatoman schreef op 20 March 2003 @ 14:08:
maar was je misschien aan de LSD ;)?

als ie LSD heeft gebruikt vind ik het knap dat ie zulke volzinnen geschreven heeft :+ Ik kom in spreektaal dan niet eens verder dan 5 woorden per zin :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

.oisyn schreef op 20 maart 2003 @ 14:54:
als ie LSD heeft gebruikt vind ik het knap dat ie zulke volzinnen geschreven heeft :+ Ik kom in spreektaal dan niet eens verder dan 5 woorden per zin :P
Opschepper :P ;)

Ik begrijp je niet helemaal maar ik ga het proberen...

Je hebt nu 1 index.php, bezoekers komen daarop terecht en krijgen een lijst van 2000+ beschikbare tabs te zien (links om die tab te downloaden)?
Dan zou je kunnen beginnen met een enkel, zoals je al zegt, 0-9 en 1 t/m z te tonen. Die verwijs je naar index.php?blah=a (b, c, etc).
In index.php vang je af of blah meegegeven is en zo ja, toon je enkel de tabs die beginnen met die betreffende letter/cijfer. Als er per letter nog steeds een hoop zijn (tjah, wat is een hoop, 25 of 50 of zo, je kunt ook random iets doen ;)), kun je die weer onder verdelen in pagina's. En om dan naar een volgende pagina te gaan, kun je een link maken a la index.php?blah=a&pag=2 (of 3, 4, etc....).

Kom ik in de richting wat je bedoelt, of heb ik LSD nodig? (:P)

Exact expert nodig?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
haha.. neej, kijk dat is het em nou juist.,.
want een google (of andere zoekmachine) zou dus alleen nu alleen "index.php?blah=a&pag=2" indexeren .. dus in zoekmachines zou nu alleen alles met een A in komen..
de onderscheid in letters komt er zowieso,.. maar HOE dat aan te pakken zodat de zoekmachine alles indexeert (robots.txt bepaald alleen wat er niet te zien is)

dat is dus het probleem ;) Ik heb beide systemen (Alles in op 1 pagina, of 1 pagina die alles al onderverdeeld zoals jij zegt Crazy D .. maar dan indexeert ie niet meer goed :X )

[ Voor 20% gewijzigd door gitaarwerk op 20-03-2003 15:55 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Waarom parse je niet bijvoorbeeld een keer per dag die pagina en sla je die gewoon op als HTML documentje oid? Dan heb je niet 2000 db aanroepen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
djluc schreef op 20 March 2003 @ 15:58:
Waarom parse je niet bijvoorbeeld een keer per dag die pagina en sla je die gewoon op als HTML documentje oid? Dan heb je niet 2000 db aanroepen.
daar heb ik dus aan zitten denken..
maar dan komt de usability / klantvriendelijkheid om de hoek kijken

de user ziet dat in google : user klikt : user ziet alleen maar tabs (net als die rot woordenboeken online ofzow :X ) user gaat weg

wellicht.. een heel gek idee, amar niet zo gek als het kan.

Is er een mogelijkheid om de query van de zoekmachine te pakken te krijgen en weten waarop de user heeft gezocht zodat je die met behulp van een script kan gebruiken om dan de user gelijk te redirecten naar de juiste tab?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Gitaarwerk schreef op 20 March 2003 @ 16:01:
...
Is er een mogelijkheid om de query van de zoekmachine te pakken te krijgen en weten waarop de user heeft gezocht zodat je die met behulp van een script kan gebruiken om dan de user gelijk te redirecten naar de juiste tab?
Ja. Lees $_SERVER['REFERER'] uit en je weet op welke pagina de bezoeker de link heeft aangeklikt. Parse de querystring van die pagina (dus bij google het q=... gedeelte) en je hebt de zoektermen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Limhes schreef op 20 March 2003 @ 16:07:
[...]

Ja. Lees $_SERVER['REFERER'] uit en je weet op welke pagina de bezoeker de link heeft aangeklikt. Parse de querystring van die pagina (dus bij google het q=... gedeelte) en je hebt de zoektermen.
ik zou vanavond er eens in gaan verdiepen..
ik zal dan wel weer denk ik verschillende (grotere) zoekmachines moeten gaan onderverdelen..maar dat komt wel.. :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij indexeren veel zoekmachines tegenwoordig ook url's a la index.php?iets=a&ietsanders=b. Ik kom via google iig vaak zat pagina's tegen met dat soort url's.
En anders kun je nog kijken of je met multiviews url's zoals hier ook worden gebruikt kunt maken, zodat je index.php/a , index.php/b, etc krijgt.
En dan is het afhankelijk van welke woorden er geindexeerd zijn, en waar de zoeker op zoekt, of google opkomt met het resultaat index.php/a of index.php/b

't Is natuurlijk wel cool om de zoekopdracht van google uit te lezen en aan de hand daarvan te gokken wat de gebruiker wil zien :)
Maar ik denk dat als de navigatie heel duidelijk is, een keertje klikken niet erg is. Als ik een ondertitel zoek, en ik kom op een bepaalde site uit, maar niet direct bij de ondertitel die ik specifiek zoek, maar er staat wel duidelijk een alfabet (of een lijst met ondertitels van films die beginnen met de letter die ik zoek), ben je wel heel debiel als je het dan niet kunt vinden ;)

Exact expert nodig?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Crazy D schreef op 20 March 2003 @ 16:51:
ben je wel heel debiel als je het dan niet kunt vinden ;)
daar zijn er toch nog teveel van :7

iig op mijn site zelf komt wel een zoekmachine (news, tabs, forum, reviews en articles :) )
anyway.. zijn er recente artiekelen over accesability & usability geschreven??
heb ik tenminste wat te doen zolang er lessen uitvallen op school 8)7

Pagina: 1