Toon posts:

GF4 en een 80 mm fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer zo langzaam aan mijn case zo stil mogelijk te krijgen. Op dit moment zijn HD's, case fans en de CPU koeler al vervangen.
Ik moet nu nog van het geruis van mijn Maxtor schijf af en die van de Ti4200 koeler.

Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om een 80 mm papst fan onder de Ti4200 te hangen en daarmee de standaard koeler te vervangen (die sloop ik er dus af).

Iemand ervaring ermee? Ik zit te denken aan een 2500 rpm fan die ik ook voor mijn case heb en waar ik zeer tevreden over ben.
Waar meot je bijvoorbeeld rekening mee houden? Zoals hoeveelheid luchtverplaatsing per minuut?

bedankt alvast

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe ga je die op de heatsink vastmaken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Juup schreef op 20 maart 2003 @ 00:17:
Hoe ga je die op de heatsink vastmaken?
Tweaken lijkt me het juiste woord :Y)

I love watercooling

Verwijderd

Topicstarter
og... ik kan wel een draadstalen frame buigen op mijn werk die om de kaart loopt en anders maak ik een houder die vanaf de PCI slots loopt (zoals zalman dat doet met de waaier koeler). Dat moet niet echt iets zijn waar een beetje knutselboer wakker van ligt

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/80As-3.gif

Wat dagt je van dit ding helemaal geen lawaai. :)

linkje

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:16
Is inderdaad vrij simpel, heb zelf nog eens een metalen beugel vanaf de zijkant van m'n kast voor m'n P3 gebogen met een 80mm delta erop gemonteerd. Qua herrie een enorme verslechtering, maar hij werd wel mooi 20 graadjes koeler :D

Alleen fannetje eraf slopen en die 80mm er op max een paar centimeter onderbouwen is wel voldoende schat ik zo in (een Ti4200 is tenslotte ook niet het allerwarmste beestje). Ik neem tenminste aan dat je die 80mm niet op volle toeren laat draaien?

En je kan het ook simpel berekenen: kijk wat dat fannetje nu aan CFM verplaatst (specs op internet zoeken bijv) en vergelijk dat met die 80mm. Natuurlijk zit'ie er dan niet optimaal op zodat je een marge van 20 a 30% ofzo moet aanhouden aan overcapaciteit, maar dat moet een 80mm makkelijk kunnen :)

//edit
Sickedy, waar blijft je mod-spirit! Koop gelijk een prometia joh! :P

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 20-03-2003 00:26 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 00:24:

Wat dagt je van dit ding helemaal geen lawaai. :)

linkje
natuurlijk ken ik de befaamde producten van Zalman ;-) maar ik zie er toch een beetje tegenop om de ribben van de GPU te slopen terwijl een fannetje erbij hangen wel zo simpel is

FragFrog> ik ben idd aan het rondneuzen naar de specs van de asus kaart, bedankt voor de tip

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 00:29 ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 20 maart 2003 @ 00:25:

//edit
Sickedy, waar blijft je mod-spirit! Koop gelijk een prometia joh! :P
Jah je kan er ook een 12 cm fan ophangen. met een hamer past alles.

Maar hij wil stilte.... toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 00:28:
[...]
Jah je kan er ook een 12 cm fan ophangen. met een hamer past alles.

Maar hij wil stilte.... toch?
Zeker nog nooit een Papst fan (niet) gehoord? Die dingen zijn echt super. Ik heb er 3(!) in mijn case en je hoort ze niet eens als je met je hoofd in de case hangt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 00:31:
[...]

Zeker nog nooit een Papst fan (niet) gehoord? Die dingen zijn echt super. Ik heb er 3(!) in mijn case en je hoort ze niet eens als je met je hoofd in de case hangt.
Ik weet wel dat ze stil zijn maar ook duur.

Ontopic:
Tuurlijk kan jij een 80 mm fan onder je ti 4200 hangen die 40 mm fan die er nu op zit verplaatst veel minder dan een 80 mm.

/edit
Ik heb inderdaad nog nooit een papst fan gehoord :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch wel een goed idee om die specs te vergelijken.... de gemiddelde koeler mod voor een GF4 card levert zo'n 10 CFM en rammelt zo'n 29 dB bij elkaar.
Een Papst van 60x60mm levert 19 m^3/uur met 16 dB en een 80x80 doet 33 m^3/uur met 12 dB
energie afname is dan 0,6 watt (ipv 3 tot 4) en de kosten zijn zo'n 19 euro voor een 80x80

hmm... 19 euro? dan zit die zalman met die 80hp er helemaal niet zo ver naast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 00:52:
Toch wel een goed idee om die specs te vergelijken.... de gemiddelde koeler mod voor een GF4 card levert zo'n 10 CFM en rammelt zo'n 29 dB bij elkaar.
Een Papst van 60x60mm levert 19 m^3/uur met 16 dB en een 80x80 doet 33 m^3/uur met 12 dB
energie afname is dan 0,6 watt (ipv 3 tot 4) en de kosten zijn zo'n 19 euro voor een 80x80

hmm... 19 euro? dan zit die zalman met die 80hp er helemaal niet zo ver naast.
Dat bedoelde ik met stil en DUUR. :P

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ja, dat heb ik gedaan, werkt goed.
En zolang die draait koelt ie genoeg hoor, dat originele fannetje koelt namelijk voor geen meter.

[ Voor 60% gewijzigd door bobo1on1 op 20-03-2003 01:12 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Hoi.

Toevallig laatst bij een vriend van me geweest. Die heeft het stekkertje van het fannetje gewoon losgemaakt en vervolgens een 80mm fan er onder gehangen....

Succes

Verwijderd

en als je 'm dan of lucht laat aanzuigen recht van buiten op de kaart, of juist als afzuiger laat dienen van de kaart, ben je helemaal klaar. De 80mm dus op je netwerkkaart (oid) laten blazen.
Het heeft (volgens mij) weinig zin om er lucht op te blazen (het zal wel werken, daar niet van), als die lucht de circulerende lucht van de kast is, bij dat lage toerental.
Waarom: luchtversnelling koelt, niet enkel de hoeveelheid lucht. Luchtcirculatie in de kast is wat anders dan de blower op je hardware. Gerichte, harde stroom lucht koelt beter dan een 3x zo grote flauwe stroom. Door het dan een afzuiger te maken, wordt de temp in je case heter en je vidkaart dus koeler..

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 19:52

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Ik heb het volgende gedaan:

Oude PCI modem kaart gepakt. Hier een vierkant stuk uitgezaagd en een aantal gaten gemaakt. Deze kaart onder de GF4 zetten. Nu is met behulp van tai-rippies een 90 mm Sunon fan onder de GF4 bevestigd.

Ook heb ik een schakelaartje aan de voorkant van mijn PC gemaakt zodat ik kan schakelen tussen 12 (beetje herrie maar gamen) en 7 (stilte) Volt.

Gevolg is dat ik mijn GF4 zelfs als het flink warm is buiten op 315 Mhz kan overklokken.

Ideetje?? :)

Verwijderd

Topicstarter
Sandermvdb schreef op 20 March 2003 @ 03:22:
Ik heb het volgende gedaan:

Oude PCI modem kaart gepakt. Hier een vierkant stuk uitgezaagd en een aantal gaten gemaakt. Deze kaart onder de GF4 zetten. Nu is met behulp van tai-rippies een 90 mm Sunon fan onder de GF4 bevestigd.
...
Super idee! Ik heb toevallig nog een oude PCI kaart liggen die ik daarvoor wel mishandelen kan, ik denk dat ik dan ook meteen een soort "tunnel" er op bouw om de luchtstroom meteen richting de case fan te sturen (die nu al daarvoor speciaal gemonteerd zit)

Het was echt een goed idee om hier de vraag te posten. Ik heb al een boel goede ideeen! :-)

Verwijderd

Ik heb dit noodgedwongen moeten doen doordat ik m'n standaar gf4 fannetje gemolt had. Dat plastieke plaatje van de heatsink afgehaald en een P4 standaard fan erop geplaatst, met draad aan de videokaart vast gemaakt. Werkte perfect. Stiller en koeler dan standaard. Later nog een P4 oem heatsink een stuk vanaf gezaagd en deze op de Gf4 gezet. Was tot zo'n 337mhz over te klokken zonder volt mod, na volt mod viel er helemaal niet meer te klokken helaas......

Maarja, binnenkort Radeon 9700pro :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 12:30 ]

Verwijderd

Ok we zijn ondertussen 3 weken verder, toch even een reactie.

Een vierkant uit een oude modem zagen :? :? Ik wil niet weten wat er dan gebeurt als je die in een pci slot doet.... computer aan.. knetter knetter... BOEM :+

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ja inderdaad, je kunt toch niet zomaar een gat in een PCI kaart zagen, en die doodleuk in je PCI slot steken. Op zich is het een mooi idee, want iedereen heeft wel ergens een oud PCI kaartje liggen, maar ik ga me er toch niet aan wagen.

Geen inspiratie

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Als je nu een 12 cm Papst fan aan de zijkant van je kast tegenover de pci / agp kaarten monteert, is dit dan ook niet zat? Ik heb zelf 2 van die fans, welliswaar op 220 volt in mijn case en een airflow van 320 m3 / uur (5200 liter per per minuut), en ik denk niet dat mijn Gf4 erg warm wordt, met of zonder fan erop... Misschien kun je die Gf4 fan dan wat langzamer laten lopen, zodat hij minder warm wordt, en toch nog wat koelt. Nu maken die 220 V fans van Papst wel wat herrie, maar die kun je gewoon dimmen met een (snoer)dimmer ingebouwd in het lege frontje tussen dvd en cdrw.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kan wel zagen in een PCI-kaart, maar dan moet je ook wel de connector eraf zagen. Sim-pel. :)
Pagina: 1